Civilization 4 snart här

Permalänk
Medlem

Civilization 4 snart här

Såg just att man kunde förboka civ 4 på cdon.com till 21okt.
Hösten blir nog inte lika tråkig i år

Visa signatur

...

Permalänk

ser det ut som dom föregångna spelen eller har dom dragit på med en massa super grafik och tjaffs?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
ser det ut som dom föregångna spelen eller har dom dragit på med en massa super grafik och tjaffs?

Enligt någon intervju jag läste har dom lagt till religion, världen är nu 3D och multiplayer ingår från början. Dock verkar gubbarna vara ändå mer plottriga. :(.
Sök på civ 4 på nätet så hittar du screens.

Visa signatur

...

Permalänk

det blir säkert bra. Jag litar på att dom gör en värdig efterföljare.
Jag måste ha lagt 1000-tals timma på civilization i mina dagar.
Har spelat det från ettan och nu längtar jag efter 4:an.

Permalänk

Jag hoppas den rätta "civ-känslan" infinner sig i det här spelet också. Men ja, hur skulle de kunna klanta till det?

Permalänk

Förvänta alltid det värsta, då blir du aldrig besviken....

ScreenShotsen på http://www.civ4.com/ ser lite plottriga ut, ja, men det hoppas jag inte stör spelandet...

Permalänk
Medlem

antagligen kommer man kunna trolla bort en massa grafiskt trams med lite trevliga inställningar ... hoppas jag

Litar dock fullständigt på Sid. Han har varit rätt konservativ och försiktig med att introducera nya saker vid varje ny "version" (spel), för att vara säker på att den 100%:iga CIV-känslan skall infinna sig. Jag tvivlar inte en sekund på att vi har ett underbart spel att vänta!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm CIV 3 hade för mycke buggar och annat som gjorde det jobbigt att spela så vi får se...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det var inga stora skillnader gameplay-mässigt mellan 1an och 2an, och 2an och 3an. Den här gången ska de visst ha gått igenom hela spelet från scratch och ändrat om en del. Ett av deras mål är att locka nya spelare som aldrig har spelat Civ innan, med bl.a. mindre micro management.

Så förvänta er inte ett klassiskt Civ-spel med nya gubbar bara. Det blir mer förändringar den här gången. Återstår att se om det är till det bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det var inga stora skillnader gameplay-mässigt mellan 1an och 2an, och 2an och 3an. Den här gången ska de visst ha gått igenom hela spelet från scratch och ändrat om en del. Ett av deras mål är att locka nya spelare som aldrig har spelat Civ innan, med bl.a. mindre micro management.

Så förvänta er inte ett klassiskt Civ-spel med nya gubbar bara. Det blir mer förändringar den här gången. Återstår att se om det är till det bättre eller sämre.

Plötsligt kände jag hur depressionens demoner kom över mig... det är kört

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Plötsligt kände jag hur depressionens demoner kom över mig... det är kört

hehe jag gillar det, har inte lirat det innan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
hehe jag gillar det, har inte lirat det innan

exakt! Storhopen skall börja spela det Det jag fruktar är att det blir för enkelt :/ Att hela charmen med att dedikera 2h på en runda och intensivt micro-managementande försvinner

Permalänk
Medlem

De finns ingen spel serie (framförallt 2an) som jag spenderat så mycket tid framför som Civ, de får helt enkelt inte förstöra 4an bara för att komma åt en större massa Har alla versioner av det i orginal förpackning.

Dagarna bara flyger bort med civ!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag att det är bra att dom ändra på saker och ting då CIV X blir så fruktansvärt tråkigt efter att man har byggt några städer(för många städer)...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Bah! Vad är tråkigt med ett massivt imperium täckt i ett vackert mörkgrått mönster (järnväg)!? Vad är tråkigt med micromanagement av 100+ städer varje runda? Vad är tråkigt med civil-disorder i halva ditt rike!? .... Ok det ÄR tråkigt... ^^ men det lär väl ryka först... Om pöbeln skall kunna sätta sig in i det lär man ta bort sådana svåra koncept... "Va missnöje? Får man vara så?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinSilver
det blir säkert bra. Jag litar på att dom gör en värdig efterföljare.
Jag måste ha lagt 1000-tals timma på civilization i mina dagar.
Har spelat det från ettan och nu längtar jag efter 4:an.

Sant Robin. För att vara så kass på fotboll har du ändå ganska rätt.

Läste i en engelsk speltidning att Sid följer sitt grundkoncept äveni 4an. 1/3 samma 1/3 förbättringar och 1/3 innovationer. Det grundläggande gameplayet ska vara samma om än med lite ny interface och lite snabbare omgångar. Tech trädet ska förbättras så att det inte bli lika linjärt. grafiken blir 3d men troligtvis ska man kunna zomma rätt frikst vilket gör att de zoomar in för mycket på screensen för att visa detaljerna. Till sist lägger det till religion som en strategisk faktor. Jag tror det kommer att förbättra på samma sätt som kulturen gjorde.

Hoppas bara att de totaländrar korruptionssytemet så blir jag nöjd. För varje del så har serien blivit bättre och så lär det bli även nu.

EDIT. Såg nu på Webbhallen att den ska komma 28 SEPTEMBER!!!

EDIT2. Damn it nu ändrade de precis till 18 november =(.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Bah! Vad är tråkigt med ett massivt imperium täckt i ett vackert mörkgrått mönster (järnväg)!? Vad är tråkigt med micromanagement av 100+ städer varje runda? Vad är tråkigt med civil-disorder i halva ditt rike!? .... Ok det ÄR tråkigt... ^^ men det lär väl ryka först... Om pöbeln skall kunna sätta sig in i det lär man ta bort sådana svåra koncept... "Va missnöje? Får man vara så?"

