Permalänk
Medlem

Överklockning från början!

Ska överklocka min AMD A64 3000+ Venice. För att alla ska veta vad jag fått inspiration från ska ni läsa det här http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=376. I avsnittet som heter Överklockning används massa konstiga termer som jag inte riktigt förstår, men vi börjar från början:

Funderat på att skaffa ett Asus A8N-E. Hur högt går det att höja volten till minnena på det? Om det inte går så högt som till 3,4 volt vill jag gärna ha ett DFI LANPARTY UT nF4 ULTRA-D som de använder på NordicHardware, men det har inte SATAII. Är det stor skillnad mellan SATA och SATAII? Och finns det någon usb-skrivarport adapter som kan styra sin egenlödda lcd.

Whatta f***är minnesdividers? Finns det någon guide som berättar hur man hanterar dem och vad man gör med dem??

Vilket program är bäst för överklockning av cpu och är det i det programmet man kan höja vcoren??

Klarar mina Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs av en klockning till ca 2,6GHz?

Permalänk
Medlem

inte så stor skillnad på sata och sata2, men enligt vissa så funkar sata2 på kortet. det finns ingen skrivarport men det finns typ färdiga pinnar på mobot du kan lödda på, tror ja ska gå iaf. Minnesdividers är så att du kan ställa in dina minnen så dom går på en viss procent av FSBn, eller frekvensen på cpun om dom inte pallar hålla samma. Bästa att överklocka i är ju BIOS, använda program och annat är onödigt tycker jag. Rätt dumt också. Dina minnen kmr inte klara 2.6 ghz utan minnesdivider det kan jag säga direkt, har samma minnen faktiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker du ska i alla fall försöka läsa FAQ (jag hittade inget som man förstod sig på där när jag letade men men)

Sen att söka på "klocka + 3000+" / "venice + klocka" så kommer man att hitta massa roliga trådar som i stort sätt berättar i detalj hur du ska ta dig till.

1. Klocka i BIOS. Det är nog säkrast.

2. Minnesdiveders, om du tex sätter dividern på 1/2 och FSB på 200MHz så får CPU'n 200MHz och minnet 100MHz. Ifall minnet inte klarar den fart som CPU'n klarar så sätter man dividern på så man kan klocka högre.

gl hf och hoppas du blev lite smartare

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

tack, tänkte inte på att söka efter liknande trådar först. Ska göra det nu.

Är det ingen som vet något om volten och A8N-E?

Permalänk

A8N-E är väl som dom flesta asus korten.. går oftast inte högre än 2.9 3.0 volt..

Visa signatur

| Lian Li O11D EVO RGB Vit | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

ok, det var ju inte så bra. Det får nog bli ett Lanparty istället...

Permalänk
Medlem

Jag har SATA2 på mitt Ultra-D iaf.

Permalänk
Medlem

3V på minnena är max på Asus A8N-E

Mvh Marcus!!

Permalänk
Medlem

tack, har bestämt mig för lanpartyt nu.

Har dock en fråga om det: Stöjer det SLI eller finns det 2 PCI-E 16X slots/portar/kontakter ändå?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att det ganska ofta är ren IDIOTI att köra mem volt på över 3 volt, då ska du ha special minnen som är specade att klara högre volt.

Sen de största skillnaderna mellan SATA1 o 2 är fullt stöd NCQ och hotswapping, att bandbredden dubblats har ingen betydelse eftersom inga diskar klarar av att leverera mer än sata1 har i bandbredd.

Det står alltid om kortet klarar sli eller ej, leta lite själv!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!