Permalänk
Medlem

Halflife...

"Behöver" man spela Halflife 1, före Halflife 2, för att hänga med ordentligt i handlingen osv?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Du borde nog spela 1:an innan du kör 2:an

Visa signatur

Don´t fuck with the admins, we are drunk and have weapons and shit.

Permalänk
Medlem

Råder dig också att spela ettan före tvåan.

Permalänk
Medlem

nej, det tycker jag inte att man behöver !

Permalänk
Medlem

Du behöver inte men varför undgå ett bra spel?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

säger som Mattzzon och Isis, spela ettan först, blir lite lättare att hänga med i handlingen då mer bakgrund om karaktärerna och så

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk

Varför hoppa över ett sådant underbart spel som HL1 det är ju ett spel som man måste ha spelat för att få kalla sig nörd/spelentusiast.

Permalänk
Medlem

hl1 somnar jag av

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk

Det beror på vilket sett du spelar ett spel på, om man tänker som jag och min bror, han spelar spel bara igenom att klara det så snabbt som möjligt och skiter i alla extra saker och sådant, liksom bara springer igenom spelen. Om du är en sådan så självklart nej då behövs inte hl. Dock vill du kunna hänga med i handlingen som jag personligen tycker är skit bra i hl serien, så ja då är det istort sett ett måste att ha spelat hl. Sen hör det ju till allmänbildningen att ha klarat hl mer än 3 gånger

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

varför börjar mit Css sega idag? h funkat perfekt förrut, spelar integn roll vilken grafik jag har, kör i 30fps.. Jag såg att dom ändrat så att man kan ändra mer i grafikinsrtällningarna, kan det bero på det? Eller beror det på att min dator är full av dam så att CPUn blir för varm (ska fixa det imorgon med tryckluft) eller beror det på att jag råkade, komma emot med en kompenent på en kompenentbricka som det satt lysdioder iemot chassit så att datorn slockna? Alla andra spel jag provat fungerar som dom ska, det är jus css.. Hoppas detta var i rätt tråd eftersom CS:S hör väll til HL eller?

tack

Permalänk
Medlem

Spela igenom hl1, annars så är det ju lixom som att hoppa in i en film mitt i, man missar hälften av nöjet.

Permalänk
Medlem

Ok gubbar, det får nog bli 1:an först då!
Finns det nån bra "patch", som man borde ha till 1:an (snyggare grafik, mäktigare vapen, ljud osv)?
Vet inte nåt om "patchar" egentligen, men jag har för mej att jag har läst nånstans, att det finns mycket sånt till Halflife 1!?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InferNoll
Hoppas detta var i rätt tråd eftersom CS:S hör väll til HL eller?

Ja, jag håller absolut med om att en tråd om hurvida man ska spela HL1 innan HL2 är rätt ställe att fråga en fråga om CSS i. (Jag är ironisk, det är totalt fel ställe, skapa en egen tråd).

Jag tycker att man får en någorlunda bra start i HL2 utan att ha spelat ettan, men det kan ju vara bra att ha ett hum om vad som hände i ettan innan man börjar på tvåan.

Permalänk
Testpilot

Finns en high definition-patch som följde med Blue Shift som gjorde spelet lite snyggare, det ska nu även gå att få det till steam-versionen av Half-Life. Den här länken ska installera det

Själv har jag inte spelat hela Half-Life innan jag spelade 2:an då jag tyckte att 1:an var jävligt långtråkig och enformig. Tyckte jag fattade 1:an bra ändå, är inte mycket av storyn som hänger med från 1:an. Man vet exemplevis inte vem G-man så det spelar ingen roll. Människorna man möter i 2:an har man antingen inte mött i 1:an eller så är det så luddigt vem av alla gubbarna i 1:an som var just den personen (exemplevis Barney)

Har dock klarat hela Blue Shift, det tyckte jag var lite roligare även fast det är väldigt kort

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jo, är du grafik-bög så kanske du inte kommer att gilla HL1, men det är ett av världens bästa spel!

Som "hunden" sa så finns det högupplösta texturer till HL1 (dessa följde med Blue-Shift) men dessa byter också ut vissa vapen-modeller helt (många ogillar denna pack:en, bla. jag!).

Angående din fråga om man ska spela HL1 innan HL2:
Om du verkligen vill få ut det mesta av HL2 så rekommenderar jag dig att spela genom HL1 först. Även om "hunden" har rätt angående att det är rätt så luddigt vem tex. Eli Vance/Adrien Shepard var i 1:an.. (men om du spelar 1:an så har du iaf. chansen att veta vilka dessa var). Dessutom så har ju HL1 inte någon egentlig handling angående karaktärer/relationer etc. så du missar ju ingen story på sett och vis...

Personligen så har jag alla HL-spel (HL1, HL:OP, HL:BS, HL2) installerade...men spelar mest HL1...

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem

Jag vet att snygg grafik inte är detsamma som ett bra spel! Ser dock (som dom flesta) bra grafik, som ett "plus i kanten"!
Lutar åt att jag kör 1:an först, men hoppar nog över dom där andra spelen (HL:OP, HL:BS)!
Jag är ingen sån spelare som bara springer igenom ett spel, så fort som möjligt och skiter i handlingen! Snarare tvärtom;)

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

jag anser inte att man behöver spela 1:an för att spela 2:an

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Köp Half-life 1 source och gör dig själv en tjänst och spela igenom det före 2:an.

Permalänk
Medlem

Ok! Är det en "förbättring" av originalet, eller? Är det ett annat namn på "Day of Defeat"?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]