Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

hemma gjord vattenkylning?

jag vet att detta är möjligt och har stor lust att försöka, antar att jag inte är den första som skriver om detta ämne.
har funderat lite på det här och har några frågor.

1. blir det samma resultat som på köpt produkt?
2. vad behöver jag för inköpslista?
3. stämmer det att destilerat vatten inte leder el?
4. vilka verktyg behövs?
5. och till den stora frågan, sänker vattenkylning verkligen tempen så pass att det är värt pengarna?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own!!

Permalänk
Medlem

Att de blir samma resultat är ju svårt att förutspå, de kan bli en väldigt bra vattenkylning, men den kan också funka asdåligt. Du kan ju börja med att köpa koppar, sedan får du väl ta dig till en verkstad o fräsa ut de olika blocken. Sen får du köpa slangar o tillbehör för att kunna leda vattnet, göra böjar osv. Sedan får du köpa en pump. Du behöver också en radiator. Åk ut till en bilskrot o ta en från en bil. Sen behöver du väl fläktar och destilerat vatten samt en tank. Min kompis försökte, fast det blev inge bra. Men det var kul. Tror faktiskt att det är bättre att du köper block och sedan bygger resten själv. För det är ju blocken som är det svåra.

Om destilerat vatten leder ström vet jag inte. Fast jag rekomenderar dig inte skvätta dest.vatten på moderkortet :P.

Iaf, så får jag önska dig lycka till. Det lär du behöva.

Visa signatur

H2O-kylning @ cpu, chipset och gpu | amd 2500 @ [220* 11] 1,850 v, 2 st kingston cl: 2.5 256 mb 3200 minnen @ 2,9 v, TT 12, Club3d 6800le @ 6800gt, Asus A7V600-X, 200 + 250 + 200 + 250 + 40gb, Bärbara - Intel M 1,6Ghz 512mb | 40gb | ATI Radeon Mobility 9600 | Server: P2 450 mhz | 10 gb | Slackware 10 |

Permalänk

det är jonerna i vanligt kranvatten som leder strömmen.

eftersom det inte finns nå joner i dest. vatten så leder det inte ström...

om du ska ta en radiator ( i brist på annat namn) från en bil så borde du lägga det i tinner eller aceton så att det blir ordentligt rent...

putsa även utsidan då det brukar vara smuts där oxå

sedan bvehöver du ha nån form av algdödande medel i ifall det skulle finna nå sånt. tror ej att det behövs men var på den säkra sidan.

Visa signatur

Black Templar

Permalänk
Medlem

1. Nej, förmodligen sämre, beror dock på vad du jämför med.
2. Beror på, VAD du skall göra hemma.
3. Inledningsvis leder dest.vatten inte ström men genom autoprotolys och av att joner från ditt "blockmaterial" löser ut i vattnet ökas ledningsförmågan med tiden.
4. Verktyg till vad? (konstuktion, bygge eller montering)?
5. Hur många kronor per grad är DU villig att betala?

Läs gärna en FAQ...

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

är inte en radiator ganska stor?
och koppar finns det väll på skroten kanske,
om det nu blir så att jag på börjar ett bygge så vill jag inte spendera mer än 300-400kr,kanske låter lite snålt men.
kan man inte göra en specialare av en akvariepump eller nått?
och blockens prestanda beror väll mkt på hur man fräser dem,
om man fräser så att vattnet ska rinna fort igenom eller sakta?
det borde väll kyla bättre om vattnet rinner sakta så att blcket
har mer tid på sig att ta vara på det kalla vattnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Normalt sett använder man antingen värmepaket (värmer upp cupé-luften mha bilen kylvatten) eller oljekylare från bilar. Dessa är ganska små (1-3 12cm-fläktar oftast). På en själv-plock-skrot kan du få en sån här för 100 spänn, men om du inte vet hur man monterar ut den kostar de från 300. Du kan hitta billigare privat, från t ex blocket.se.

Pumpen är ganska viktig, Hydor L20 kostar väl 250 eller så. Såg oxo någon här på forumet (tror jag det var) som hittat en billigare på Jula, som fö såg misstänkt lik ut L20... Den var acceptabelt tyst iaf.

Sen att fräsa vattenblocket måste du göra själv om inte kostnaden ska dra iväg, vet inte hur man gör detta... Själv har jag gjort mitt block med en aluminium-platta och två tjocka plexiglas-plattor. Plexiglas kan man hantera själv utan några dyra verktyg, en borrmaskin kan man klara sig med.

Hr mycket vattnet ska flöda är en avvägning... Å ena sidan är det bra med ett stort flöde, nytt kallt vatten hela tiden, men åas så har det en tendens att bli stillastående vatten någonstans om man har stort flöde. Detta är ett ganska stort område med många olika designer av block, kolla in t ex www.procooling.com, där finns massor av fakta om detta.

Permalänk
Medlem

Koppar kan du köpa från metallvaruhuset för ett par hundra eller möjligen direkt från tibnor. Du hittar inte tjocka kopparplåtar på någon skrot och det inte många industrier som brukar använda så pass tjock plåt som behövs till block.

Visst kan du köra akvarie/damm-pump det är vad du köper och får med vattenkylningskitt i de flesta fall. En vanlig centrifugalpump för vatten som är gjord för att gå kontinuerligt är vad det är inte vattenkylningspumpar.

Värmepaket, oljekylare och andra radiatorer kan du få i varierande storlek så den behöver inte vara speciellt stor.
Rekommenderar dig att läsa på mer om vatten först.
Blockens prestanda bestämms inte på det viset heller, det beror på vad man har för processor hur tjock botten man har tillsammans med vilken sorts blockdesign man har, vissa har väldigt turbulent flöde, andra har mindre turbulent. Hur länge vattnet stannar i blocket har ingen större betydelse, vattnet värms oftast inte ens upp en grad av blocket ändå, volymen i blocket behöver inte vara stor.
Behöver du fråga allt det här i klartext så är det nog ett tag innan du bör bygga något, har du inte tillgång till fräs lär du ha svårt att få blocken frästa också, du kanske ska köpa dig ett billigt vattenkylningskitt istället.

Du kan i princip bara få ihop en komplett vattenkylning för 400kr om du får allt gratis och har alla verktyg.

Permalänk
Medlem

jo nu när det skrevs här så undrar jag om man verkligen kan köpa metall från metallvaruhuset elr tibnor?.. farsan säger att man inte kan beställa små ordrar på 100-300kr för att dom bara tar stora ordrar från företag osv.. någon som kan svara på detta?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Åk till metallvaruhusets bara, de har försäljning där, tibnor tar även mindre ordrar, men om du åker till metallvaruhuset kan du köpa överblivna bitar mycket billigare. Du kan köpa hur lite du vill.

Permalänk

okej, ni får det att låta ganska så komplicerat men vi har ju verktygen hemma så jag ska försöka få fram kopparblock.
jag tänkte att man kanske kan göra en kopia på ett bra vattensystem, känner inte till några så skriv gärna vilka ni tycker är bra:)
snackade med pappsen om detta och han sa att aluminium leder värme nästan lika bra som koppar, stämmer det?
och radiator har jag redan(tror jag såg en i verkstan):D
men hur många liter ska den pumpa i minuten?

om det nu blir så att jag gör ett vattenskylnings system så dokumenterar vi(jag & flygandefinken)hela bygget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med alu förutom att det ger ett par grader högre temp är att man inte kan blanda det med ädla metaller som mässing och koppar, då kommer aluminiumet bli uppätet genom elektrolys och tillslut kommer det läcka. Det är inte så mycket som behövs ätas vid en nippel t ex. Dessutom så kan man inte löda Alu med vanligt lod.

10L/min och 1.5m head är nästan minimum för en pump.

Men vad har du för verktyg? Det spelar ju in blockdesignen, man kör vad man har verktyg till. Finns många modeller där det räcker med bara pelarborr eller tom en geringssåg.

Permalänk

verktygen som behövs finns på pappsens jobb:)
jag återkommer i morgon när jag pratat med fader om kopparbloch och dyligt.
pajjade moderkortet igår så jag har ont om pengar(nån som har ett med socket 478?), jag snubblade på nätverkskabeln och råkade trycka in foten i datorn:S.
men om jag har pengarna så blire bygge!!

Visa signatur

Permalänk

därför man ska ha dator sidan stängd!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Ledningsförmågan för koppar är 3,9 jämfört med aluminiums 2,2 så koppar är helt klart bättre. Silver är ytterligare bättre med 4,2
Pris för alu och koppar är mellan 50 och 100 kr/kilo men koppar väger väger 3ggr så mycket så priset blir högre per volymsenhet. Silver kostar 1000kr/k men det är ju inte direkt ett kilo silver man ska ha så ska man ha det allra bästa så kan det vara värt att välja silver.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

vad det gäller design på vattenblocket, så sök o titta på Storm G4 och G5, det är i dagsläget världens 2 bäst presterande vattenblock... Har du kraven på prestanda lägrestälda, fräs en spiral i ett kopparblock och var nöjd med det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kolla in mitt bygge om du vill ha insperation.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48820...

Du kan PM:a mig med frågor om du vill.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

vet nu alla fördelar med vattenkylning:D
och som sagt, om jag har pengarna så blire bygge!

tack för alla svar och tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErgoNomiC

om det nu blir så att jag gör ett vattenskylnings system så dokumenterar vi(jag & flygandefinken)hela bygget

Jag tänker dåfan inte hjälpa till

Visa signatur

We are the police you moron, we got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Att bygga en helt hembyggd vattenkylning kommer att ta tid om det ska bli bra! Jag byggde min egen som projektarbete på gymnasiet. Det var väldigt roligt och jag lärde mig mycket. Jag gjorde det för att jag gillar själva byggandet och sedan veta att det är jag som konstruerat och byggt systemet! Om man bygger eget enbart för att få ner priset ska man nog skippa det då fräsningen av block mm är tidskrävande, sedan är frågan om det i slutändan blir så mycket billigare...

Om du tycker det är kul att bygga så ska du göra det! Det är väldigt kul!!!