Permalänk
Medlem

Nätaggregat - vilket håll?

Hej!

Fick min nya burk igår, en fråga bara, nätaggregatet, vilket håll ska det sitta åt? Jag har en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307837&cks=PRL

Den har som ni ser fläkten uppåt, är det meningen att fläkten då ska sitta uppåt, eller ska den vara neråt?, eller hur fungerar det egentligen? Med tanke på kylningen osv. Nån som kan förklara snälla?

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg ser ut typ så, det monteras med fläkten neråt... det är ju hålen i chassit som styr hur det monteras

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande dilemma, jag drog helt sonika hål i lådans topp istället...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Av fläktbladens utseende att döma, roterar fläkten så att den suger in luft i nätagget. Denna luft blåses sedan ut genom perforeringen på baksidan.

Jag hade monterat med fläkten neråt, så att nätagget hjälper till att dra ut den varma luften ur lådan.

Permalänk

Fläkten ska som regel sitta neråt. Däremot brukar alltid nätagg fotas upp och ner så man ser hur fläkten ser ut. Men om ditt chassi är av okonventionell design får du vrida efter behov.

Permalänk
Medlem

fläkten neråt, jag har min fläkt på sidan, även nätagget, Thermaltake Kandalf Oftast så är det bäst med fläkten neråt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

fläkten gör ju väldigt mycket nytta om den tittar rakt upp i plåten.. eller hur?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
fläkten gör ju väldigt mycket nytta om den tittar rakt upp i plåten.. eller hur?

Det var det jag tänkte, men samtidigt blir man lite osäker, håller inte på så mycket med nätagg men tack för hjälpen, alla av er!

Permalänk
Medlem

Sen sitter inte skruvhålen på baksidan av nätagget symetriskt heller, så det går bara att sätta åt ett håll om man vill kunna få i alla fyra skruvarna!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Sen sitter inte skruvhålen på baksidan av nätagget symetriskt heller, så det går bara att sätta åt ett håll om man vill kunna få i alla fyra skruvarna!

Brukar gå att skruva loss plåten som nätaggregatet fästs i, sedan är det bara att rotera den.

Permalänk

mitrix.. de finns agg där de e minder än 4 och mer än 5 hål

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
mitrix.. de finns agg där de e minder än 4 och mer än 5 hål

atx-nätagg har alltid fyra hål och de är alltid placerade på samma sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade samma "problem" med mitt Antec Neopower 480 men efter en tids funderande så satte jag det så att texten var åt rätt håll och ja då fick fläkten bli neråt och det funkar ju det med så

Permalänk
Medlem

Är den här tråden ett skämt eller är ni hjärndöda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njal

Ja exakt. Kan folk inte tänka logiskt längre?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njal

Är detta ett relavant inlägg för tråden?
nej

Är detta en aktiv tråd
nej

*tråd låst*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||