Permalänk
Medlem

nätverks problem (win 2003)

Hejsan.

Jag har ett stort problem.
Har installerat en windows 2003 server och har lite problem med överförings hastigheterna mellan windows xp burkar och win 2003 burken.

Hastigheten ligger på ca 1024 kb/s, både vid ftp och filöverföring via utforskaren (dvs 10 MBit) och jag har 100 MBit nätverk.

Vet att det inte är nå fel på min eller min frus (samma hastighet från den) burk, körde linux på servern så sent som förra lördagen (installera om den i söndags).

nätverkskorten kör 100 MBit full duplex (enligt infon från windows 2003).

kör en 3:e parts firewall (Kerio winroute 6) iaf i ~30 dagar till, tror ni den kan va boven i dramat (nån som har nån erfarenhet av den ?).. orkar dock inte avinstallera och testa.

Finns det nån "inställning" jag kan tänkas glömt .. eller nån bugg jag inte vet om ?

Tack på förhand !
Frans

Permalänk
Medlem

Prova att "tvinga" fram 100 full eller halv duplex och se om det blir bättre.
Annars prova byta drivers.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

den är redan tvingad till 100 full ..

Skall prova half .. men ser inte poängen i det, men skall prova .. just nu är jag redo och prova det mesta ..

@GAPa
sorry såg inte denna forum del

Permalänk
Medlem

vad för nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Om du kör IIS6, så finns det hastighetbegränsning inbyggt. Du kan leta lite där och ändra det.
Om jag inte minns fel körs IIS6 default på max 1024kb/s och går att ändra om man vill.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Jag får ca 2300kb/sek mellan min xp dator och en windows 2003 server maskin. Inte så mycket det heller

Permalänk
Medlem

Ja, samma här ligger runt 2200kb/sec från W2003 till WXP, har inte hunnit kolla inställningarna än.

Permalänk
Medlem

själv ligger jag i 11 000kB/s typ så det låter som ni har nåt skumt... själv har jag inte pillat på nåt... men om man tvingar fram 100mbit full duplex så kan det hända att kortet börjar strejka o man får några kB/s bara (kanske 3)

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Där ser man...

Själv ligger man på ca. 11MB/sek från sin server, men Linux då iofs..

Permalänk
Medlem

Efter en del felsökning så hitta jag felet ...

Det var min fw (keiro winroute firewall) som bråkade ..

nu är jag uppe i ca 50 MBit i överföring .. tror att resten av bw saknas pga att jag har lite minne i burken (416mb) .. men men .. bättre än 10 MBit iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Där ser man...

Själv ligger man på ca. 11MB/sek från sin server, men Linux då iofs..

typ som jag då... har slängt in debian o kör med samba som jag ska ge mig in på o se hur det fungerar man ahr inte kommit igång ska köpa 8st 250gb och en processor....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"