Hur välja AV som signalkälla på tv utan fjärrkontroll ?

Permalänk
Medlem

Hur välja AV som signalkälla på tv utan fjärrkontroll ?

Har en lite äldre samsung tv som brorsan tänkt ha till sin ps/2 o gc, dock fattas fjärrkontrollen och jag hittar inte hur man ändrar till AV in på tv utan att ha en fjärrkontroll.

Någon som känner till något knep eller sätt att göra det ?
Tänkte det att det lär ju finnas servicemenyer el. dylikt..

Har redan kollat igenom alla vanlig tv kanaler men de visar inget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet är att köpa en enkel multifjärrkontroll. De har alla stöd för de flesta kända märkena, som Samsung, och ger dig möjlighet att byta till AV-kanalen.

Permalänk
Medlem

AV-kanalerna brukar man komma åt genom en knapp som har en fyrkant med rundade hörn, som ett bildrör som det går in en pil i.
Kolla alla luckor på tv´n om det inte finns en sån knapp.

Annars har en fullkopplad scart ett stift som ska autoswitcha till en AV-kanal om den får signal där.

Permalänk
Medlem

Testa andra fjärrkontroller som ligger hemma till andra tv-apparater. Ibland kan man ha tur så dom funkar prima hit och dit

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen framgång, drygt med en sån värdelös konstruktion..

hkman, vet du vilket stift i porten det är som aktiverar AV ? värt ett försök..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

pinne 8, men köp du en riktig kabel istället till PS2an. blir knappast billigare att göra en egen ändå. här är iaf en pinout och funktionsstyrning med voltangivelser:

http://www.fruitcake.plus.com/Sinclair/Spectrum128/SCARTCable...

0 to 2V = TV (default if unconnected).
5 to 8V = TV wide screen.
9.5 to 12V = AV mode.

[

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kanalen ändras ju automatiskt om du kör RGB-kabel

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Tvn är gammal så det återstår att se, men det är värt ett försök iaf, tack så mycket !

Visa signatur