Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

prime95 hur länge är nog?

Jag överklockade mitt system igår och testade om den var stabil med prime95 vilket den inte var så jag höjde vcore från 1.43v(:P) till 1.54v och satte på prime95 igen... klockan var väl runt 20-21 och den har stått på hela natten, och nu har den gått mer än 24h. Så jag undrar om jag ska låta den gå tills ikväll eller om jag kan anse att den är stabil?

Permalänk

Vad jag har förstått så är den högst troligen stabil, men en kompis nöjde sig inte före han kört det 72h så det är helt upp till dig själv! Om du bara orkar låta datorn stå där för dig själv så varför inte låta den stå några timmar till så att ifall det blir problem i framtiden så kan du utelsute ostabilitet pga klockning!

Visa signatur

| AMD Athlon 64 3200+@2400Mhz (218*11); CNPS 7700Cu | Asus K8V Se Deluxe | Buffalo pc 3200 512mb Max: 220@2,8V | Sapphire Radeon 9800 Pro Max: 417/368; VF700Cu | Max 3D Mark: 01: 21208 03: 6647 |

Permalänk
Medlem

Ok, jag räknade lite fel, jag fick error nyss efter ca16 timmar

Jag tror det är ram-minnena som får för lite ström, dom får bara 2.8v dom är speccade för 2.6 vid ddr400 men nu kör jag ju i ddr490...

Kanske ska höja lite på minnena?

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Prime alls. för mig är stabilitet när spel och program inte krashar. I Prime skulle jag inte kunna köra längre än typ 2min högst med dessa inställningar men har aldrig haft några problem med spel och program jag kört. Allt är upp till en själv. Skulle absolut inte tåla att klocka ner processorn när jag ändå fick så pass dålig resultat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Grejerna är rätt nya så jag tror inte dom är inbrännda än, ska loopa test 5 i memtest86+ resten av dagen. Har heatsinks på ram-minnena som gör att dom blir ganska varma... undrar om man fimpar garantin om man försiktigt tar av dom där sakerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Jag använder inte Prime alls. för mig är stabilitet när spel och program inte krashar. I Prime skulle jag inte kunna köra längre än typ 2min högst med dessa inställningar men har aldrig haft några problem med spel och program jag kört. Allt är upp till en själv. Skulle absolut inte tåla att klocka ner processorn när jag ändå fick så pass dålig resultat.

Kan säga att ett program som inte "krashar" behöver inte funka så bra.

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Grejerna är rätt nya så jag tror inte dom är inbrännda än, ska loopa test 5 i memtest86+ resten av dagen. Har heatsinks på ram-minnena som gör att dom blir ganska varma... undrar om man fimpar garantin om man försiktigt tar av dom där sakerna

är inte heatsinken till för att kyla dem?

Permalänk
Medlem

Alltså haha, inte primestabil efter 16h, din dator är stabil, punkt slut.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcepser
är inte heatsinken till för att kyla dem?

Ne, egentligen är dom bara där för att se coola ut. Dom som sitter på minnena när man köper dom hjälper ingenting för det sitter typ en 2mm tjock värmeledande tejp mellan chippen och heatsinken:p

Man kan nog byta ut den mot riktig kylpasta istället, då tror jag att det kyler bättre, men jag är osäker om garantin ryker om jag skulle försöka ta bort heatsinken och byta till kylpasta istället för den där usla "värme" ledande tejpen...

edit: har kört memtest86+ test5 , är 2 errors på 100passes något att oroa sig för?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att felet i Prime efter 16 timmar hänger ihop med dina 2 fel i memtest.

Själv stabtestar jag mitt system med Prime torture + SuperPi 32M samtidigt = 100% Cpu-belastning. Tar ca 35-40 min. Anser att klarar systemet det, klarar den allt det andra jag har datorn till.

Orka hålla på i 24 timmar.

Btw:
Det ligger mycket i vad RPGWiZaRD skriver.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

jag får inte ens igång prime. vet dock inte om jag använder rätt version osv. nån som har länk till rätt grejer?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tror det är ram-minnena som får för lite ström, dom får bara 2.8v dom är speccade för 2.6 vid ddr400 men nu kör jag ju i ddr490...

Strömstyrka mäts i Ampere (A), inte volt (V).

Alltid uppfriskande att läsa här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Strömstyrka mäts i Ampere (A), inte volt (V).

Alltid uppfriskande att läsa här

Alltid uppfriskande att läsa dina komentarer dundermuppen.

Mellan tummen och pekfingret, hur många Ampere (A), inte volt (V), drar dina minnen?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet dundermuppen, jag har läst ellära A faktiskt så jag tror jag kan skillnaden och håller på med konstruktion A nu.

spill: ska testa det där nu med en gång :), det där med 2 fel i memtest på 100 passes tror jag beror på dom otroligt dåliga heatsink som sitter på minnena. Dom fungerar som termosar! bara isolerar värmen så luftströmen inte kan föra bort den...

