Missa inte Amazon Prime Deal Days!

hur formaterar jag C hårddisken utan att installera om nytt windows?

Permalänk
Medlem

hur formaterar jag C hårddisken utan att installera om nytt windows?

har sökt lite här på forumet och googlat lite men hittar inget som jag förstår.

jag skulle vilja tömma min c hårddisk helt och hållet utan att behöva installera om windows.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att du inte hittar när det inte går att utföra det.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Börja med att tömma partitionen.. sen så installerar du inte windows..
finns mängder av alternativ istället^^

Permalänk

du får helt enkelt plocka bort allt förhand.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Ta en stardiskett för win 95/98 (alla borde ha en hemma, annars finns det nån sida på internet där sånt finns men jag kommer inte ihåg adressen nu). I Dos-promten; skriv format c:

Går så bra så.

EDIT: Aha, du vill alltså BEHÅLLA Windows intakt... ok

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Som sagt...det går inte formatera windows partitionen och ändå ha kvar windows..förstår inte ditt problem

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk
Medlem

Ta en till hårddisk alt. annan partition kör en norton ghost image av c:\ och lägg imagen på den andra partitionen/hårddisken, formatera din c:\.

Boota upp ghost skivan/disketten och kör tillbaka din image till c:\

Om det nu var så du menade.

EDIT: missförstod lite, du måste dessvärre göra en ominstall, men för att underlätta nästa gång gör en ghostimage av din disk när den är nyinstallerad så går en "rensning" på nolltid.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Hedersmedlem

Men nu utgår vi, kanske felaktigt från att han har windows installerat på sin C partition.
Om du har windows på någon annan partition så är det bara att formatera från diskhanteraren eller i "den här datorn"

Permalänk
Medlem

ruhler: att göra en ghost image och lägga tillbaka den ger ju inte någon skillnad.
Denna tråd är helt meningslös eftersom det inte går att ta bort all men ha kvar windows, dock finns det program för att spara inställningarna i windows.
Annars rensar man datorn med ett optimeringsprogram.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
ruhler: att göra en ghost image och lägga tillbaka den ger ju inte någon skillnad.
Denna tråd är helt meningslös eftersom det inte går att ta bort all men ha kvar windows, dock finns det program för att spara inställningarna i windows.
Annars rensar man datorn med ett optimeringsprogram.

Nej, men det är möjligt att formatera utan att installera om windows med ghost, men det gäller förstås att man har en fräsch image/installation att ghosta, så om han kör en ominstall så kan han göra en ghostimage på den fräscha installationen, sen nästa gång det måste göras så har han en ominstall på typ 15min. Det är måndagmorgon och man är lite trög.

Det finns väl lite småverktyg för att städa i sin dator men inget slår en ominstallation, då får man ju även nöjet att leta senaste drivrutinerna och lägga in också.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Nöjet med att installera om windows måste jag ha missat

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Men nu utgår vi, kanske felaktigt från att han har windows installerat på sin C partition.
Om du har windows på någon annan partition så är det bara att formatera från diskhanteraren eller i "den här datorn"

En liten hake kan ev. finnas även då. Det skulle vara om startprogrammen, ntldr och ntdetect.com samt boot.ini ligger på C: partitionen.

I det fallet skulle jag tro det bästa vore att fixa en vanlig diskett formaterad i windows (obs inte "ms dos startdiskett"), lägga över de tre filerna ovan och starta ifrån den.
Ev om windows då inte anser att C: var det som "startade" upp det så kan det gå att formatera partitionen och givitvis lägga tillbaka filerna så det fungerar korrekt.

Att formatera C: om Windows ligger på den installationen kan jag bara komma på ett bra sätt (iaf om det är NTFS, fat32 skulle vara lite smidigare) är att ha en till windowsinstallation som man kopierar över alla viktiga filer (typ windows-, program- och documents and settings-mapparna osv) ifrån. Formaterar sedan i detta OS och lägger tillbaka på den fräsha C:
Återigen kan problemet med startfilerna uppträda då med.
Man bör nog också efter att ha kopierat tillbaka sätta NTFS-behörigheterna till "everyone" (tror jag har samma SID på alla windows). Annars kan det bli problem med att starta det andra windows sen. Men som ni ser så är det ju väldigt mycket merjobb än att bara installera om windows på C:.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG