Permalänk
Medlem

K700i problem, "fuktskada" enligt rep

Jag fick tillbaka min SE K700i idag efter att den varit på garantireparation och som jag trodde hade de inte gjort ett dugg med den, fuktskadad inuti sa de och garantin gäller inte. Nu har jag för mig att Plus haft ett inslag om detta och reparatörerna ska använda termen fuktskadad om de inte hittar något annat fel?
[Edit]«Plus om fuktskade mobiler och skojare till reparatörer»

Till saken hör att den bara är ungefär 1/2år gammal och aldrig använd vid regn eller dylikt.
Jag vill öppna telefonen för att se hur den ser ut och om det stämmer, hur ska jag gå tillväga utan att bryta sönder den totalt?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Om du tar bort batteri luckan så ser du några små gråa plasthakar som sticker genom. Det borde bara vara att ta en liten mejsel och böja ut dom för att få upp den. Sen sitter det förmodligen skruvar på insidan som du behöver en väldigt liten torxskruvmejsel för att skruva upp för att komma åt kretskortet.

Permalänk
Medlem

Jodå, jag lyckades pilla bort fronten till slut och se hur den såg ut, men tack i alla fall. Lite våld löser det mesta.

Själva konstruktionen är idiotisk runt joysticken. Min är trasig p.g.a fukt som tränger in hur lätt som helst runt den, själva skalet är någon millimeter högre än joysticken och som man ser bara av att titta på den så är det någon mm avstånd runt pinnen också. Helt oskyddat och mobilen ska absolut inte användas ute om det ens är lite luftfuktighet, när det kommer in fukt (och det gör det förr eller senare) försvinner all garanti och det är bara köpa ny telefon.

Om alla Sonys nya mobiler är konstruerade på samma idiotiska sätt skulle jag inte köpa t.ex K750i eller W800i för ens 1500:-

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Äh vafan, lämna in telefonen på ett annat ställe...

Det kan vara värt en chans iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Äh vafan, lämna in telefonen på ett annat ställe...

Det kan vara värt en chans iaf.

Det lär nog inte hjälpa, tog en supermacrobild på skiten. Du ser hur bedrövligt det ser ut efter endast ca 1/2år.
Stor bild om ni klickar på den, modemvarning.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga, köppte en k750 för två vecko sen, telefonen har varit felande sen jag köppte den(micen är kass) kan jag begära att den ska bytas ut direkt eller måste jag acceptera att de skickar iväg telefonen på service i tre veckor?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Re: K700i problem, "fuktskada" enligt rep

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag fick tillbaka min SE K700i idag efter att den varit på garantireparation och som jag trodde hade de inte gjort ett dugg med den, fuktskadad inuti sa de och garantin gäller inte. Nu har jag för mig att Plus haft ett inslag om detta och reparatörerna ska använda termen fuktskadad om de inte hittar något annat fel?

Skulle det va så att serviceteknikern inte hittar felet så byter man ut telefonen. Att lägga ner nån timme på att felsöka en telefon och sen skicka tillbaka den gratis tjänar servicefirman noll på.

Permalänk
Hedersmedlem

observera att serviceverkstaden inte TJÄNAR något på att säga en telefon är fuktskadad.. de tom FÖRLORAR på detta då de inte kan laga telefonen och fakturera tillverkaren på kostnadern ...

Permalänk
Medlem

Vad har hänt tills nu?
Mobilen har varit till reparatör, de dömde ut den p.g.a fuktskada och garantin gäller inte, skickade den till Folksam hemförsäkring och de sa till mig: Totalskada, du får hämta ut en ny!. Kanon, tänkte jag, men de sa aldrig självrisken, 1500:-. Skitkul, nu har jag betalat 88:- i fraktkostnad till Folksam för att de ska förstå att mobilen är totalskadad och får en självrisk på nästan hela mobilens värde, tack för det. Och jag måste hämta ut en ny K700i hos Siba eller OnOff om jag ska utnyttja försäkringen, får ej uppgradera mobilen och hämta ut en nyare modell. =/

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

tyvärr så blir ju mobiler lätt fuktskadade. inte så mycket att göra åt, det du ev kan göra är ju att snacka med Sony Ericsson direkt och fråga dem om deras produkter bara är prydnad, eller om de faktiskt skall kunna användas dagligen.

funderar själv på att reklamera min SE K700, då joysticken har börjat svara lite dåligt nu efter ett halvår. dock så jobbar jag i en butik som säljer mobiltelefoner, så det kanske skulle bli enklare för mig att handskas med ett sånt problem du nu råkat ut för...

"men vafan, finns det inga mobiler som håller ordentligt?" kanske ni tänker nu. visst har det funnits, men de har inte sålt tillräckligt bra. tyvärr,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warped
tyvärr så blir ju mobiler lätt fuktskadade. inte så mycket att göra åt, det du ev kan göra är ju att snacka med Sony Ericsson direkt och fråga dem om deras produkter bara är prydnad, eller om de faktiskt skall kunna användas dagligen

Jodå, det har jag redan gjort utan framgång tyvärr:
[b]Opinion: Hej. Jag köpte en SE K700i 050513 och för ~4v sedan så la den bara av, efter service så fick jag tillbaka den ej reparerad. Fuktskadad sa de och jag tittade och visst, det har kommit in fukt och kortslutit kretskortet runt joysticken. Konstruktionen inbjuder till fuktskador, ca 1mm hål runt joysticken helt oskyddat. Till saken hör att jag har aldrig använd telefonen när det regnat, möjligtvis varit hög luftfuktighet och när på regn. Jag tycker det är bedrövligt att era telefoner inte ska kunnas brukas normalt utan endast vara "kontorstelefoner", ska det verkligen vara så här? Nu sitter jag med en obrukbar telefon som ej lagas på garantin och bundet abbonemang i över ett år till. Som kund känner jag mig lurad av köpet när jag nu är i denna situation. Runt 2000:- betalade jag för en telefon som inte är brukbar normalt.
Ta erat ansvar och ersätt mig med en telefon som fungerar, goodwill kallas det.
Väntar med spänning på ett positivt agerande från er.
Mvh/
Lasse
[/b]

Svar:

[b]Vi beklagar problemet med er telefon.
I dagsläget har Sony Ericsson
tyvärr ej någon mobiltelefon som är konstruerad för att vara fukt och vätsketålig. Telefonen behöver därför hanteras varsamt enligt beskrivningen i manualen.
Sony Ericsson erbjuder tyvärr ej garanti för denna typ av fel.

Vänliga hälsningar,

[/b]

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Då hade jag nog en JÄVLA tur när jag tappade min helt ny-inköpta Nokia 8210i i min toalettstol efter att jag precis pissat. Lämnade in den, och fick en 8310i tillbaks. Detta var på den tiden när 8310an precis hade kommit ut, med ett pris på runt 5000kr. Fick den rakt av från Vodafone. Inte en krona emellan.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Inaktiv

Då jag själv har arbetat som mobiltelefonreparatör så har jag sett detta otroligt många gånger. Det skiljer inget mellan olika märken med fuktskador och en bra regel är att var lika försiktig med din telefon som när du släpar omkring med din TV utomhus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semo
Då jag själv har arbetat som mobiltelefonreparatör så har jag sett detta otroligt många gånger. Det skiljer inget mellan olika märken med fuktskador och en bra regel är att var lika försiktig med din telefon som när du släpar omkring med din TV utomhus.

Det gör man ju ofta.
Det är synd att dagens mobiler ska vara så känsliga, och det skiljer visst mellan modeller. SE R310 var en bra och tålig modell, och säljs tydligen fortfarande för 3000:- eller mer, se tidningen Land.
Jag har nu en Nokia 5140i som ska vara tålig, hoppas det stämmer, den ska hårdtestas.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

du kan du ta kort på den hur den ser ut under skalet och det? snälla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a_p_l_k
Du kan du ta kort på den hur den ser ut under skalet och det? snälla

Öh, se tidigare inlägg?
Eller menar du min nuvarande fungerande Nokia 5140i?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Inaktiv

Glömde fråga vad det var för fel på telefonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Glömde fråga vad det var för fel på telefonen.

Jag/ vi vaknade tidigt på morgonen, och honan sa något i stil med: Men du, vad är det med mobilen? Den lyser och blinkar! Jag tog upp den och försökte starta den, utan resultat. Den var helt död, det enda som hände var att on/off-knappen lyste lite svagt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Men du kan väl få ut ett belopp istället för telefon på försäkringen?

Permalänk
Medlem

Nej, jag måste som sagt hämta ut en ny K700i med självrisk 1500:-, det var Folksam _mycket_ tydliga med....

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Inaktiv

Känner igen det felet, om du inte lämnar in den till försäkringsbolaget kan du ta bort metallplåten och göra rent med sprit/kemisk ren bensin av något slag där det finns fuktskador. Jag ger det nog 50% chans att du får igång telefonen igen. Ta loss allt så du får loss kretskortet så det inte finns mer skador på undersidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag måste som sagt hämta ut en ny K700i med självrisk 1500:-, det var Folksam _mycket_ tydliga med....

Kan du inte bara typ hämta ut en k700 på det dyraste stället du hittar sen så lämnar du tillbaks den på öppet köp och får pengar i handen istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Känner igen det felet, om du inte lämnar in den till försäkringsbolaget kan du ta bort metallplåten och göra rent med sprit/kemisk ren bensin av något slag där det finns fuktskador. Jag ger det nog 50% chans att du får igång telefonen igen. Ta loss allt så du får loss kretskortet så det inte finns mer skador på undersidan.

Går den igång igen så är risken att den kommer avlida om ett tag igen rätt stor. Fuktskador är riktigt svåra att bli av med. Oftast så är de mer utspridda än vad man kan se, och har många ggr gått ner i kretskortet med. Men det skadar ju inte att försöka.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixard
Kan du inte bara typ hämta ut en k700 på det dyraste stället du hittar sen så lämnar du tillbaks den på öppet köp och får pengar i handen istället?

Jo, det får bli något liknande. Folksam har dessvärre enbart avtal med SIBA eller OnOff, och utan abbonemang är priset 1885:- respektive 2396:-, så det är inga miljoner precis vi talar om. =/

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det får bli något liknande. Folksam har dessvärre enbart avtal med SIBA eller OnOff, och utan abbonemang är priset 1885:- respektive 2396:-, så det är inga miljoner precis vi talar om. =/

Det är ju inte omöjligt att hitta en begagnad k700i för 2396:- minus 1500:-

Permalänk
Medlem

De flesta fuktskador går och fixa.... om de inte är badade med

prova rengöra allt med Heptan o tops...har vi fixat många fuktskadede saker på jobbet med..

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

De flesta fuktskador går och fixa.... om de inte är badade med

prova rengöra allt med Heptan o tops...har vi fixat många fuktskadede saker på jobbet med..

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo