Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Varför kan jag inte överklocka mer (xp 2000+)

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte överklocka mer (xp 2000+)

Hej, jag har en xp2000+ som är i behov av överklockning. Som standard är FSBn 133 MHz och CPUn 1667 MHz.

Jag kan utan problem dra upp FSBn 145 MHz, då ligger CPUn på 1821 MHz. När jag drar upp FSBn till 150 MHz så dör datorn. Varför dör dator? Är det spänningen som är för låg?

Jag testade att dra upp spänningen lite och då gick det precis att klocka upp FSBn till 150 MHz. Problemet var att datorn hängde sig stax efter. Beror det på att jag har ett ostabilt 350W nätagg?

Slutligen så undrar jag hur häg spänning man kan ha på vCore, DDRv och andra viktiga delar på moderkortet innan det blir farligt?

Ska även nämna att jag aldrig haft CPUtemp på över 50 grader då jag har vattenkylning

Moderkort = Abit NF7
Minne = 768 MB, tor att det är 333 MHz standard
Vcore till CPU = 1,78 (har höjt den lite)
Stepping på CPUn = ?
Vad du har för multiplier = 12,5

Visa signatur

Förut var jag blind, men nu kan jag C

Permalänk
Medlem

Alla cpuer har en begränsning hur mycket dom kan klocka. Ingen cpu är likadan som en annan och det är omöjligt att säga hur bra den är på att klocka. Och klockar du för mycket så kommer den hänga sig och kanske till och med inte starta överhuvudtaget. Man kan öka volten på vcore hur mycket är svårt att säga, det är även där olika hur cpun klarar det, men det som är farligast och det som kommer döda cpun mäst är om du kör den för varm eller med för hög vcore.
I ditt fall kan det även vara minnena som gör att datorn hänger sig. Fast du sa att du precis kunde starta med 150mhz när du hade ökat spänningen , var det vcore su ökat då så är det nog cpun som är stopklossen. Men testa och minska devidern på minnet så dom kör lite söligare. Om du kan så kan du testa och minska/öka multipliern på cpun också om den inte är låst.

Ditt resultat på överklockningen var ganska bra ändå om du har en gammal cpu och om du köpte den ny när den nästan hade kommit ut så brukar dom inte kunna klocka så mycket. Riktiga överklockare väljer cpuer med nogranhet, det är många faktorer som man kan kolla upp innan man köper en cpu.

Ditt nätagg har förmodlingen inget med ditt resultat att göra. Om det är ostabilt borde du märkt det innan.

Liten sid notis. Och som vissa tror att man ska ha massor med watt i sitt nätagg är bara skitsnack. jag kör med ett 300W har en överklockad cpu, 3-5 diskar, 2 dvd brännare, massa pci kort osv. den funkar fint, det gäller bara att nätagget klarar att köra stabilt och ge effekt på det som krävs. Hade ett 225W när mitt gammla 250W gicksönder för att jag satte i en för klen fläkt i den, och det funkar fint var 100% stabilt.

Visa signatur

[H] || Q6600 || Fläktlös Vattenkylning, noize is NOT an option! || [H]
kamera: Canon 40D, Optik 50mm 1.4f, 20mm 1.8f, 18-200 3.5-6.5f

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Athlon XP 2000+ (Thoroughbred) och den går bara upp till runt 143-150 sen vill den inte mer. Dock så saknar mitt värdelösa moderkort APG/PCI-lås så jag sitter på 133MHz FSB iaf.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

I första hand så skulle jag se till att få ner era buss frekvenser innan ni börjar klocka. Om du kör med en FSB på 150 får du en PCI buss på 150/4=37,5MHz och en AGP buss på 150/2=75. Jämför dessa värden med orginal värderna som ligger på 33/66 (PCI/AGP).

För att komma runt problemet så (iaf [vEX]) får du dra upp FSBn till 166 (där nollställs bussarna, du får en 1/5 divider istället för 1/4). Se dock till att dra ner ration till 10-11, annars blir det nog lite mycket för CPUn ;).

Mr_ME: Vad har du för moderkort?

Att köra i för höga buss hastigheter kan leda till korrupta filer och i värstafall skadad hårdvara.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
För att komma runt problemet så (iaf [vEX]) får du dra upp FSBn till 166 (där nollställs bussarna, du får en 1/5 divider istället för 1/4). Se dock till att dra ner ration till 10-11, annars blir det nog lite mycket för CPUn ;).

Hmm, jag kommer inte ihåg ifall jag provade det eller inte, men det kan ju vara värt ett nytt försök. Fast VCoren behöver kanske också höjas då?
Och för att vara på säkra sidan, vad är oddsen att CPUn skulle dö om man drar upp FSBn till 166MHz från 133MHz?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795

Permalänk
Medlem

Om du inte drar upp vcoren massa och har koll på temperaturen så är chansen väldigt liten att CPUn ska dö. Dock kan det bli så att den inte vill starta helt eller kanske inte alls och då får du Cleara cmos (hur du gör det står i din moderkortsmanual).

Anledningen till att jag sa att du ska dra ner ration är för att CPUn inte ska bli så ostabil att den inte klarar av att komma in i windows. Sätt CPUn i 166*10,5=1743MHZ om den inte vill komma in i windows då får du höja vcore ETT steg i taget tills du kommer in i windows väl där så får du stabilitets testa CPUn med prime95 (finns i filarkivet).
Sedan kan du öka FSBn tills det blir ostabilt igen och då höjer du vcoren osv (se dock till att inte ha för höga buss hastigheter bara).

Överklocking handlar väldigt mycket om att testa sig fram, och det kan vi inte göra åt dig.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Jo, provade överklocka den förut, vart för mycket testande för att jag skulle orka/ha tid för det då. Men tack för tipset, ska testa så fort jag har tid över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir

[/B]

Är det inte bara att man "låser" PCI och AGP portens bussar??
Efter man har gjort det så är det bara och klocka på.. eller har jag fel??

//Andreas

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABE
Är det inte bara att man "låser" PCI och AGP portens bussar??
Efter man har gjort det så är det bara och klocka på.. eller har jag fel??

//Andreas

Jo, men då måste du ha stöd för det, något som mitt moderkort inte har.

Sitter just nu på 10x166MHz och ska dra igång prime, vart lagom förvånad när datorn startade utan problem då jag var bergsäker på att jag testat detta förut och att det inte fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min Palomino AMD har 133 org klarar upp till 149fsb men på 150dör den =/
wierd ;P

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk

kan datorn bli mer instabil om man sänker fsb på samma sätt som när man höjer den?
tänkte om man skulle underklocka min 2000+ med abit an7 lite, den agerar server så svalare>snabbare.

Permalänk
Medlem

sitter på en athlon 2000+ "T-bred"
jag kör min prolle på 180 fsb

ställ multin på 10 sedan testar du att öka lite till så borde det funka. jag har som sagt gjot det och för mig funkar det....

multi = 10
fsb = 180
vcore = lite olika beroende på humör och på hur varmt jag har på rummet... känslig...

hoppas att det hjälper lite.... har du låst kladdat över l1 bryggorna??
annars så ska dom se ut såhär .||||| i stället för .::::: kan hitta lösningar på denna sida SÖK

mvh / wreden83

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig