Ljudet knastrar, Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Ljudet knastrar, Audigy 2 ZS

Go kväll

Jag införskaffade nyss ett nytt ljudkort nämligen SoundBlaster Audigy 2 ZS för att mitt gamla (inbygda) AC'97 knastrade vid uppspelning av ljud (mp3, filmer, spel). Till min stora besvikelse hände detta även med det nya SoundBlaster kortet.

Jag har kollat på FAQ:n och gjort det som står i den listan, har även kollat så att ljudkortet inte har samma IRQ som någon annan hårdvara.

Knastret uppkopper främst vid hård belastning av datorn.
Jag har en ganska lång sladd från datorn till stereon (inga skarvar), dock har jag provat att flytta över ljudfilen till min mp3 spelare och sätta in samma sladd i den och då fungerar det perfekt. Har även provat att sätta in headset direkt till ljudkortet men samma konstiga knaster uppstår.

Min dator består av:
Intel P4 2.66 GHz
Asus Modekort P4V8X-X (http://se.asus.com/products/mb/socket478/p4v8x-x/overview.htm)
GeForce 4 TI 4200
SoundBlaster Audigy 2 ZS

Jag har disablad det interna ljudkortet (AC'97) i biosen inga drivers är installerade på windows, windows är dessutom helt ny installerat.

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig, annars har jag kastat bort mina surt förvervade sommarjobs pengar på ett ljudkort som inte fungerar.

Permalänk

Dålig kvalitet på nätaggregatet? Kass jord till datorn, INGEN jord till datorn?

Permalänk
Medlem

Om inte det skulle vara problemet: 1. Testa att sätta din output-signal till analog. 2. Testa att uppdatera dina drivisar (fungerar nästan likadant som Windows Update). http://www.creative.com/language.asp?sDestUrl= /support/downl...

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Hur kan man testa sitt nätaggregatet ? (jag fick med mitt med chassit, 350W)

Har inget jordat uttag i min lägenhet, finns det nått man kan göra åt det utan att behöva bygga om ?

Hur sätter jag min output-signal till analog ? hittar bara inställningar för att sätta den endast till digital, jag använder förövrigt inte den digitala utgången.

Har updaterat mina drivers.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem med mitt Audigy 2 zs, köpte det för nån vecka sedan och hoppades på att allt skulle bli bra.

Men nej då, jobbigt knastrande och poppande ibland, och "S" skärs i örona ifall man lyssnar genom hörlurar, inget fel med nån equalizer är det inte iallafall.
Testat flera drivrutiner utan framgång.

Mitt inbyggda Soundstorm ljudkort funkade ju förfan bättre.
Tänker aldrig mera köpa nåt som Creative har gjort, får skylla mig själv lite, hade hört sedan innan att många har problem Creatives ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inget jordat uttag i min lägenhet

Där har du felet på knaster osv :-I

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan det vara idé att testa med USB-tangentbord om man har ett PS/2. Löste mina problem, har dock ett Nforce 2 baserat moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Där har du felet på knaster osv :-I

Finns det något jag själv kan göra åt detta eller är enda sättet att flytta till en lägenhet med jordade uttag ?
Kan det skada datorn att inte ha jordat uttag ?

Panzer: Du som har samma problem som mig kör du på jordat utag ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrXll
Finns det något jag själv kan göra åt detta eller är enda sättet att flytta till en lägenhet med jordade uttag ?
Kan det skada datorn att inte ha jordat uttag ?

Panzer: Du som har samma problem som mig kör du på jordat utag ?

Japp jordade uttag här, har testat att flyttat runt på kontakterna, inga delade IRQ´s, bytt drivrutiner, flyttat runt kortet i olika pci platse, sänkt maskinvaruaccelarationen.

Inget hjälper.

Permalänk
Medlem

behöver inte vara någon irq konflikt för att saker ska störa ljudkortet.

ex. en av mina äldre burkar kör ett soundblaster 128 och har en maxtor 30gb hårddisk, och när det skrivs eller läser från hårddisken får jag ett surrande och klickande ljud i högtalarna.

Permalänk
Medlem

Jag har inga jordade uttag, och har aldrig haft problem.

Dåligt konstruerad nätdel, eller mindre bra moderkort kan störa ljudet.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Har du inte jordade uttga i köket eller i grovköket?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

hmm... En liten longshot här... Kolla så att moderkortet är ordentligt fastskruvat i chassit. Så det jordar ordentligt där. Annars... slut på ideér

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Har du inte jordade uttga i köket eller i grovköket?

Har inget kök, bor i student korridor med gemensamt kök som ligger 2 trapport upp.
Har mailat min hyresvärd och frågat ifall de vet något hoppas på possitivt svar från dem.

Annars tack för hjälpen, skall prova diverse förslag och se ifall det hjälper annars får jag väl leva i en knastrande tillvaro...

Permalänk
Medlem

Det smäller till i mina hörlurar/högtalare när hårddisken skriver. Om jag laddar ner någon fil i t.ex. explorer, just när filen blir klar knastrar/smäller det till. Har ett audigy 2 zs. Kan vara någon kompabilitetsfråga kanske?

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem

har du senaste drivers till ljud kortet då?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Tja!

Tänkte dela med mig av mina försök att fixa knastret.

Provade att dra ner en jordad sladd från köket, det hjälpte inte.

Frågade runt på några elektronik siter och fick tipset att dra en sladd från chassit till sterion och sen till elementet, hjälpte inte.

Lånade ett dyrare nätagg från en kompis, hjälpte inte.

Det enda jag inte provat är att byta modekort för det har jag inte råd med.
Jag är helt slut på idér och VÄLDIGT frustrerad över det usla ljudet, inte minst när jag skaffade ett nytt ljudkort och det var samma knaster där. Om någon har fler idér på vad man kan göra dela gärna med er.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att det knastrade med mitt audigy2 zs, det knastrade just när man började spela en låt eller i spel när något ljud skulle börja spelas upp.

Körde creative diagnostics som fick "Mixer settings: failed" som programmet sedan korrigerade och sen fungerade allt bra igen. Nu är det väl tveksamt om ni har samma problem men är väl värt ett försök.
Just detta problem har jag råkat ut för 5-6 gånger sen jag köpte kortet för snart 2 år sen.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag har samma bekymmer vid hård belastning. Knastrar och sprakar.

Har fått tipps om att flytta mitt ljudkort så långt ifrån mitt grafikkort som möjligt, inte testat det än men, känns långsökt.

Men håler med, ruggigt irriterande, finner du/ni en lösning så hör av er!

Visa signatur

Nexus Breeze m/500W | Pentium 4 640 3.2GHz | Abit AW8 | Corsair PC5300 2048MB | Sapphire Radeon 1800XL | Terratec Aureon Space 7.1

Permalänk
Medlem

Prova att slå av HT om ni har en P4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Prova att slå av HT om ni har en P4.

Word på den. Dåligt skrivna drivrutiner verkar fortfarande ha problem med detta trots att HyperThreading funnits sen dackefejden.

Permalänk
Medlem

Provade köra creative diagnostics, fick "Mixer settings: failed" och den fixade det men fortfarande samma sak.

Kollade i biosen men finns ingen inställning för HT.
Känns lite billigt av Creative att släppa drivers som inte är kompatibla med HT, jag trodde Creative gjorde bra ljudkort (mina andra creative produkter har vara väldigt bra).

Jag har ett svagt minne av att jag inte hade dessa problem i Linux förra gången jag körde det på de inbyggda ljudkortet. Får ta och göra en ny installation av linux när jag får tid. Vore väldigt komiskt ifall Linux drivers var bättre än Creatives egna

Permalänk

Hade samma problem innan jag flyttade med icke jordade uttag vilket ledde till knaster i högtalarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Panzer
Jag har ungefär samma problem med mitt Audigy 2 zs, köpte det för nån vecka sedan och hoppades på att allt skulle bli bra.

Men nej då, jobbigt knastrande och poppande ibland, och "S" skärs i örona ifall man lyssnar genom hörlurar, inget fel med nån equalizer är det inte iallafall.
Testat flera drivrutiner utan framgång.

Mitt inbyggda Soundstorm ljudkort funkade ju förfan bättre.
Tänker aldrig mera köpa nåt som Creative har gjort, får skylla mig själv lite, hade hört sedan innan att många har problem Creatives ljudkort.

Köpte ett Audigy 2 NX kort nyss.. å det knastar samt att Nvidia2 Mobo soundstorm5.1 ger Bättre EAX ljud!!! fast denna Ska ha advanced HD EAX , ja har nyaste rutiner enl. autoupdaten...

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Heh, jag sitter med ett integrerat AC'97, och det funkar hur bra som helst...är helt nöjd med ljudet i det, så jag tycker ljudkort verkar onödigt. Men det är ju jag

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Har ett x-fi extreme music och har inga likande problem. Kör ojordat i rummet med burken i min sign.

Sen så klarar nog inga inbyggda kort att inte belasta cpu:n och ändå köra ultrahigh ljudkvalitet i bf2. Kommer till och med upp ett tredje alternativ förutom software och hardware. Som står som x-fi. Det kom upp etfer att jag kört in mina x-fi drivers. Är grymt nöjd med mitt kort. Kanon ljud i musik & filmer sen så blev bf2 ett helt nytt spel....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har ett AC'97 och det finns något brusljud i bakgrunden konstant, men för att ta bort det gick jag in i Volymkontrollen -> Egenskaper -> kryssade för Aux -> Valde "Ljud av" under Aux, så försvann det.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma irrterande knaster i mitt audigy 2zs. Har testat att byta chassi,nätag och allt möjligt med det knastrar fortfarande. Känns lite tråkigt när man har lagt ut 1500;-, köpte det för nåt år sen och har inte garantin kvar!