Jag gjorde så där med 32m+prime95 men det blev stod: error not exact in round. Vad betyder det? att den inte är stabil?:(

edit: hmm... jag körde enbart superpi 32m och jag fick error sq..någonting... samma fick jag när jag körde med för lite volt...tror jag ska öka till 2.5-5-5-8 igen och sen anse att den är stabil.... tror nog att det är värme problem till minnena som är det stora kruxet. aja tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Fick också "error not exact in round" när jag provade superpi med burken på maxklock, kan bero på att nätaggen ger för lite kräm, sänkte bara fsbn 50mhz så gick det igång. Så får du error not exact in round är det inte bra.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

24h brukar de flesta anse vara stabilt. Kör memtest 24h också så kan du nog hävda att det är stabilt. Men har du möjlighet, varför inte längre?

BTW: I Prime, vad ska man köra för test om man t.ex. har kollat med memtest redan så att minnena är stabila och bara vill testa så CPUn är stabil?

I programmet finns det ju två alternativ som ska påfresta CPUn. De två första, men vilket av dem ska man köra? Jag brukar köra "blend".

Min 3500+ kör jag i 225x10.5 dvs 2362.5Mhz och den är memteststabil 30h (dock dividers DDR333) och Primestabil 16h. Ska testa ditt Prime+Super Pi-test nu.

För mig är stabilitet en principsak. Stabilt eller inget alls!

EDIT: Vad kör ni med för prioritet på programmen när ni kör dem, hög eller normal? (Eller nåt annat) Drog upp Super Pi till hög men då stannade i princip hela datorn. Drog ner till normal, annars kan jag inte ens använda den då den lägger all kraft på Super Pi.

Såg att alternativet "realtid" fanns, har bara sett det när amn väl startat programmet. Vad gör det alternativet?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lou^
Fick också "error not exact in round" när jag provade superpi med burken på maxklock, kan bero på att nätaggen ger för lite kräm, sänkte bara fsbn 50mhz så gick det igång. Så får du error not exact in round är det inte bra.

nahh.. förut så fick jag det med 1m också men det var för att jag hade för tighta timings, tror det är samma nu. Får släppa lite grann.

Permalänk
Medlem

Kör igång prime när du startar datorn, gör vad du brukar göra på datorn, t.ex. surfa, spela, whatever. Går prime fortfarande när du stägner ned för natten så är den stabil;), så brukar jag göra i alla fall, var det fel?

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
24h brukar de flesta anse vara stabilt. Kör memtest 24h också så kan du nog hävda att det är stabilt. Men har du möjlighet, varför inte längre?

BTW: I Prime, vad ska man köra för test om man t.ex. har kollat med memtest redan så att minnena är stabila och bara vill testa så CPUn är stabil?

I programmet finns det ju två alternativ som ska påfresta CPUn. De två första, men vilket av dem ska man köra? Jag brukar köra "blend".

Min 3500+ kör jag i 225x10.5 dvs 2362.5Mhz och den är memteststabil 30h (dock dividers DDR333) och Primestabil 16h. Ska testa ditt Prime+Super Pi-test nu.

För mig är stabilitet en principsak. Stabilt eller inget alls!

EDIT: Vad kör ni med för prioritet på programmen när ni kör dem, hög eller normal? (Eller nåt annat) Drog upp Super Pi till hög men då stannade i princip hela datorn. Drog ner till normal, annars kan jag inte ens använda den då den lägger all kraft på Super Pi.

Såg att alternativet "realtid" fanns, har bara sett det när amn väl startat programmet. Vad gör det alternativet?

Jag kör torture test, small FFTs. Finns under options när du inte kör nåt annat test Läste på nån OC site att det var rekommenderat p.g.a att den belastar CPU max.

Permalänk
Medlem

konstigt, jag har över 100 passes i memtest96+ test5 men jag fick errors efter bara 2timmar i prime95; blend, det var när jag hade 2.5-5-5-7 så jag ökade till 2.5-5-5-8 och körde en stund då fick jag massa varningar istället som löd: illegal sumout

så jag tog torture test small fft's istället, får se vad som händer.....

Permalänk
Medlem
Citat:

konstigt, jag har över 100 passes i memtest96+ test5 men jag fick errors efter bara 2timmar i prime95; blend, det var när jag hade 2.5-5-5-7 så jag ökade till 2.5-5-5-8 och körde en stund då fick jag massa varningar istället som löd: illegal sumout

så jag tog torture test small fft's istället, får se vad som händer.....

Jag brukar köra först memtest iaf en 8h. Är det stabilt kör jag Prime blend lika länge. Då vet jag ifall den är någolunda stabil, annars klockar jag ner. Sen letar jag upp något tillfälle då jag kan avvara datorn i 24h och sätter igång memtest 24h. Samma sak med Prime. Nu testar jag med small TFTs för att se hur det går...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Den här prylen i bios.... ldt 16up 16ner står det ....ska man ändra något på dem?...