Permalänk

Datan har ont i magen ?

hej
vet inte riktigt om det här är rätt plats för min tråd men jag försöker endå.

problemet är följande. igår instalerade jag ett nytt ljudkort i datan. allt fungerade bra ljud var kanon mm. sen när jag startade datan i dag så kom problemet. när jag försöker starta Cs, Ventrilo (Ja jag spelar ) eller ibland laddar en sida på internet så fryser hela datan total hänger sig med andra ord. den stängs inte av eller nått utan skärmen bara hänger sig.
hoppas att nån kan hjälpa mig

tack på förhand

Jesper

Permalänk
Medlem

låter mer som om det är fel på grafikkortet. men i och med att du nyss installerade ljudkortet så är det väl det som krånglar. pröva att ominstallera/uppdatera drivisarna till både ljud- och grafikkort.

Btw, löjlig topic. Var mer specifik så får du fler svar.

Permalänk
Medlem

vilken pci plats har du ljudkortet på?

undvik pci:n under agp platsen

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86

Säg gärna varför han inte skulle kunna använda den?

Så du menar att PCI platsen under agp porten är i stortsett oanvändbar? ^^

Permalänk

ok dumpster ska tänka på det i fortsättningen=)

graffekortet skulle jag inte tro det var fel på eftersom det har funkat i snart ett år. skulle det inte kunna vara en konflikt mellan det nya ljudkortet och det gamla som är typ sönder som sitter inbyggt i moderkortet. jag har den pci plats som sitter längst ner i datorn graffe kortet sitter högst upp om det nu skulle vara till nån hjälp
tack iaf för alla svaren trots det dumma topic namnet

// jesper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86

Ja det undra jag med varför man inte skulle använda den? Så svara gärna

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Den delar irq med agp- porten och det är lätt att det uppstår problem när båda portarna används.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

har du inaktiverat det inbyggda moderkortsljukortet?? u never know

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesperius

skulle det inte kunna vara en konflikt mellan det nya ljudkortet och det gamla som är typ sönder som sitter inbyggt i moderkortet.
// jesper

har du stängt av det inbyggda kortet i BIOS och avinstalerat dess drivers innan du installerade det nya kortet?
Mycket troligt att du har konflikt mellan de. Du får också beskriva vad du har för moderkort och nytt ljudkort respektive drivers för dessa ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesperius

graffekortet skulle jag inte tro det var fel på eftersom det har funkat i snart ett år. skulle det inte kunna vara en konflikt mellan det nya ljudkortet och det gamla som är typ sönder som sitter inbyggt i moderkortet. jag har den pci plats som sitter längst ner i datorn graffe kortet sitter högst upp om det nu skulle vara till nån hjälp
tack iaf för alla svaren trots det dumma topic namnet

// jesper

Testa att flytta ljudkortet till en av portarna i mitten istället. Kan också vara den understa som delar IRQ med grafikkortet istället för den översta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Som MightyToni sa ta och stäng av det inbyggda ljudkortet i biosen och sen kolla så drivers för det är avinstalerade stoppa sedan in ljudkortet i PCI platsen igen (Villken du väljer tror jag inte spelar roll) och sedan instalera drivrutinerna för det kortet.

Funkar inte det testa en annan PCI plats.

Visa signatur

AMD 64 3000+ "Venice" # Epox EP-9NPAJ # Twinmos 4x512Mb Dualmode # Sapphire X1650Pro 512MB # 2 x Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Den delar irq med agp- porten och det är lätt att det uppstår problem när båda portarna används.

äntligen nån som fattar:)

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •