Undrar ärligt talat vad BBB sysslar med…

Permalänk
Medlem

Undrar ärligt talat vad BBB sysslar med…

I torsdags förra veckan slutade våra telefoner att fungera helt plötsligt, utan att vi gjort något. Så jag provade att dra ut mellanproppen för bredbandet, och då funkar telefonerna igen. Sätter jag i mellanproppen igen, tutar det bara upptaget i telefonerna och det går inte att ringa ut, eller ringa hit. Så jag ringer BBB och de ber mig byta ut mellanpropp och telefonkabel, så jag provar fem olika mellanproppar och två olika kablar – men inget hjälper.
Ringer tillbaka till BBB, som säger att de ska lägga in ett ärende om att kolla min telestation ifall det är något fel där. Om de inte hittar något fel, ska de skicka ett nytt modem till mig.

Så jag ringer i lördags igen och kollar om något modem har skickats, och jag får beskedet om att ett nytt modem är på väg till mig, det hade skickats i fredags. Jag får beskedet att jag ska ha mitt nya modem på måndag (läs: idag) eller på tisdag (läs: imorgon). Inget modem kom idag, så jag ringer upp för att kolla om kollinummer så jag kan spåra paketet. Döm till min förvåning, då jag får beskedet om att något modem inte alls har skickats till mig!

Tydligen så är det bara inlagt som ärende, och teknikerna ska undersöka min telestation först_innan_de skickar något modem. Vilket lär betyda att jag får vänta minst ett par dagar till innan jag får nytt besked…

Förstår ärligt talat inte vad BBB sysslar med, verkar som att killen på supporten jag pratade med i lördags bara slängde ut sig att ett modem var skickat till mig, för att avsluta samtalet eller nåt…

Orka vänta på att få ett riktigt besked...

Permalänk
Medlem

Funkar bredbandet?

Permalänk

Ahh! Vad skönt jag är INTE ensam... nästan samma fel! Var bor du? Själv bor jag i södra ryd i Skövde. De ska skicka ut en tekniker... men först vågade jag knappt gå med på det då de hotade med att det skulle kosta 1500:- om det var mitt fel.

Har ett uttag i lgh.
I lördags dog telefonen. Men kopplar jag telefonen direkt i uttaget funkar telefonen, men stoppar jag i en mellanpropp emellan funkar inte telefonen alls oavsett om rj-kontakten till modemet sitter i mellanproppen eller inte.
Det lustiga är att om jag kopplar telefonen till rj-uttaget i mellanproppen så funkar telefonen.
Har provat med två proppar så det borde var fel i stationen.
Ringde först telia, som mätte, men inga fel hos dem. Ringde BBB fick ringa 3 gånger.
Först så sa han prova teleutgångarna i modem (trots att jag sagt att det funkat med telefonen i mellanproppen innan).
Andra gången ville han mäta uttaget o då fick inget vara kopplat i uttaget, o han kunde inte ringa ut.
Tredje gången fick jag ringa med mobilen (fick ett gratisnr så det kostade inget). Först vid tredje försöket att köra testprogrammet funkade det, det var några fel sa han. Skulle kolla med kollega. Sen kommer han tillbaka o säger att de ska skicka tekniker men det kan kosta 1500!!! om det är fel på min utrustning. Men jag hade testat 2 olika telefoner, varav den ena inte var ikopplad när felet uppstod så jag gick med på det.

Oj, blev långt. Men blev nästan glad att jag inte är ensam om felet.

Så nu sitter jag här och får välja mellan att ha bredbandet igång eller ha telefon inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag steg av BBB i april, bytte till Telia (inte smärtfritt).

Men nu är jag satans nöjd, mkt tack vare hjälp från Swecklockers faktiskt.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk

Hur är det nu för tiden? Har läst om filter/splitter som ska sitta i första uttaget eller ev i modemet. Har de sån direkt i stationen nu? För jag har en helt vanlig mellanpropp.

Jag gissar på att de sitter i stationen o att det är där felet sitter.
Har läst om felande filter/splitter och då kan telefonen/erna sluta fungera.

Permalänk
Medlem

Vid DSL-användning, alltid första jacket.

Testa att ringa till ditt hemnummer, om du svarar och internet går ner, testa ett annat jack. o.s.v.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Hur är det nu för tiden? Har läst om filter/splitter som ska sitta i första uttaget eller ev i modemet. Har de sån direkt i stationen nu? För jag har en helt vanlig mellanpropp.

Jag gissar på att de sitter i stationen o att det är där felet sitter.
Har läst om felande filter/splitter och då kan telefonen/erna sluta fungera.

Ja det sitter ett filter på stationen (också), men du har ett filter/splitter hemma hos dig också, annars blire ett herrans brus i telefonen om du surfar samtidigt som du pratar i tfn.

Så filter finns det.. bara frågan var... Zyxel t.ex. har sitt filter inbyggt i mellanpropper (den är lite mer avlång än en "vanlig" mellanpropp). Vad är det för modem du har?

Permalänk

Det är ett XAVI X5222.

Edit: Måste vara i modemet isf. Mellanproppen är en helt vanlig telefonmellanpropp.

Edit: Ett sådant här är det: http://www.xavi.com.tw/Products/IAD-5222rP3.htm

Permalänk

Placebo m. fl. "Kul" (eller eg inte) att läsa att fler än jag har samma "strul" med BBB..

Min story är som följer:

Fick mitt adsl "uppgraderat" till 8/1 förra tisdagen från Xstreams 2.5Mbit.Dagen före fick jag hem det nya modemet.
Allt frid och fröjd tänkte jag och kopplade in det nya enl. de bifogade instruktionerna.Noterade då att det saknades en splitter, men tänkte att den kan ju vara inbyggt..
Körde igång och testade farten...helt okej...men när jag sedan lyfte luren sent på tisdagkvällen..så surrade det bara i luren.
Jaha provade då att stänga av modemet osv. men så fort jag hade mellanproppen i så slutade telefonerna att fungera.
Dagen efter ringer jag supporten på BBB. Efter 23 minuters väntetid så svarar de.
JA jag har kopplat in enl. instruktionerna..
JA jag har det i första uttaget (hade ju xstream i samma uttag)
Efter några minuters dividerande..blir svaret dröj kvar..väntar i 5 min..får svaret att "den inbyggda splittern" förmodligen pajjat. Vi skickar ett nytt modem med extern splitter. OK bra bra.
2 Dagar senare ringer jag igen och funderar om de skickat modemet....Nää..det hade de inte gjort...men de skulle skicka det nu på studs...suck..
Dagen efter ringer jag igen..och ber om kollinummer eftersom jag bor en bit utanför en större stad. Inget modem dyker upp på Fredagen...(har nu tillbringat timmar i telefonen)

Idag Måndag ringer jag igen.. efter det att inget avi dykt upp i postlådan..Modemet var skickat...hade anlänt till Umeå i Fredags enl. kollinummret
NU händer föjande...ringer utlämningsstället...finns inget paket där..ringer distributionsfirman (Schenker) ....nu hittar Schenker INTE igen paketet..Märkligt!! Mannen på Schenker som jag pratade med lovade återkomma innan 17.00...inte f-n ringde han...
Tja...får se imorgon om det dyker upp något...är skeptisk..

DJUP SUCK !!!

Visa signatur

"Purple IS a fruit"

Permalänk
Medlem

har haft samma fel uppkommer emellanåt har 10Mbit fiber.
samma fel vad det gäller telefonerna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78

I lördags dog telefonen. Men kopplar jag telefonen direkt i uttaget funkar telefonen, men stoppar jag i en mellanpropp emellan funkar inte telefonen alls oavsett om rj-kontakten till modemet sitter i mellanproppen eller inte.

Troligen har åskan slagit sönder din mellanpropp/filter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Funkar bredbandet?

Ja, bredbandet funkar. Jag kan surfa som vanligt. MEN, om jag har i mellanproppen till bredbandet kan jag inte använda telefonerna. Det tutar bara upptaget om man ringer till oss. Och det knastrar alternativt tutar upptaget om man lyfter på någon av våra telefoner. Tar jag ut mellanproppen till modemet, ja då funkar telefonerna bra igen.

Läste ovan att någon annan har liknande problem med inbyggd splitter i modemet. Jag antar att jag också har en inbyggd splitter eftersom det inte medföljde någon splitter med modemet. Men tycker det är skumt att det har funkat perfekt fram tills i torsdags förra veckan, sen slutar telefonerna att funka helt utan anledning.

Jag har forskat lite i ämnet och det verkar som att BBB har uppgraderat sin mjukvara till modemet, och modemen skall uppgraderas med denna automatiskt. Det verkar det ha gjort (ringde BBB som gjorde något sorts test för att se om modemet hade uppgraderats med den nya mjukvaran), men det funkar ändå inte.

Jag har haft Telia ADSL i typ 4 år så jag är 100% säker på att det sitter i förstajacket. Önskar att jag aldrig hade bytt till BBB...

Permalänk

Tjena!

Kan meddela att jag har väntat på ett nytt modem i 3 veckor. 3 gånger har dom sagt att modemet är skickat. När det inte dykt upp inom rimlig tid så har jag ringt upp och fått svaret. "Det har inte skickats något modem". Nu börjar jag bli less och kommer att byta operatör. Jag har haft BBB sedan första juli men det fungerade bara i en vecka innan dom uppgraderade modemet åt skogen.

Är det någon som vet vart man kan ringa om man vill prata med någon vettig person på bbb? Skulle gärna ringa till reklamationen direkt. Känns inte som om dom lever upp till sin del av avtalet.

/Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Placebo
.....massa text....
Jag har haft Telia ADSL i typ 4 år så jag är 100% säker på att det sitter i förstajacket. Önskar att jag aldrig hade bytt till BBB......

Även om man har haft ADSL innan som har fungerat innebär det inte automatiskt att det sitter i första jacket. Jag körde med Bonets 2,5 i flera år i andrajacket, men när jag fick vdsl fungerade det inte alls med det jacket. M a o vdsl o adsl2+ är betydligt känsligare för störningar och att telesladdarna verkligen är rätt kopplade.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_ande
Kan meddela att jag har väntat på ett nytt modem i 3 veckor.

3 veckor!? Amagad. Så länge tänker jag aldrig finna mig i att vänta... slänger isåfall ut mitt nuvarande BBB-modem från fönstret och pissar på det, och beställer Telias bredband istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Även om man har haft ADSL innan som har fungerat innebär det inte automatiskt att det sitter i första jacket. Jag körde med Bonets 2,5 i flera år i andrajacket, men när jag fick vdsl fungerade det inte alls med det jacket. M a o vdsl o adsl2+ är betydligt känsligare för störningar och att telesladdarna verkligen är rätt kopplade.

Well ....
När det gäller mig så har jag haft Xstream å dess motsvarighet sedan våren 2000..... och det har fungerat klockrent ...samt att den som flyttade första jacket från vår hall till övre våningen jobbade på telia (kanske ingen garanti...men ändå)...:)

3 veckor skulle inte ens jag vänta ..:(

Förväntar mig ett modem imorrn SENAST!!!!

Visa signatur

"Purple IS a fruit"

Permalänk
Medlem

samma sak fast med Telefonin när en kompis till mig beställde det de skulle skicka teledosan men det tog 1 månad innan han fick den ringde flera gånger och de sa att den var skickad. Personligen aldrig haft problem med BBB support fick en ny teledosa när min förra cisco pajade men jag bad om att få en ny cisco dosa då den nya är av väldigt dålig kvalitet ca 2 av 10 fungerar. Hur jag vet det jo jag jobbade med att komma med teledosorna som nån form av tekniker under 3 månader.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kommer att ringa till supporten 1-2 gånger varje dag, skicka minst ett mail varje dag - tills dess att jag får ett fungerande modem. Tänker knappast sitta och rulla tummarna och vänta 5 år på att de ska få tummen ur röven och inse att deras skitmodem behöver bytas ut.

Måste finnas någon på BBB:s support som har lite koll på läget.

Permalänk

Placebo:
Haken är ju att dom hävdar 3 månaders uppsägningstid. Jag skall kila ner på konsumentvägledningen och kolla vilka rättigheter jag har. Vägrar vänta 3 månader innan jag kan byta. Jag har ju haft mer problem tid än problemfri tid på uppkopplingen.
Men som sagt, det går inte att prata med dom på supporten. Känns som om dom inte behöver flera kunder. I alla fall om man ser till hur dom behandlar befintliga.
Om man inte kan skicka modemen pga lev problem så kan man ju säga det och inte påstå att man har skickat modemet.

BTW, nu börjar dom skylla på varandra samt underleverantörer när man ringer till supporten. Känns som att jag skiter i vilket jag har ett kontrakt med B2 och ingen annan.

/Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Placebo
Jag kommer att ringa till supporten 1-2 gånger varje dag, skicka minst ett mail varje dag - tills dess att jag får ett fungerande modem. Tänker knappast sitta och rulla tummarna och vänta 5 år på att de ska få tummen ur röven och inse att deras skitmodem behöver bytas ut.

Måste finnas någon på BBB:s support som har lite koll på läget.

Gör nog detsamma även om det kostar tid å pengar....

MEN! (stort MEN) ...Händer inget imorrn så har Telia fått en ny adsl-kund...och BBB har misst en...trots över 5 år med Bonet--->Bostream--->BBB...

Gonatt nu!

Visa signatur

"Purple IS a fruit"

Permalänk
Medlem

Allt är normännens fel, om dom inte skulle vara med i NATO skulle jag gjort dom till en stor pakering, med kungen på min sida!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
Allt är normännens fel, om dom inte skulle vara med i NATO skulle jag gjort dom till en stor pakering, med kungen på min sida!

Ja vi skyller allt på normännen brukar jag också göra ROFL

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Dom på BBBs support är ju inte direkt kompetenta. Jag ringde varje dag i en månad till dom, till slut så fick jag iallafall prata med en någorlunda vettig person som skickade ut en tekniker till mig som bytte ut modemet, och sen dess har det funkat bra.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Dom på BBBs support är ju inte direkt kompetenta. Jag ringde varje dag i en månad till dom, till slut så fick jag iallafall prata med en någorlunda vettig person som skickade ut en tekniker till mig som bytte ut modemet, och sen dess har det funkat bra.

hmm det kanske var jag. Jag fick åka en sväng till Västerås för 2 månader sen var det.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ringde idag igen, de sa att de skulle skicka mig ett helt nytt startpaket (nytt modem, kablar etc), och att jag skulle skicka tillbaks det gamla. Får se om de håller vad de lovar den här gången. Fortsättning lär följa...

Permalänk
Medlem

Varför ens blanda sig med BBB´s adsl tjänster, tror inte jag har hört någon det INTE strulat för, ändå envisas folk med att skaffa deras adsl tjänster...

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Varför ens blanda sig med BBB´s adsl tjänster, tror inte jag har hört någon det INTE strulat för, ändå envisas folk med att skaffa deras adsl tjänster...

Man blir lurad av folk som har bbb lan å säger att det är så bra peering i låga ping tider osv,
Men det är klart deras adsl är något annat, men det skumma är att deras adsl tjänster alltid har kassa ping tider ut mot utlandet trodde liksom det var samma nät.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

var det dumt av mig att byta ifrån "Telia 8000" till "BBB 8Mbit" ?, har haft Telia ADSL i 4-5år och det har varit högst 1 avbrott. 0,5Mbit @ 2mbit @ 8mbit. Har haft BBB 8mbit i 1månad nu.. får se hur det går.. bytte till BBB för att dom flesta säger att det är bra och att jag får 24mbit efter sommaren.. (BBB 24Mbit är billigare än Telia 24Mbit).

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moscow
var det dumt av mig att byta ifrån "Telia 8000" till "BBB 8Mbit" ?, har haft Telia ADSL i 4-5år och det har varit högst 1 avbrott. 0,5Mbit @ 2mbit @ 8mbit. Har haft BBB 8mbit i 1månad nu.. får se hur det går.. bytte till BBB för att dom flesta säger att det är bra och att jag får 24mbit efter sommaren.. (BBB 24Mbit är billigare än Telia 24Mbit).

Beror på vad du ska ha linan till ska du tanka så spelar det inte så stor roll kanske blir lite segt om du ska dra saker från usa eller något annat land... men ska du spela samma sak där på en server i usa eller ute i europa kan det bli lite ping problem jag bytte nyss från bbb till telia är nöjd med telia det var jag inte med bbb...
Tror inte det är mer avbrott med bb om det är det du menar, jag kan bara tala för mig själv å alla jag känner som har/haft bbb adsl ingen av oss har någonsin haft några avbrott..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
Allt är normännens fel, om dom inte skulle vara med i NATO skulle jag gjort dom till en stor pakering, med kungen på min sida!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil

Ja vi skyller allt på normännen brukar jag också göra ROFL

Här får kören en lämplig text (sista på sidan):

http://www.etek.chalmers.se/~traal/lyrics/

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte