Hjälp innan jag formaterar!

Permalänk
Medlem

Hjälp innan jag formaterar!

Hej!
Jag har en gammal Compaq dator hemma, typ 2 år gammal, som beter sig helt sjukt. Den är otroligt seg och ostabil! När den var ny fungerade den faktiskt mycket bättre, och då hade den barar 256MB ram och Geforce4 MX. (nu är det 512MB ram och Radeon 9600SE). Den ända lösningen är att formatera helt, genom att radera partitionerna, eftersom Compaqs systemrestore är ett skämt.

Den har två partitioner, en som är stor, och en på bara 835MB med deras system restore. Det jag tänkt göra är att radera den stora och installera en fräsh win xp pro sp2, (nu är det XP home sp1). Det som oroar mig är att man inte fick några drivar med, bara dom som finns på system restore skiten som inte går att använda.Så jag undrar ifall jag formaterar om, kommer jag kunna installera drivrutiner normalt? Hittade några på Compaqs hemsida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=sv&lc=en&...

Finns allt som behövs där, så är det bara att formatera? Tänkte lämna kvar system restore partitonen ifall att den blir galen, men jag är osäker ifall den kommer hjälpa, nu trycker jag bara i F10 i boot så startar systemåterställningen, kommer det vara så efter tror ni? Såhär ser det ut i den här datorn:

http://x1.putfile.com/7/20715373535.jpg

Ni som vet, snälla hjälp mig så jag kan bli av med det här problemet!

Visa signatur

[Asus Nforce2 socket A] [AMD Athlon XP 3000+] [1024 PC 2700 minnen] [80GB + 60GB Seagate Barracuda HDD] [ATi Radeon 9600XT 128MB] [Colorcase X-dreamer II]

Permalänk
Medlem

Jag hade först kollat vad du laddar in i minnet under uppstart. Kan låta banalt, men det är oftast smidigast om den går, men är enormt seg. Kolla msconfig först och bocka av allt som laddas in vid uppstart om du inte har ett antivirusprogram som aktiveras där, men dessa program brukar ju se till att fungera utan att man så lätt kan "ställa till det" i msconfig. Så avmarkera först allt där.

Ja, start/kör och skriv in msconfig. Menyn autostart...

Visa signatur

Bengt

Permalänk
Medlem

Man bör göra en formatering nån gång ibland.

Det beror lite på vad du har för grejer i. Modem och liknande kan vara lite bråkigt. Annars så brukar XP hitta dugliga drivers till det mesta. Moderkortdrivers kan bli krux däremot. Men har du lite tur så behövs det inga

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm