Gömda EasterEgg i Spel

Permalänk

Gömda EasterEgg i Spel

Berätta här vilka roliga/skumma/konstiga och alla andra gömda easteregg du känner till i olika spel.
Skriv så detaljerat som möjligt så att folk kan leta upp och testa själva.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Testpilot

Min favorit är nog stubben i skogen i första Monkey Island-spelet. För er som inte vet så kopierar jag en liten förklarigt från wikipedia

Citat:

One infamous joke in SMI, which many players assumed was a technical error, involved a stump in a forest. When examining the stump, Guybrush proclaims that a hole in it leads to a maze of caverns. If Guybrush tries to climb down into the stump, the game prompts the player to successively insert "disk #23," "disk #47" and "disk #98." (The game was actually distributed on 4 or 8 floppy disks.) The endgame credits also have an entry for "art and animation for disk #23." Many people didn't get the joke, and LucasArts tech support received quite a large number of calls for help with the missing disk. The joke was removed from the CD version of the game. It was, however, mentioned in MI2: Guybrush can call the LucasArts hint line from a phone and ask, "Who thought up that dumb stump joke?", and the annoyed operator answers, "I'm tired of hearing about that damn stump. Do you have any idea how many calls I get a DAY about that?" In CMI, Guybrush briefly sticks his head into an opening, which leads to the very same tree stump rendered in EGA-style graphics.

Så bra at det var skitmånga som inte fattade att det var ett skämt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

hehe ja den har jag stött på oxå!
blev först arg över att det saknades en disk men förstod lite senare att det var ganska orimligt när det gick att spela vidare....:)

Permalänk

vadå,finns sånna där påskägg i nästan vartenda spel eller?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

www.eeggs.com

Finns en del där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
vadå,finns sånna där påskägg i nästan vartenda spel eller?

Inte bara spel utan även programvaror.
Finns ju nåt för gamla word. Där man kunde utforska rum och se namn i ett slags wolfenstein/quake-perspektiv.

Gäller bara att hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Rätt maffigt i Sin när Elexis ligger och gnuggar fiffi någonstans på kartan när man är i hennes villa. Tror bara man kan komma dit genom att köra noclip, har dock inte sett det själv men det är nog inte speciellt grafiskt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

verkar rätt så meningslöst,men endå så verkar det rätt så intressant och ska kollas upp:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Inte bara spel utan även programvaror.
Finns ju nåt för gamla word. Där man kunde utforska rum och se namn i ett slags wolfenstein/quake-perspektiv.

Gäller bara att hålla ögonen öppna.

jajamen, och lira Word pinball!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
jajamen, och lira Word pinball!

Sen undrar folk varför office är bloat-ware

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med på Easteregg konceptet föränns jag hoppad in igenom en solid ruta i vice City och hittade ett chokladägg med inskriptionen "Happy easter" på.

Då fattade jag vad det gällde.
Fast innan så hittade man ju såklart de olika rummen på alla CS banor, dock var dom ju inte överjävligt gömda :rolleyes:.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Rätt maffigt i Sin när Elexis ligger och gnuggar fiffi någonstans på kartan när man är i hennes villa. Tror bara man kan komma dit genom att köra noclip, har dock inte sett det själv men det är nog inte speciellt grafiskt.

tror det är i hennes villa, första kapitlet, så ska du när du är i hennes badrum noclippa genom väggen tror jag att det var, så hittar du henne där naken i sin bubbelpool ^^

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

har läs ochså att det ska finnas spel i word /exel.. prefekt när man är i skolan då.. någon som vet hur man kommer åt de?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

finns nåt till photoshop där man tar upp "about photoshop" och håller in ett par knappar så byter den bild, kommer dock inte ihåg vilka knappar det var

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
har läs ochså att det ska finnas spel i word /exel.. prefekt när man är i skolan då.. någon som vet hur man kommer åt de?

finns bara i world 97 och excel 97 vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
tror det är i hennes villa, första kapitlet, så ska du när du är i hennes badrum noclippa genom väggen tror jag att det var, så hittar du henne där naken i sin bubbelpool ^^

Det där var ju inte kul, bara äckligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN
finns nåt till photoshop där man tar upp "about photoshop" och håller in ett par knappar så byter den bild, kommer dock inte ihåg vilka knappar det var

Håll in crtl+alt och klicka sedan på help>about
Till version 8 till cs var det något med bara ctrl intryckt.

Edit, Bloodshed Dev-C++ har en liten fisk i sin about-ruta.
Dra Dev-C++-ikonen(högst upp till vänster) till knappen skapare och se en firre.

Visa signatur

"If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to stort it out themselves." -- Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk

Högst upp på den största röda bron i GTA San Andreas finns en skylt som säger "No easter-eggs here. Go Away!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det där var ju inte kul, bara äckligt.

Äckligt!? Elexis är het som fan ju.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

nakna kvinnor äckligt ? haha

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
http://www.3dgw.com/review/games/sin/elexis3.jpg

Hon är ICKE sexig!

pås-tekniken ftw

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Medlem

I Max Payne 2 kan man gå på en kant runt huset och hoppa in i ett rum. Där står det tända ljus och en uppslagen bok med ett foto på någon som dog under utvecklingen av spelet... Skjuter man på boken sprutar det papperskonfetti... Ganska fin gest faktiskt.

Permalänk
Medlem

Hehe, i samma Max Payne kan man komma in i ett rum med en död person om jag minns liggandes på golvet, där han skrivit "Buf.." med sitt eget blod, samt att det ligger en träpåle brevid Jekla Buffy!

Permalänk
Medlem

I WoW har jag sett 2 eastereggs.. som jag lagt på minnet iallafall.

I instancen uldaman finns 3 Dvärgar. Alla har namn ifrån spelet Lost vikings.
I un Goro crater hittar man ett båtvrak som slutligen leder till questen Linkens Sword. *Exploit* som rewards får man Linkens boomerang.

I Morrowind finns det många eastereggs, kommer inte ihåg alla men ett av dom jag tyckte var skoj är att inne i en grotta hittar man ett skelett. Detta skelett har en läderhat och hans utrustning / klädsel påminner vansinnigt mkt om Indiana Jones

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

En till "fin gest", är ju minnesstenen i Need For Speed Underground 2.
Den ligger ganska mycket norrut i staden i något parkområde.
Vid vägen, en stor "obelix" som det finns en inskription i.
Den burkar jag nossa vid.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hehe, i samma Max Payne kan man komma in i ett rum med en död person om jag minns liggandes på golvet, där han skrivit "Buf.." med sitt eget blod, samt att det ligger en träpåle brevid Jekla Buffy!

Snubben som ligger på marken har faktiskt pålen i ryggen

De eggs jag har hittat är väl alla 1138 i starwars.

EDIT: Och nu kom jag på ett till. I det första Jedi Knight kan man hitta kaninen ifrån Sam&Max. Alltså Max i en lägenhet på en av banorna i en stad. kommer inte ihåg så mycket mer. Han var förövrigt odödlig.

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk

Fallout 2 är en guldgruva för easter eggs, speciellt referenser till Monty Python.