Permalänk
Medlem

Hjälp: Vad låter?

Jag har ett MSI K8N Neo4-F med processorn (och originalkylningen till) AMD Athlon 64 3000+, Zalman chipsetkylning (den blåa, NB47J), ett Sapphire Hybrid X700 PRO 256Mb och två hårddiskar, en Wester Digital Caviar 40Gb med 2mb Cache och en WDC 120Gb med 8Mb Cache.

Efter att ha satt dit Zalman-kylningen istället för den 8000-RPM-mini-fläkten som satt där låter datorn inte så värst mycket, Speedfan fixar CPU-fläkten. Nätagget låter nästan ingenting, och grafikkortsfläkten är mycket tyst. Jag har en chassifläkt också, men den är satt på 5V (molex) och hörs knappt på nära avstånd.

Men, om jag drar ur chassifläkten, sätter ner CPU-fläkten på 0% (ger 0 RPM) och sätter stopp för fläktarna i grafikkort och nätaggregat låter datorn lika mycket i alla fall. Det låter alldeles för mycket för min smak, då det inte längre är fläktarna som låter. Jag hör att det är från hårddiskshållet det låter, och dessutom ger en av dem ifrån sig ett missljud, jag gissar på att det är den mindre av dom.

Min fråga är om det går att göra något åt hårddiskarna. Det är alltså inte så att de låter när de jobbar, utan det låter konstant kanske 30-40dB (vild gissning) från dem så fort datorn är på. Eller så kan jag mycket väl ha fel, kan något annat låta t.ex. på moderkortet? Om ni tror det är hårddiskarna, finns det kanske något program som stänger av dem vid inaktivitet eller så? Jag har ju OS på den större, den måste vara påslaget såklart, men ingen växlingsfil elelr något finns på den mindre heller, så det borde ju gå tycker jag. Annars finns det resonans- och vibrationsblock, är det såna jag ska ha för att få bort surret? Eller finns det kanske ingen annan lösning än att köpa en Seagate..?

/Simeon

Permalänk
Medlem

Verkar som att du har kommit fram till att det är hårddiskarna som låter själv. Finns en rad olika ljuddämpningsprodukter för detta. Ta en titt in på t.ex. www.kylning.com , www.gtek.se, m.m.

Permalänk
Medlem

Vilken av alla olika slags ljuddämpningar är bra då? Att köpa en ljuddämpning för 500:- är inte prisvärt eftersom en hårddisk kostar 2/1 av det priset...

Permalänk
Medlem

har du lyt ur dårddiskarna under drift och hört att det verkligen är dom som låter
Annars bukar NB fläkten kunna låta lite kånstigt och ganska högt

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
har du lyt ur dårddiskarna under drift och hört att det verkligen är dom som låter
Annars bukar NB fläkten kunna låta lite kånstigt och ganska högt

Läs vad jag skrivit. Jag har ingen fläkt på nordbryggan.

Ja, det är helt klart hårddiskarna som låter, iaf WDC 40Gb låter en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Läs vad jag skrivit. Jag har ingen fläkt på nordbryggan.

Ja, det är helt klart hårddiskarna som låter, iaf WDC 40Gb låter en del.

Grejja lite gummisnoddar och häng upp diskarna i.
Googla lite så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Grejja lite gummisnoddar och häng upp diskarna i.
Googla lite så förstår du vad jag menar.

Haha, gummisnoddar.. får nog bort vibrationerna vid läsning, men det är "suset" jag vill bli av med.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån från hårdiskarna på marknaden har sjunkit enormt de senaste åren. Kanske dags att pensionera 40Gb disken?

/Magnus Thomé

Permalänk
Medlem

Håller med. Min 40 gigare låter mer och mer för var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan 120GB WD-disk som du och jag tycker att den låter mkt! Ett högt vinande ljud som är svårt att bli av med...

Och då har jag hängt upp disken i "gummisnoddar" och ändrat AAM (Automatic Acoustic Management) med Hitachi Feature Tool (Funkar även på andra diskar än Hitachi!)...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk

jag låter

Visa signatur

Chieftech Mesh, 1x120, 5x90 | MSI RS480M2-IL XPRESS 200 | AMD Athlon 64 3000+ s939 | WDC 200GB | Corsair VS512MB400 x 2 | Asus Extreme GeForce PCX6600GT 128Mb Doom 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Jag har en likadan 120GB WD-disk som du och jag tycker att den låter mkt! Ett högt vinande ljud som är svårt att bli av med...

Och då har jag hängt upp disken i "gummisnoddar" och ändrat AAM (Automatic Acoustic Management) med Hitachi Feature Tool (Funkar även på andra diskar än Hitachi!)...

Vad är AAM?
Naked_Dave:

Är det nåt roligt jag missat nånstans? Tönt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked_Dave
jag låter

"Jag låter" a.k.a "Min dator låter"

Sorry för off topic.

Permalänk
Medlem

p4zz:
Jag testade gummisnoddslösningen, men det blir ingen märkbar skillnad.

MagnusT:
40Gb-disken låter inte ens hälften så mycket som 120-gigaren.. lite märkligt iofs.

Jag har nu beställt en 250Gb Seagate S-ATA-disk, och hoppas att den kommer låta långt mindre än de båda WDC-diskarna, som jag sålt.

Jag testade dra ur båda hårddiskarna efter att ha pausat POST, och då var det överraskande nog nätaggregatet som lät härnäst.. alltså inte fläkten, utan innehållet.. någon som har en lösning på detta? Finns en ljuddämpningslösning på G-tek, och det går att köpa ett silent nätagg för någon tusenlapp, men det kankse finns något enklare att göra?

Permalänk

Re: Hjälp: Vad låter?

Citat:

Efter att ha satt dit Zalman-kylningen istället för den 8000-RPM-mini-fläkten som satt där låter datorn inte så värst mycket, Speedfan fixar CPU-fläkten. Nätagget låter nästan ingenting, och grafikkortsfläkten är mycket tyst. Jag har en chassifläkt också, men den är satt på 5V (molex) och hörs knappt på nära avstånd.

/Simeon

undrar om det var några problem att få plats Zalman kylning.
för grafikkorten är iväg har jag hört rykten om.
Funderar på att köpa ett sånt kort, så skulle va tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp: Vad låter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufusrufus
undrar om det var några problem att få plats Zalman kylning.
för grafikkorten är iväg har jag hört rykten om.
Funderar på att köpa ett sånt kort, så skulle va tacksam för hjälp.

Vad har du för grafikkort? Vad har du för moderkort?

Titta på nordbryggan där nuvarande kylning sitter. Om det ser ut att vara tight uppåt vinkelrätt mot moderkortet är det antagligen ingen bra idé, eller så måste du böja till flänspiggarna så att dom inte är i vägen.

Måtten för en sån Zalman är (Bredd X Djup X Höjd) 37mm X 37mm X 47mm

Sätt igång mätningarna! Se till att det får plats 4cm åt varje håll och 5cm i höjden, så går det bra. Annars går det som sagt att böja till piggarna lite bara..

Permalänk

Re: Re: Re: Hjälp: Vad låter?

Citat:

Vad har du för grafikkort? Vad har du för moderkort?

Titta på nordbryggan där nuvarande kylning sitter. Om det ser ut att vara tight uppåt vinkelrätt mot moderkortet är det antagligen ingen bra idé, eller så måste du böja till flänspiggarna så att dom inte är i vägen.

Måtten för en sån Zalman är (Bredd X Djup X Höjd) 37mm X 37mm X 47mm

Sätt igång mätningarna! Se till att det får plats 4cm åt varje håll och 5cm i höjden, så går det bra. Annars går det som sagt att böja till piggarna lite bara..

Har inte grejerna än men ska ha ett MSI K8N NEO4-FI,
och ett MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3.

Det moderkortet ser väl ungefär lika ut som ditt. (tror jag)
Så därför tänkte jag om det gick bra för dig...?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hjälp: Vad låter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufusrufus
Har inte grejerna än men ska ha ett MSI K8N NEO4-FI,
och ett MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3.

Det moderkortet ser väl ungefär lika ut som ditt. (tror jag)
Så därför tänkte jag om det gick bra för dig...?

Okej, ja det är i princip ingen skillnad. Jag har ett X700 PRO, och det gick inte helt; jag fick klippa av två piggar från flänsen. Men jag tror jag gav dig dom tipsen du behövde nyss för att köpa en.. det är typ 50 spänn, och om den inte får plats kan man klippa av lite grejer för att få moderkortet helt tyst. För jag kan lova dig, det kommer LÅTA.