Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
HSB Föreningen jag bor i har ingått gruppavtal med BBB.

ok fattade nästan att det var nått sånt.
hur funkar BBB i lund har en tjejkompis som ska plugga i lund och ska skaffa BBB?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

& ett område i Lund har 6Mbit (tror jag det var) "gratis".. så visst går det att i alla länder hitta billigt bredband.

Inget är gratis. Bredbandsavgiften är nog istället inbakad i hyran eller något sånt.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
ok fattade nästan att det var nått sånt.
hur funkar BBB i lund har en tjejkompis som ska plugga i lund och ska skaffa BBB?

Jo det fungerar bra... har haft mycket lite problem med det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Inget är gratis. Bredbandsavgiften är nog istället inbakad i hyran eller något sånt.

Varför tror du att jag skrev "gratis"? Om jag inte misstar mig så har föreningen ingen ISP direkt utan dom köper i rå hastighet så att säga sen har dom egen firewall/webserver/mailserver samt äger hela det interna nätverket själva så föreningen ansåg att avgiften/lght ingår i månadsavgiften & tog bort avgiften på bredbandet för lägenhetsinnehavaren utan att öka månadsavgiften för själva lght:en... kan inte det helt.. men något sådant... "gratis" eller nästan iaf.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
har hört från många att i bl a japan kan man få 100mbit och tanka hur mycket man vill inte som BBB erbjuder 300gb varje månad hahah rofl.

Alltså, det är inte så att Japan är något slags magiskt land. Klart du kan få 100Mbit i Tokyo, Osaka och alla stora städer. Men det kan du få i Stockholm också.
Jag skulle säga att Sverige är ett av de länder som har bäst täckning, även om vi kanske inte har snabbast för privatpersoner.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Ok läste att i princip 99% i Sydkorea hade bredband. Därför var alla helt spelgalna och många av de flesta "Supernerds" var därifrån. Bla hade en spelat i 3 dygn nonstop och sedan kollapsat och dött. (tror det var 3 dygn)

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Han spelade Starcraft 50 timmar i ett sträck. Dödsorsak: hjärtsvikt förorsakad av överansträngning.

De har ju också 15 miljoner registrerade spelare. Några av de bästa proffsen drar in över $100.000 om året

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
2mbits adsl kostar över svenska tusenlappen i mexiko. i england kostar 3mbit runt 5-600.

'Över svenska tusenlappen' var ju årets underdrift, åtminstone från Telmex (Prodigy Infinitum heter deras ADSL-tjänst). 2/0.7 kostar en nätt liten summa av 4599 pesos/månad, vilket med aktuell växelkurs blir ungefär 3100kr (då får man även ha i åtanke att de flesta löner och priser är lägre i Mexiko).
Se http://www.prodigy.com.mx/infinitum_adsl/h_planes.htm
Ibland är man riktigt glad att man är tillbaka i Sverige...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
'Över svenska tusenlappen' var ju årets underdrift, åtminstone från Telmex (Prodigy Infinitum heter deras ADSL-tjänst). 2/0.7 kostar en nätt liten summa av 4599 pesos/månad, vilket med aktuell växelkurs blir ungefär 3100kr (då får man även ha i åtanke att de flesta löner och priser är lägre i Mexiko).
Se http://www.prodigy.com.mx/infinitum_adsl/h_planes.htm
Ibland är man riktigt glad att man är tillbaka i Sverige...

Pesos? så vitt jag kan se så är det där ett dollartecken ^^

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
I Sverige är det ruggigt billigt med bredband, om jag förstår telia.dk så kostar 1mbit/s 339 dkr..

http://www.stofa.dk/showpage.php?conid=45&menuid=75&parentid=...

Och istället så kostar telefonin ofta mindre än hälften jämfört med sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Och istället så kostar telefonin ofta mindre än hälften jämfört med sverige

Jag har i stort sett sluta ringa på hemtelefonen sen jag började köpa comviq kompis värdebevis till min mobil

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

äh , med tre så får man 500 minuter i månaden för 299 kr , det e ganska bra tycker jag, typ 50 öre / min.

+ fin mobil dårå

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem
Citat:

Här i Lund kan du få 100Mbit utan tak för 295:-/mån...

& jag har BBB 10mbit för 188:-/mån..

& ett område i Lund har 6Mbit (tror jag det var) "gratis".. så visst går det att i alla länder hitta billigt bredband.

Vilket område då? Jag har precis flyttat in i Lund och börjat plugga. Bor i en lägenhet i en villa på söder och funderar för fullt på vad som kan vara det mest prisvärda och möjliga internetalternativet. Behöver inget monstersnabbt. Så länge det inte är uppringt så..!

Permalänk
Medlem

Så ser prisbilden ut i Finland: http://www.netikka.fi/sve/prislista.asp
512/512 kostar 25,90€/mån.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minielk
Vilket område då? Jag har precis flyttat in i Lund och börjat plugga. Bor i en lägenhet i en villa på söder och funderar för fullt på vad som kan vara det mest prisvärda och möjliga internetalternativet. Behöver inget monstersnabbt. Så länge det inte är uppringt så..!

Kolla på www.lundsstadsnat.se vad du kan få där!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Vad menar ni med "tak"?

"Bonet hade 2,5Mbit ADSL utan tak på den tiden."

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem
Citat:

Här i Lund kan du få 100Mbit utan tak för 295:-/mån...

& jag har BBB 10mbit för 188:-/mån..

Jag ska få BBB 10mbit+telefoni för 150:-/mån från 1 oktober med HSB gruppanslutning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duke3d
Vad menar ni med "tak"?

"Bonet hade 2,5Mbit ADSL utan tak på den tiden."

Att man bara får ladda ner/upp ett visst antal MB per månad. Med BBB's 100Mbit tjänst får du bara ladda 300GB månad sen stryper dom uppkopplingen till 128Kbit.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90
Ok läste att i princip 99% i Sydkorea hade bredband. Därför var alla helt spelgalna och många av de flesta "Supernerds" var därifrån. Bla hade en spelat i 3 dygn nonstop och sedan kollapsat och dött. (tror det var 3 dygn)

Är det inte sydkorea som har rikstäckande öppet w-lan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Att man bara får ladda ner/upp ett visst antal MB per månad. Med BBB's 100Mbit tjänst får du bara ladda 300GB månad sen stryper dom uppkopplingen till 128Kbit.

Okej tack för svaret, jag vart genast mycket smartare

Men 300GB/månaden borde väl räcka gott och väl?
Men sedan när man överträder gränsen så kan man betala typ 100 kr så får man 100GB till. Tyckte jag läste det någonstans

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duke3d
Men sedan när man överträder gränsen så kan man betala typ 100 kr så får man 100GB till.

200 kr för en extra kvot om 100 GB. (källa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag ska få BBB 10mbit+telefoni för 150:-/mån från 1 oktober med HSB gruppanslutning

Bara till att gratulera.

Btw. fick höra detta att vår förening betalar en klumpsumma på 14500:-/mån till BBB för internet som sedan delas upp mellan alla som är uppkopplade, så det är så gruppanslutningen fungerar tydligen. Hitills är 77lgh. av 96 uppkopplade.

För att få både 10Mbit + IP-telefoni för 150:- så krävs det att samtliga hushåll tar bägge tjänsterna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bara till att gratulera.

Btw. fick höra detta att vår förening betalar en klumpsumma på 14500:-/mån till BBB för internet som sedan delas upp mellan alla som är uppkopplade, så det är så gruppanslutningen fungerar tydligen. Hitills är 77lgh. av 96 uppkopplade.

För att få både 10Mbit + IP-telefoni för 150:- så krävs det att samtliga hushåll tar bägge tjänsterna.

Du får allt ta och hoppas på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lol, att ni har så fint pris på era 10mbit BBB.
Vi betalar 295:-
Varav kanske 25pers av 112lgh är anslutnga

jo föreningen har ju lär gjort förlust, men skitsamma. Dom är rika ändå och jag har mitt BBB:D

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Så ser prisbilden ut i Finland: http://www.netikka.fi/sve/prislista.asp
512/512 kostar 25,90€/mån.

8/1 kostar 41,90€/mån http://www.multi.fi/se/internet/home/adsl_services/adsl_price...

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Avstängd

Jag betalar, eller rättare sagt mamma, 379 kr/månaden för BBB Fiber 10Mbit + Ip Telefoni.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Pesos? så vitt jag kan se så är det där ett dollartecken ^^

Okej, 4599$?

Det blir 34 070,77 SEK i månaden?!

Permalänk
Medlem

Det där med dollartecknet är väl att de använder det som "sin" valuta och det är alltså inte amerikanska dollar som menas utan pesos.

Jag tror jag ger <50 Kr för 10/10Mbit. Sunet som ingår i hyran.
Jag kommer att gråta när man blir tvingad att flytta för att man pluggat klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla på www.lundsstadsnat.se vad du kan få där!

Okej, det är väl typiskt, kan inte få något de erbjuder förutom att utnyttja deras
hotspots och de bor jag en bit ifrån. Något tips på vad jag kan göra? Skulle vara evigt tacksam..

/ Emil

Permalänk
Medlem

Åland "Ålcom" 49 €

upp till 12 Mbps ADSL2-anslutning
2 Mbps kapacitet utanför Ålcoms nät
Ingen trafikkvot
1 samtidig inloggning
Dynamisk IP-adressering

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.