Permalänk

Moderkort + Chassi till Dell?

Tja

Jag undrade om detta är en möjlighet, att köpa nytt moderkort och chassi till min Dell Dimension 5000. Jag var inne i burken och kollade lite och rent konstruktionsmässigt borde det väl gå? Processorn är en S775 Prescott. Annars så undrar jag om Dells minnen funkar på andra moderkort, nån som vet?
Posta gärna egna åsikter om idén också

/Max

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Medlem

jo, det ska nog funka..även minnena, det enda som inte skulle funka är nätagget, men där får du kolla om det följer atx-standarden eller inte..

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem

Jag kan med egen erfarenhet säga att dells mobo samt PSU har egen standard på strömanslutningen så du åker på att byta bägge....

Minnena brukar det inte vara några problem med att flytta till nytt mobo

/mina 2 cents

Visa signatur

Shit happends and it often does.

Permalänk

Då får det ev. bli nytt chassi med nätagg då.
Nån som vet ett schysst moderkort (S775, PCI-Express) och ett chassi(inte alltför fult) med nätagg som inte kostar mer än 2k? Nätagget ska palla en dator med P4 3,4 ghz, 1 gig ram och 6800NU + 1 hårddisk + 2 dvd-enheter.
Om det inte går att få under 2k så säg till

/Max

Edit: Dell har DDR2-minnen kan jag lägga till.

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Medlem

Nyare Dellmaskiner använder ATX-nätagg vad jag vet. Sen att nätaggen inte är speciellt upphetsande är en annan sak.

Nyare P4-dellburkar med en enda strömkontakt som ser ut som ATX (och eventuellt en vanlig extra 12V-lina) ska vara ATX.

De som använder Dells hembyggda standard, 20+6 pinnar är bara att sucka åt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Det låter ju bra, då kan man få ett riktigt snyggt chassi också
Min Dell är en ganska ny modell.
Grejen är den att jag inte kan mycket om nätagg, är det nån detalj som man kan se om det inte är standard på? Det där med pinnar är lite förvirrande

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Medlem

Va, kan jag inte tjuvkoppla mitt 6 år gamla Dellnätagg för min peltierkyl :o?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Nyare Dellmaskiner använder ATX-nätagg vad jag vet. Sen att nätaggen inte är speciellt upphetsande är en annan sak.

Nyare P4-dellburkar med en enda strömkontakt som ser ut som ATX (och eventuellt en vanlig extra 12V-lina) ska vara ATX.

De som använder Dells hembyggda standard, 20+6 pinnar är bara att sucka åt.

Nix. Dell har helt gått över till BTX standarden. Minns inte när det var. men jag tror Dimension 5000 var den första maskinen med BTX, såvida det inte var en Optiplex typ GX520/620. eller nej det var nog GX280(med dom nya matrix chassina)

Dell har heller inte någon hemsnickrad variant av ATX utan den kallas "ATX12V version 2."
och det är Intels påfund(;)) för att ge extra kräm till PCI-E.
Standarder: http://www.hardwaresecrets.com/article/181/9

lite intressant läsning om ATX12v-2 http://www.64bits.se/guider/intel2004/index12.php#1

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."