Permalänk

MP3-spelare: Mycket eller lite utrymme?

Ska köpa en MP3-spelare, men jag kan f*n inte bestämma mig för om jag behöver +20 gb eller om jag är bättre betjänt av en liten flash-spelare.

Om man bortser från det fysiska ytterformatet och vikt, vad var det som styrde ert val av storlek åt det ena eller andra hållet?

Visa signatur

J Eckel

Permalänk

20GB, jag vill ha med mig *all* min musik. Men visst skulle det vara skönt med en liten behändig spelare ibland.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att låtarna somkommer på min mp3 ska jag tycka om..
Aldrig att man tycker om 20 gig låtar...
Så min 512 mb fungerar bra (SE w800i men har även en creative 512 mb)...

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 20Gb mp3, men nu ångrar jag mej. Går inte att springa med (stöt känslig pga hårddisken) Köp appels nya spelare! Med 4GB minne. Det räcker!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
20GB, jag vill ha med mig *all* min musik. Men visst skulle det vara skönt med en liten behändig spelare ibland.

Bra att du skrev "all musik". Det är lite av anledningen till att jag tvekar om vad man ska köpa. 20 gb rymmer ju knappast all musik man har och om det för tillfället gör det så lär spelaren bli fylld inom en snar framtid. Och om man har ett bibliotek på spelaren och ett annat (mer komplett) på datorn så missar man lite av poängen med en stor spelare och kan lika gärna köpa en liten flash-spelare - man måste ju ändå hålla på att strula med att tömma/ladda/välja/sortera spelaren. Eller?

Visa signatur

J Eckel

Permalänk
Medlem

Exakt..! MAn får väll "offra" sig lite och ta en 10minuter då och då för att byta låtar.... Jag har börjat använda min gammla mp3 med 512 mb minne och det funkar hur bra som hälst, så en liten smidig spelare är nog att föredra. Som apples nya, 2500kr med 4GB minne och färgskärm... Bra pris enligt mej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

...så frågan är kanske egentligen: Varför skall man ha en spelare som är +20 gb? Synpunkter från ägare till såna efterlyses!

Visa signatur

J Eckel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Eckel
Bra att du skrev "all musik". Det är lite av anledningen till att jag tvekar om vad man ska köpa. 20 gb rymmer ju knappast all musik man har och om det för tillfället gör det så lär spelaren bli fylld inom en snar framtid. Och om man har ett bibliotek på spelaren och ett annat (mer komplett) på datorn så missar man lite av poängen med en stor spelare och kan lika gärna köpa en liten flash-spelare - man måste ju ändå hålla på att strula med att tömma/ladda/välja/sortera spelaren. Eller?

JA!!! Har du tex 40gb musik på din dator så blire exakt samma sak med en 20gb mp3spelare som med en 1gbs!! Eller hur!! Så de e lika bra o köpa en liten!! ....

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Avstängd

jag hade 60gb på min förra spelare. Fyllde den mde 40gb musik. Det va bara jobbigt osv.. Nu har jag 5gb och det räcker gott och väl

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Tänk i speltid istället:

512MB räcker till minst 100 låtar i god kvalitet, naturligtvis går det att packa in mycket mer beroende på komprimering, knappast under 400 min speltid med bra ljud iaf vilket ger närmare 7 timmars lyssning vilket betyder att du inte behöver lyssna på samma låt två gånger under en arbetsvecka om du har 40 min till jobbet och 40 min hem. Under helgen bör du NÅN gång ha tid att byta ut hela innehållet vilket bara tar 3 min med USB 2.0.

F*n tänk på tiden med kassettband, ett kassettband med 7 timmars speltid i CD-kvalitet skulle gjort dom flesta nöjda på den tiden. Det är vad 512MB är idag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Eckel
...så frågan är kanske egentligen: Varför skall man ha en spelare som är +20 gb? Synpunkter från ägare till såna efterlyses!

Jag köpte det för att kunna flytta stora filer, som t.e x. Filmer och spel. Men det är bättre med dvd-rw har jag märkt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Creative MuVo TX 512MB. Får plats med musik så det räcker att lyssna på en hel dag på jobbet. Och om det är bra musik, tröttnar man inte om man har samma låtar i en vecka.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: MP3-spelare: Mycket eller lite utrymme?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Eckel
Ska köpa en MP3-spelare, men jag kan f*n inte bestämma mig för om jag behöver +20 gb eller om jag är bättre betjänt av en liten flash-spelare.

Om man bortser från det fysiska ytterformatet och vikt, vad var det som styrde ert val av storlek åt det ena eller andra hållet?

Säg istället när och var du kommer använda din mp3spelare, samt vad du prioriterar ; så blir det enklare att rekommendera antingen flash eller HDDspelare.

Permalänk

Jag har 60GB MP3 på datorn, och uppdaterar mitt bibliotek lite då o då. Har en 1GB MP3-spelare och det funkar helt OK. Visst, fanns det en liten smidig flashspelare som rymde ALLA mina MP3 och som var lätt att synka, typ som när man synkar outlook med sin mobil, så skulle det ju vara att föredra. Om några år så kanske!

Permalänk
Medlem

Jag har en 30Gb hårddisk mp3 spelare och jag har all musik som jag är intresserad av + lite till på spelaren och det som jag gillar med det är att man dels kan sätta på random och få stor variation på musiken eller göra egna setlists med de låtar man är sugen på just NU.

