Asus k8v se konstig paus innan Winxp bootar?

Permalänk
Medlem

Asus k8v se konstig paus innan Winxp bootar?

Helt plötsligt har jag fått problem med att boota XP. Moderkortet postar som det ska, men innan bootningen av XP skall börja får jag en svart skärm och det är en lång paus innan XP loggan kommer. Ibland hänger sig datorn och XP börjar aldrig boota.

Har ett Asus k8v se moderkort med en Raptor disk, har senaste BIOS och har kört checkdisk på Raptorn, inget hjälper.

Nån som har några tips?

Permalänk
Avstängd

Kolla noga att den raptor disk står som master disk och inte master slave...
Plus att det kan vara så att den söker efter raid disable det i bios..

Permalänk

jag har samma problem med min dator, asus p5gd1-vm moderkort. och min bror har samma problem med sin med, där med ett asus p5ld2-vm moderkort.
undrar om det har nåt med deras bios:ar att göra, börjar nästan tro det har nåt med asus att göra iaf.

Permalänk
Medlem

Om ni inte har någon diskettstation, kolla så att diskettstation är inaktiverad i bios samt att ni tar bort floppy från bootordningen då det låter som att det skulle kunna vara något sådant som försenar bootningen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Problemet är att jag haft en perfekt boot tills igår. Det var då problemen började. Jag börjar tro att det är någe med SATA kontrollern på moderkortet. Det verkar som om den letar efter diskarna och ibland "timar" ut. En disk, raptorn fungerar nämligen bra, när jag hänger på den andra börjar problemen.

Jag har felsökt, byt alla sladdar testat allt man kan tänka sig i BIOS. Skumt, när datorn väl bootar går den som vanligt, perfekt. Får se hur jag går vidare, kanske dags att uppgradera till ett nyare moderkort

Kommer ni på nåt så hör av er!

Permalänk
Medlem

Men du kanske först ska konstatera om det är sata-kontrollern eller hårddisk-kontrollern som är felande genom att t.ex ansluta en annan hårddisk på just den kabel där hårddisken som orsakar problem sitter nu. För risken är större att det är kontrollern på hårddisken som felar än att det skulle vara kontrollern på moderkortet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag testat med en annan hårddisk, samma problem Det tar en minut men sen bootar XP.

Jag har slut på ideér, så jag är tacksam för era!