eBay köper upp Skype

Permalänk
Melding Plague

eBay köper upp Skype

<font style="font-size: 10pt"><b>eBay köper upp Skype</b></font> <small class="small">måndag 12 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Prislappen för Skype är inte billig; mellan 19 miljarder och 30 miljarder kronor kommer priset att hamna på. Tanken bakom köpet är att eBay skall använda röstsamtal i sina auktioner för att öka trovärdigheten mellan säljare och köpare. Tidigare köp av eBay är bland annat PayPal, som de köpte för 1,5 miljarder kronor.<br /><br /><i>"London, September 12, 2005 – eBay Inc. (Nasdaq: EBAY; www.ebay.com) has agreed to acquire Luxembourg-based Skype Technologies SA, the global Internet communications company, for approximately $2.6 billion in up-front cash and eBay stock, plus potential performance-based consideration.<br /><br />/.../<br /><br />Skype, eBay and PayPal will create an unparalleled ecommerce and communications engine for buyers and sellers around the world."</i><br /><br />Läs mer i Skypes <a href="http://www.skype.com/company/news/2005/skype_ebay.html" target="_blank">pressrelease</a> och hos <a href="http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200509/12/200509120..." target="_blank">ComputerSweden</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

skulle hellre vilja se Skype inom telecom branchen

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk

Kommer Skype att sluta helt med sina telecom planer nu?

Permalänk
Medlem

Tror dom (skype) kommer ångra sig. Dom kunde blivit stora, riktigt stora menar jag nu.

EbaY kommer säkert vinna på de 3 gånger om

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Inaktiv

ebay har inte lite med pengar iaf..jävla summor alltså

Permalänk
Medlem

smart av ebay men så jävla dumt av skype... hade kunnat se skype som ett av världens största företag om 30 år ;D

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Otroligt bra för dem som vill handla via eBay, men sälja hela tjänsten? Näe...

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk

Många glömmer att utvecklaren inte direkt blev rik på Skype förut, han tjänade väldigt lite. Och nu får han 30 miljoner... Tänk efter lite, så förstår ni säkert.
Att offra sig själv till dom stora behöver inte nödvändigt vis vara något dåligt... eller nej. det ÄR dåligt!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Många glömmer att utvecklaren inte direkt blev rik på Skype förut, han tjänade väldigt lite. Och nu får han 30 miljoner... Tänk efter lite, så förstår ni säkert.
Att offra sig själv till dom stora behöver inte nödvändigt vis vara något dåligt... eller nej. det ÄR dåligt!

Ändra det till miljarder. Smaka på den siffran. Jösses, svindlande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Många glömmer att utvecklaren inte direkt blev rik på Skype förut, han tjänade väldigt lite. Och nu får han 30 miljoner... Tänk efter lite, så förstår ni säkert.
Att offra sig själv till dom stora behöver inte nödvändigt vis vara något dåligt... eller nej. det ÄR dåligt!

30 miljoner? Nej, det står mellan 19 och 30 Milljarder. $2,6 Billion. Det är 100ggr mer.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf ha sålt direkt.....;o)

Permalänk
Avstängd

sjuka summor ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

skypes grundare Niklas Zennström blir en av de rikaste i sverige.. och får samtidigt sitta kvar som vd i skype, och äger 35% av företaget..

riktigt kul med smarta svenska entreprenörer

Permalänk
Medlem

Mjo, men utvecklingen för Skype gänget kommer väll att ta fart i ett annat projekt kanske :), fast som går under ett annat namn. Man får inte tappa hoppet iaf

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

vill grundarna bakom skype ha ett normalt liv så skit samma, 20-30 miljarder vafan?! herregud men orkar bry sig fast hade dom velat mäta sig me bill gates så kunde dom ju jobbat vidare

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

men seriöst, vem hade inte tagit pengarna? man klarar sig livet ut och lite till, vore ju grymt skönt. Tänk själv hur det hade känts om man hade sagt nej och allt gick åt skogen ett år senare..

Permalänk
Medlem

Visst tror jag att Skype skulle blivit större, men fastän delägarna till Skype "bara" får en miljard var så tror jag nog dom klarar sig mer än väl ;p

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att de tar pengarna och drar. Villkoret var att han skulle sitta kvar som VD till 2008 och lite annat, men han kommer inte få hela summan direkt iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
30 miljoner? Nej, det står mellan 19 och 30 Milljarder. $2,6 Billion. Det är 100ggr mer.

Snarare 1000 ggr mer.

Permalänk
Medlem

Hehe.. varför i helvete kom inte jag på denna ide... fan vad mycket cash man hade kunnat tjänna

Permalänk
Avstängd

uppenbarligen

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

fan också allt svenskt bara köps upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
fan också allt svenskt bara köps upp

rikt land blir vi iaf =P men jag hade nog sålt det för 19-30 miljarder lätt. som den rikaste snubben i sverige jo tackar jag.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Fan tänk ändå att starta ett företag och efter 2 år(!!!) kunna håva in så mycket pengar!

Permalänk
Musikälskare

sälj !!!

hade köpt... ja va fan som helst för det! typ elefanter doppade i guld!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

eh... 30 miljarder? ups.

För att slippa tänka på livets hemligheter, så får jag ur det ur minnet just nu. Ha det gott vänner i den här tråden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Där nog inte så enkelt att "bara" starta ett nytt företag som detta, han hade ju bland annat 140 Miljoner som start kapital, undra hur många här som kan fixa fram det...

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Nu får förvisso inte grundarna ut det dem får av eBay - blir skatt och annat kul på det om de vill ha det på sitt egna bankkonto.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stisse
rikt land blir vi iaf =P men jag hade nog sålt det för 19-30 miljarder lätt. som den rikaste snubben i sverige jo tackar jag.

Även om han numera bor i Schweiz så räknas Ingvar K som svensk iaf och han anses vara rikare än BG idag, sen är ju frågan om Nicklas Z bor i Sverige idag? Skype har ju iaf sitt huvudkontor i Luxemburg och kontor i London och Tallin

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Shit, vilka summor...

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X