Oj vad dom första järnvägarn e viktiga. Bara att kunna sätta soldater i strid samma runda som dom produceras är ovärderligt i försvar och till viss del i anfall.

Men visst, nu har ni gjort mig lite orolig då ni säger att micro management inte ska ha lika stor del som i föregångarna. Det innebär ju mer action och mindre tänkande, högre hastighet på spelet och då försvinner kanske "DET" med civilization.

EDIT : Spelabanjo, haha, det är du som är kass på fotboll.
Hoppas oxå dom ser över korruptions systemet lite. Finns inget tråkigare än när man tar en stor stad på andra sidan jorden, så kan den inte producera någonting. Du får köpa ut allt som ska byggas i staden.

Permalänk

Ja det med hastigheten är det som är mest oroande. Men fortfarande. De har aldrig gjort mig besviken hittils.

Otroligt viktigt att expandera fort i början så man får med sig kol o järn när det är dags för järnvägarna. Dock är det rätt roligt att starta krig över naturtillgångar.

EDIT. Väntar bara tills vi möts. Kanske i cupen nu?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen de tar bort corruption, eller åtminstone minskar det rejält. Man är bakbunden av att inte kunna ta över strategiska städer långt borta i 3:an, och krigen blir inte lika chansartade och spännande som i 1:an.

Sen tycker jag att både 2:an och 3:an lider lite av samma problem. Det är skitkul och spännande fram tills lite efter att man byggt järnvägar. Då glider spelet in i en mycket segare fas tycker jag. Det händer inte så mycket egentligen, man fortsätter mest repetativt att bygga och flytta nya enheter och stadsförbättringar.

Artiklar:
http://pc.ign.com/articles/632/632379p1.html
http://www.civfanatics.com
http://www.strategyinformer.com/pc/civilizationiv/interview.h...

"Another failure state we have eliminated is the “people are revolting” problem. Instead, you will find that cities that are really mad will slow down or even stop production until you deal with the problem. Also, we are trying for a WYSIWYG approach with cities in which you will be able to see what is going on and what has been built from the main map view without having to open the city. People that like to micro-manage can still open the city and “get under the hood” a bit, but it won’t be necessary for more casual city builders."

Permalänk

Av det jag har läst så är corruption och pollution borta. Corruption ska ersättas av att man betalar underhåll på städerna vilket ökar desto fler städer man har om jag har förstått det rätt. Pollution ska sammansmältas med diverse andra saker som mat och färskvatten till ett sorts health-system som påverkar tillväxten i städerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fältkoma
Av det jag har läst så är corruption och pollution borta. Corruption ska ersättas av att man betalar underhåll på städerna vilket ökar desto fler städer man har om jag har förstått det rätt. Pollution ska sammansmältas med diverse andra saker som mat och färskvatten till ett sorts health-system som påverkar tillväxten i städerna.

Här ser vi det första exemplet på att micromanagement ska bort. Dom tar 3-4 faktorer som vi tidigare kunnat styra över och gör det till ett system. Låter inte bra alls.

EDIT : När spelet släpps utmanar jag er alla på en runda civ!

EDIT2 : Om ni vågar?

EDIT3 : Jag har förbokat mitt ex nu. =D
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&nav=5704&nav_genre...

EDIT4 : Angående spelets hastighet.
Sid Meier: In contrast to Civ 3, we'd like a game that plays a little more rapidly. Civ games can be epic, and a certain amount of epic is good, but you also want to get a feeling that you're moving forward and getting to the next technology. As with all of our Civ games, we give you a lot of options but I think this game is oriented to move a little faster and take you through the centuries a little more quickly.

Permalänk

Har aldrig spelat mot andra men det känns som det borde ta skitlång tid. Du kan få utmana mig ca 1-2 månade efter releasen. Man måste spela in sig lite först. Sen vet jag faktiskt inte om jag vågar. Tror jag är lite för dålig för att vinna och jag vill inte riktigt förlora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Har aldrig spelat mot andra men det känns som det borde ta skitlång tid. Du kan få utmana mig ca 1-2 månade efter releasen. Man måste spela in sig lite först. Sen vet jag faktiskt inte om jag vågar. Tror jag är lite för dålig för att vinna och jag vill inte riktigt förlora.

Precis som i fotboll då?

Här är lite sköna bilder. Ser faktiskt bra ut.
http://media.pc.ign.com/media/620/620513/imgs_1.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinSilver
Precis som i fotboll då?

Här är lite sköna bilder. Ser faktiskt bra ut.
http://media.pc.ign.com/media/620/620513/imgs_1.html

Oh it´s so on! Nu kommer fultrixen att komma fram. Mot dig blir det väl att späda ut ölen.

Permalänk
Hedersmedlem

På bilderna ser man en del jättar med vapen så var bor dom?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
På bilderna ser man en del jättar med vapen så var bor dom?

Dom är mindre på de nyaste bilderna.
Angående att ta en match efter att det släpps så kan jag nog tänka mig att vara med. Bara jag får träna upp mig lite.

Permalänk
Medlem

Ett dåligt Civ skulle förmodligen ändå vara bättre än 90% av spelen som släpps idag, så jag är inte orolig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Som jag sa innan. Jag har redan förbokat mitt ex. Och jag utmanar er alla i en "Civ al nighter".

Permalänk
Hedersmedlem

Civ 4 online! Tror inte det jag har inte tålamod med det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Jag undrar om det inte är så man inte behöver vänta på varandra, utan alla gör sina drag samtidigt. Det blir en form av turbaserat iallafall. Bara att alla gör sina aktiviteter samtidigt och sedan väntar tillsammans på att den sista spelaren ska bli klar. Men jag vet inte. Age of Wonders 2 funkar på det viset.