Permalänk

undran om ATI Tools?

Jag är helt newb på överklockning och har lite frågor.

Har precis laddat ner Ati Tools 0.24. Det jag har gjort är att startat programet och tryckt på find max core och max mem när dessa var klara så stog det 430.07/345.21. Sparade dom och sen stängde ner programet.

Är det så att jag har clockat grafikkortet nu? Det är 9800 Pro men vad är det nu då?

Mvh//Andreas

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Då har du sparat en profil dvs. din överklockning som du får ladda vid varje datorstart. Du har fortfarande ett 9800 pro men snabbare kort än original.

Permalänk

okej. Hur öppnar man pipes och sånt då?

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Avstängd

du kan inte öppna pipes på ett 9800pro, det finns endast 8 pipelines på ett 9800pro och inga fler att aktivera, på 6800le kan man öppna pipes om man vill.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk

okej men hur gör jag mitt kort till ett XT tillexempel?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man tankar ett XT bios och slänger över på en diskett. sen bootar du burken med disketten i, då kan du bara följa installationsanvisningarna.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk

okej men är det inte nånting man måste kolla först innan man laddar ner bioset?

Vart hittar man dom? (Är lite små lat, ni har säkert en massa länkar som ligger å trycker på era datorer)

Hur stor är risken att nåt i datorn går sönder om jag överklockar?

Jag är lite små rädd för att min nya dator ska börja gå sönder titt som tätt. Det är min första egna dator som jag byggt själv och lagtut lite pengar på så om den börjar gå sönder så blir jag galen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ta bort kylningen på kortet och kolla att det har rätt kärna. står det R360 kan du flasha. annars går det inte bra.

Permalänk
Avstängd

Om du är orolig över att den ska gå sönder så ska du inte ge dig på flashning av grafikkortet, på 9800pro är det 50/50 att det funkar. sen vinner du inte enorma mängder prestanda heller, håll dig till att klocka bara.

sök på google efter "9800XT + bios" så hittar du säkert någonting.

Du behöver inte ta bort kylningen för att kolla Kärna, det går att kolla i atitools.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk

I AtiTools så stog det att det var R350 kärna i den. Men borde det inte gå att klocka grafikkortet högre än just 430.07/345.21 ?

När den har fått stå å leta ett tag på antingen core eller mem så liksom fastnar mätaren och det kommer en bip med en halv minuts mellan rum typ. När detta händer så stänger jag av sökningen.

Ska det vara så?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

kan vara ditt moderkort som biiper för att grafikkortet blir för varmt, regel nr.1 för att klocka så skall objektet ha bra kylning, med originalkylningen kommer man oftast inte så långt, skaffar du flänsar till minnerna på kortet och en vga silencer som passar så skulle du kunna klocka lite till skulle jag tro.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk

Men den kylningen som sitter på är ju rätt bra? Kom ihåg nåt test då dom hade orginalfläkten och kunde klocka en hel del mer än mig? =S

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

då är det väll bara att klocka på?

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk
Medlem

rekommenderar verkligen Zalman-kylaren i min Sig.... Har klockat till samma frekvenser som XT-kortet utan problem. tystare är den också. Går lös på ca 250 kr

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)