Permalänk
Avstängd

Lantz, det va de största problemet för mig med min 60gb. Jag orkade inte göra några playlists, så jag fick sitta och blädra skitmycke istället.. Men har man ork att göra playlists så...

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

1GB räcker gott och väl, mer blir fanimej bara jobbigt att hålla reda på.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Vem lyssnar 20gig musik? 1-5gig tycker jag räker gott & väl man tröttar rätt fort på en låt och byter.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

1gb är lagom. Har haft 20gb och jag tyckar att den blir onödigt dtor/klumpig och sen lyssnar man inte på allt. Utan man har det bara där för att.......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jag har en philips hdd120 (20gig) och jag är glad över den efter som en kommpis har köpt en med 40 gig vet inte vart ifrån hursom hälst så krasha hanns efter 2 veckor och min är mer än 1 år gammal nu^^

men 5 gig eller 1 gig liten räker faktist jag har 40 gig musik på datorn och har bara kopierat över 2 och lyssnar på bara 500 mb av den musiken

och jag är en sån person som har musik på 24/7

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem

Jag har en på 512 MB och tycker att den är lite för liten. Visst, man får plats med några album, men inte mer än att man tröttnar rätt fort om man inte byter någon gång i veckan.

Grejen är att man inte vet i förväg vad man vill lyssna på. Nöjer man sig med att bara ha "bra musik" på spelaren så räcker flashspelarna gott och väl. Vill man däremot välja musik beroende på vad man känner för så är det på tok för lite. Jag har börjat inse att jag nog vill ha med mig hela min musiksamling, hela tiden. När man sitter på tunnelbanan kanske man vill höra något klassiskt för att varva ner, eller så blir man plötsligt helt vansinnigt sugen på svängiga gitarrrsolon. Har man en stor hårddiskspelare blir chansen så mycket större att man har med sig det man vill höra än om man sitter med en liten flashspelare.

Ofta blir det så att man drar sig för att lägga in annan musik än den allra bästa när man har ont om utrymme. Detta får till följd att man hör samma musik om och om igen. Å andra sidan, om man har en stor spelare som bara nästan rymmer all ens musik så dödar man effektivt den biten som inte får plats. Den kommer man förmodligen aldrig lägga in.

Du får helt enkelt fundera på vad du vill ha och hur du lyssnar på musik.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

5gb tycker jag är helt perfekt. Man får plats med allt man lyssnar på, lite till, och utan att behöva byta låtar hela tiden. Jag använder den för att flytta filer till kompisars datorer ibland också. Skitsmidigt.

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Jag har haft både små flash spelare , 5 gigs och nu en 20 gigare. Och jag är mest nöjd med min 20 gigare ...då kan jag ha musik för varje humör jag e på ... samt att man kan lägga in en massa musik som man aldrig lyssnat på utan å oroa sig för att musiken e kass å man inte kommer å ha nåt å lyssna på...för har man en flash spelare tar man bara sån musik man vet är bra

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Om din prioritering är att kunna ha med dig den när du tränar så ska du nog skaffa dig en flash-baserad spelare.
Min nuvarande mp3-spelare, en iPod mini med 4gb klarar mna sig gott och väl med ett bra tag. Min nästa kommer nog troligtvis bli på minst 512 mb.
Men som sagt, det är upp till dig.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk

Ja har en 20gigare nu som jag fyllt med ca 10gig av mina favorit artister, använder även min spelare till att t.x.e titta på simpsons/southpark avsnitt på vägen till och från jobb/skola. Vid bilsemestrar/motsv kan jag även lägga in långfilmer och gotta mig åt det..:)

Tycker det är skönt att kunna ha med mig allt för att kunna lyssna på precis det jag är sugen på då jag inte orkar byta och ha mig så ofta.

Använder även min spelare till att lyssna på ljudböcker, lagra fotobilder, tar med den på fester och semestrar då det är smidigt istället för att släpa med sig en hög skivor så får alla lyssna på vad de vill ändå.

Tycker heller inte min spelare är stor (ung lika stor som en mini) den glider lätt ner i fickan och jag känner inte att jag inte orkar ta med den nånstans för att den är för klumpig.

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem

Har en 6GB iPod mini och den räcker gott och väl, av mina 44GB musik får jag plats med mina favoriter + lite mer..

Det förstås, när jag hade en 128MB Mp3-spelare för nått år sen så räckte ju det gott och väl också..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Mja, det är väl ganska uppenbart att man själv skapar sitt behov för utrymme.
Själv lyssnar jag på 2-3 nya album i veckan och sedan låter jag dem ligga kvar och lyssnar sen på allt 'gammalt' lite då och då, mellan det nya. Då tar utrymmet snabbt slut.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Kör med bägge alt, här en iriver 120 hd med 20 gb där de finns ett stort urval (även bra som extern disk)
sedan en sandisk 1 gb när man inte vill ha med den store och som uppdateras rätt ofta

Permalänk

Tack för alla svar. Efter mycket funderande så lutar det åt iPod Nano 2 eller 4 gb. Fanns det bra och prisvärda spelare som kunde sluka all nuvarande och framtida musik skulle jag helt klart satsa på en hdd med så stort utrymme som möjligt, men som läget är nu så den nya iPoden mest lagom för mina behov.

Visa signatur

J Eckel