Permalänk
Medlem

Nytt system

Hejsan!
Nu äntligen är det dax för nytt system!

Jag hade tänkt mig detta systemet.
då är mina frågor.

Passa dessa saker ihop?
Nånting jag missade?
Nått som borde ändras på?
Är detta systemet värt pengarna?

Tack på förhand för dom svar jag får!

Edit: Kör en edit på länken nästan helatiden

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, dock vet inte jag om dom passar ihop, är inte riktigt insatt i de, kollade inte häller så noga

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, fast en tänkte är att man kanske skulle ta en Athlon64 X2 4400Mhz samt ett 7800GTX till.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

japp allt passar perfekt,och paketet ser riktigt bra ut,sen så tror jag inte du behöver zalman kylaren eftersom boxade kylaren kommer vara ganska maffig,så har du inte tänkt att klockan kan du skippa den,jag hade själv tagit ett nätagg från tagan för ungefär samma pris.

Ja det är väl det jag tycker,allt annat ser bra ut!

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ
japp allt passar perfekt,och paketet ser riktigt bra ut,sen så tror jag inte du behöver zalman kylaren eftersom boxade kylaren kommer vara ganska maffig,så har du inte tänkt att klockan kan du skippa den,jag hade själv tagit ett nätagg från tagan för ungefär samma pris.

Ja det är väl det jag tycker,allt annat ser bra ut!

jag la väll till en zalman kylare?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

"sen så tror jag inte du behöver zalman kylaren eftersom boxade kylaren kommer vara ganska maffig,så har du inte tänkt att klockan kan du skippa den"

EDIT:

tycker du borde ta en X2 4400+ och ett till 7800gtx

Permalänk
Medlem

ops, läset fel, men jo jag ska klocka så jag kör på den kylaren
datorn är till för spel så jag vill ha FX57 men jag har ej råd med ett till 7800gtx, köper till de senare om det blir aktuellt.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Men snälla.. att köpa FX-57 i dagsläget är bara idiotiskt i min mening.
snart kommer spelen stödja dual core (och du vill väl ha datorn ett tag?).
sen om det inte blir så, så får du ändå bättre prestanda med 4400+ och 2*7800gtx.

Permalänk
Medlem

okok, trodde fx57 va vassare.

se, man ska alltid fråga på swec innan man köper så man får det som i slutändan blir bäst

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Ja, det är bra
FX57 är visserligen vassare än 4400+. men inte om 4400+arn har 2 7800gtx och FX 57an "bara" ett GTX
sen är Dual Core RESPEKT!

EDIT: fattar inte att FX-57an kan kosta så mycket. den har 400MHz mer än san diego 4000+ men kostar ändå 3 ggr så mycket!
den har säkert annat som är bättre. men det är inte värt de iaf

Permalänk
Medlem

maez, om jag ej väljer att klocka den iaf, tycker du att jag ska ta bort zalman fläkten då eller?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

4400+arn's boxade kylning kyler riktigt bra. tycker du ska skippa zalman'en för att få ner priset lite.

Permalänk
Medlem

bra bra, det va det jag tänkte på när du nämnde de, har ju inte hur mykt pengar som hällst så det är bara bra egentligen.

jo, när det gäller att bygga ihopp den, vad borde jag tänka på?
och, är det lätt att bygga ihopp den?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Jag har bara varit med när andra har byggt dator. har aldrig vågat själv. men jag ska köpa dator snart och då ska jag allt bygga den själv, med en kompis, som kan
antastisk armlänk bör du ha. och köp lite arctic silver 5 (kylpasta) till processorn så kyler den ännu bättre.
skulle du inte ta 2 st 7800gtx? :S förut låg priset på 30000 och nu 25000. då får du råd med ett 7800gtx till

EDIT: såg att du hade corsair + dfi. det går inte bra med originalBIOSen och datorn startar inte (har ja för mig, men problem blir det).. kanske borde satsa på andra minnen?

vet inte vilka minnen du borde ha. men för att sänka priset lite kan du köpa 2gb value minnen. eller om du vill 2*1gb kingston hyperX. HyperX minnena kostar nämligen ~2000kr st och a-data minnen ~1000 kr st.
där får du tänka lite själv och välja vad du vill efter pris.

Permalänk
Medlem

Då kan jag lika gärna ta denna så slipper jag det svåraste.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

minnena är inga höjdare på db.com.. tyvärr finns inga riktigt heta.. förösk leta efter snabbare minnen

Permalänk
Avstängd

Ja, cpu montering är bra resten ska vara lätt att montera.
men har du tänkt lite på det där med dfi + corsair? om du inte såg det, kolla min edit på förra inlägget

Permalänk
Medlem

skulle du rekomendera dessa minnen?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

de är lika bra som alla andra value minnen
men kör på dom om du vill sänka priset.

Permalänk
Medlem

Sådära, kolla nu då få se om det blir bra.

Edit!!
Fläktplatser - 3x80mm
Medföljande fläktar - Ja, 3x80mm

räcker dessa? ska jag ha mera kylning? klyning av minnen? hdd? ovs.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

skicka länk till ditt slutgiltiga alternativ

Permalänk
Medlem

maez, här

och som jag skrev i inlägget här ovan:

Fläktplatser - 3x80mm
Medföljande fläktar - Ja, 3x80mm

räcker dessa? ska jag ha mera kylning? klyning av minnen? hdd? ovs.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LIPC7BL

tycker du borde byta till det här chassit då det har två 120 mm fläktar , dock så är det inget fönster.

Permalänk
Medlem

tack tack!
det ska jag göra, det va också billigare.

här.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Mycket nöje med nya datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
Mycket nöje med nya datorn

det ska jag ha!

och tack för hjälpen maez, mycket uppskattat!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ser bra ut !

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Inga problem här inte
Gillar att Hjälpa till. Men ibland blir jag avundsjuk

Permalänk
Medlem

Boxade fläktar låter mycket, lyssna inte på dom som rekommenderar en sådan! Behåll din Zalman om du vill ha en tyst dator, den kyler bättre också!

Permalänk
Avstängd

Men Henki2! Han kör på Boxade först. OM han är i behov av en bättre köper han den senare!
4400+arns Boxade kylning är BRA OCH TYST om man kör på 5V