Permalänk
Avstängd

Trådlöst nätverk

Vad exakt behöver man för och få ett fungerande trådlöst nätverk mellan en bärbar och en stationär dator som ska ut på nätet?
Måste man ha en accespoint eller räcker det med en switch,har läst nånstanns att man kan använda en accespoint istället för ett nätverkskort? Tänkte om det stämmer om jag har fattat det rätt så behöver jag tex. bara ett trådlöst nätverks kort till den bärbara så använder jag accespointen till min stationära men jag tycker det låter lite konstigt men nån som är kunnig får gärna skriva vad jag behöver.

Visa signatur

CPU:C2D E6600, Moderkort:P5W DH Deluxe, Grafikkort: Gf 7950gx2,
Minne: 2gb geil,Hdd: WD Raptor 36gb, Nätagg: Ocz Powerstream 520w

Permalänk
Medlem

Du måste ha:

2st trådlösa nätverkskort

Så har du möjlighet att sätta upp ett trådlöst nätverk.

Permalänk
Avstängd

så jag måste inte ha nätverkskort till båda datorerna?

Visa signatur

Permalänk

Om du också har en bredbandsanslutning så är det lättaste att du skaffar en sk "bredbandsrouter" och kopplar din stationära med kabel till den. Sen skaffar du dig ett pc-card med wlan till din bärbara (förutsatt att du inte har en inbyggd). Om du saknar wlankort till din bärbara finns det en del hyfsade paket av de flesta märkena som du kan köpa.

Edit: Jag förutsätter att du redan har ett nätverkskort (för tp-kabel alltså) till din stationära, du lär nog ha en ruggigt gammal dator om den inte följer med.

Permalänk
Avstängd

okej, men har funderat lite och kommit fram till att om jag köper en accespoint och två trådlösa nätverks kort (1st pc card&1st pci) och så monterar jag accesspointen vid nätverksuttaget då är väl ström å en kort tp kabel det enda kablaget jag behöver? och då har jag fungernade internet anslutning på båda datorerna samtidigt samt nätverk mellan stationäära och bärbara i fall man vill det eller har jag fel?

Visa signatur