Permalänk
Medlem

4 distanser?

i mitt nya chassi så följde det bara med 4 distanser och nu när jag ska börja sätta ihop datorn så har ju moderkortet 8 hål och det står ju på 64bits pcbyggarskola att det ksa vara ne per hål. frågan: går det bra o bara sätta 4 stycken, en i varje hörn eller måste jag vänta o köpa 4 stycken till? jag är n00b, men va snälla

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem

det fungerar ju med 4 men det är absolut inte något jag rekomenderar. Har du inte nog med stöd underifrån ökar risken att moderkortet går sönder/av drastiskt

Permalänk
Medlem

Det går bra med bara 4. Tror att det ibland finns vissa moderkortshål som jordar moderkortet i chassit, inte säker men hört det... Står det typ GND vid hålen så är det bra ide att sätta i dom hålen. Dock är jag inte säker.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

men seriöst, hur tänker dom? kan man köpa distanser i vikken pc affär som helst?

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem

Det borde du kunna. Clas Ohlson har i alla fall ett kit med bra-att-ha-datorskruvar, bland annat moderkortsdistanser.

Permalänk
Medlem

Sajm00n, Kjell & Company har, Clas Ohlson [Art.NR 32-6275] har och säkert ännu fler. Tycker personligen att alla PCaffärer bör ha distanser i sortimentet, men har ingen aning hur det är med detta eftersom jag fick väldigt många när jag köpte mitt chassi :D,
Har man inte tillgång till någon av dessa butiker nämnda ovan så skickar de via post ;).
Tycker också att 4 distanser var aningen snålt, menmen, att komma över nya bör inte vara några problem...

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem

kan man inte köpa distanser ?

Permalänk
Medlem

ringde en kompis nu som jobbar med att plocka av gamla datorer skruv o kablar med mera, ås jag ska få distanser av han imorrn då. tack ändå!

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sher!kan
kan man inte köpa distanser ?

jodå, finns som folk skrev, t.ex. på clas ohlson, jag fick väl en 15st minst, till mitt thermaltake kandalf. Rekommenderas ju att du använder 1/hål, men om du inte har det så går det väl ändå, men om du har en cpu-kylare som väger mycket kan det vara risk att moderkortet tar skada, i värsta fall t.om. gå sönder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

om du har en gammal dator som e sönder så kanske de finns några distanser i den som passar eller varför inte gå till företag som slänger datorer eller föreag som reparerar de .. brukar kunna få skit där ifrån.. har fått hela chassin mm... dock så brykar nätagg och minne o hdd vara borta eller lägg 100 kr på en dator som du kan pilla sönder o testa på innan du monterar din hela.. söker just nu ett bra mordekorts plastta utan resultat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bäst att nämna att man inte ska ha distanser där moderkortet inte har skruvhål. Tyvärr hör man allt för ofta historier om folk med brisfällga kunskaper i grundläggande ellära som inte förstår varför moderkortet brinner upp ifall man kortsluter det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ja det där kan man ju, kan väl finnas risk att bli kortslutning annars. men jag har hittat distanser nu

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem

men man ska alltså använda 1 distans per hål ? för jag tänkte nämligen ha en big typhoon så småning om på min amd 3200+ 64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sher!kan
men man ska alltså använda 1 distans per hål ? för jag tänkte nämligen ha en big typhoon så småning om på min amd 3200+ 64

Ja... vad hade du tänkt dig annars? Tre per hål?
Du ska en distans i varje hål, varken mer eller mindre.
Kontrollera noga att du inte sätter i för många!

Permalänk
Medlem

[Oseriös]
När jag överklockar brukar jag sätta i typ.. 3st distanser per hål.. då lixom.. FLYGER MODERKORTET!! Värsta 30000ghz lixom!!
[/Oseriös]

[Seriös]
Ja.. Givetvis EN DISTANS per hål!
[/Seriös]

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Hatar när de inte skickar med enorma mängder skruvar man kan behöva. Minns att jag irrade runt i halva stan för att hitta skruvar till fläkten.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att ni har för lite skräp hemma. Alla borde ha en låda som jag, då skulle folk inte ha denna typ av problem.

Behöver man en skruv, distans, jumper eller whatever till datorn.. allt finns där. Bara att rota runt lite.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
...Behöver man en skruv, distans, jumper eller whatever till datorn.. allt finns där. Bara att rota runt lite.

Eller en tärning

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger