Är det möjligt att skaffa 100/100 som privatperson?

Permalänk

Är det möjligt att skaffa 100/100 som privatperson?

Hejsan, Är så förbannat trött på mitt telia 24mb. Jag funderar på vad det kostar att skaffa 100 mb internet och om det är möjligt som privatperson. Jag bor i stockholms innerstad och har egentligen möjlighet att ha alla operatörer, notera att jag är bunden till telia 5~månader till.

Så vad kostar kalaset?
Är det möjligt?

vore tacksam om jag kunde få lite hjälp på vägen

Tack för ett underbart forum!

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

har du inte BBB lan indraget i lägenheten äre nog svårt och framför allt äckligt dyrt då du då måste dra in en lina= gräva in osv kan bli dyrt i stockholm innerstad

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Är det möjligt att skaffa 100/100 som privatperson?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortistroll
Hejsan, Är så förbannat trött på mitt telia 24mb. Jag funderar på vad det kostar att skaffa 100 mb internet och om det är möjligt som privatperson. Jag bor i stockholms innerstad och har egentligen möjlighet att ha alla operatörer, notera att jag är bunden till telia 5~månader till.

Så vad kostar kalaset?
Är det möjligt?

vore tacksam om jag kunde få lite hjälp på vägen

Tack för ett underbart forum!

100/100 blir nog svårt men 100/10 bbb borde väl gå att få eftersom du bor så pass centralt

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är i Stockholm men i Malmö vet jag många som kan få 100/100 från Telia, tror det är igenom HSB.
Labs2 erbjuder även 100/100 utan begränsning till privatpersoner på några håll runtom i landet.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Vet inte hur det är i Stockholm men i Malmö vet jag många som kan få 100/100 från Telia, tror det är igenom HSB.
Labs2 erbjuder även 100/100 utan begränsning till privatpersoner på några håll runtom i landet.

Rätt, och även Ownit erbjuder 100 Mbit i Malmö.

Permalänk
Medlem

gäller dock fortfarande att LAN är indraget i lägenheten. då äre ju en annan femma

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
gäller dock fortfarande att LAN är indraget i lägenheten. då äre ju en annan femma

Och då dessutom av "rätt" operatör.
Annars är det bara att ta fram stoooooooooora plånboken. Stokab bör kunna leverara svartfiber till lämplig nod där du kan få den kopplad till t.ex. Telenor och därigenom få vad dom kan erbjuda, privatperson eller inte har nog ingen större betydelse bara du är beredd att betala.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror det är Lund om inte jag misstar mig.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

hah, är det inte i lund man kan få gigabit som privatperson, om man bara bor i en av de 50 husen som kan ha det? har för mig det...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden

Tror det är Lund om inte jag misstar mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
hah, är det inte i lund man kan få gigabit som privatperson, om man bara bor i en av de 50 husen som kan ha det? har för mig det...

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

min kompis har upp till 1 gbit i västby i Stockholm via Labs2

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Jag har sökt runt lite och hittar inte någonstans på telias hemsida att dem har 100 mbit tillgängligt för privat personer :S

Det vore ett paradis om jag kunde uppgradera mitt telia internet då jag nu fått reda på att vi är bundna i 18 månader till!
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska söka på för att få fram eventuella erbjudanden? Har verkligen letat på telias hemsida och det enda jag får fram är:
EDIT: Upp till 24 Mbit/s
Bredare än brett. Fortare än fort. Det här är valet för dig med avancerade behov. Ladda hem film och musik snabbare än någonsin förut. Anslutningen ger fantastiska möjligheter - oavsett vad du använder internet till. Det här är abonnemanget för dig som vill utnyttja den maximala tillgängliga bandbredden som adsl-tekniken tillåter.

Upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.
Månadsavgift från: 389 kr
(med förval och bindningstid)

Upp till 8 Mbit/s
Ett kraftfullt alternativ för dig som skickar och tar emot riktigt tunga filer. Eller vill se film direkt på webben. Rekommenderas också till familjen där det är många som delar på bandbredden.

Upp till 8 Mbit/s nedströms och upp till 0,8 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.
Månadsavgift från: 359 kr

Upp till 2 Mbit/s
Ger dig full tillgång till internets alla möjligheter. Lyssna på webbradio, ladda hem tunga dokument och spela spel on-line. Anslutningen är upp till 40 gånger snabbare jämfört med ett vanligt modem.

Upp till 2 Mbit/s nedströms och upp till 0,4 Mbit/s uppströms.
Månadsavgift från: 299 kr

Upp till 0,5 Mbit/s
Rätt val för normalsurfaren. Det som tog flera minuter med ett vanligt modem går på ett ögonblick: skicka och ta emot stora dokument, till exempel e-post med bilder eller andra bilagor.

Upp till 0,5 Mbit/s nedströms och upp till 0,4 Mbit/s uppströms.
Månadsavgift från: 279 kr

Upp till 0,25 Mbit/s
Ditt första steg in i bredbandsvärlden. Upptäck hur bekvämt det är att ständigt vara uppkopplad. Du kan surfa, betala räkningar, chatta och skicka och ta emot e-post så mycket du vill till en fast månadsavgift.

Upp till 0,25 Mbit/s nedströms och upp till 0,128 Mbit/s uppströms.
Månadsavgift från: 199 kr

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.

Permalänk
Medlem

@fjortistroll det du skriver är ju enbart adsl tjänster men dom har ju även stadsnätstjänster. Visserligen står den ju på upp till 10 mbit, men finns säkert vissa speciall avtal för vissa föreningar m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har sökt runt lite och hittar inte någonstans på telias hemsida att dem har 100 mbit tillgängligt för privat personer :S

Det vore ett paradis om jag kunde uppgradera mitt telia internet då jag nu fått reda på att vi är bundna i 18 månader till!
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska söka på för att få fram eventuella erbjudanden? Har verkligen letat på telias hemsida och det enda jag får fram är:

jomen såhär lilla ponken.
du kan ju inte få 100mbit via adsl.

vill du ha 100mbit så gäller det att ni drar in ett LAN i fastigheten.
det vill säga du får ta kontakt med ett företag som drar fiber till ditt hus och sedan LAN inom huset.

här haru du några sidor att läsa vidare på
http://www.ownit.se/ (under BRF/FASTIGHET)

http://www.bredband.com/portal/BRF_START

men som sagt, detta kostar ju i investering. kan inte svara på hur mycket, men antar att iaf någon annan här inne är medlem i en BRF som har fått LAN indraget?
kan ni inte träda fram och berätta vad det kostade, vore intressant att få höra.

Permalänk
Medlem

Re: Är det möjligt att skaffa 100/100 som privatperson?

Citat:

Jag funderar på vad det kostar att skaffa 100 mb internet och om det är möjligt som privatperson. Jag bor i stockholms innerstad och har egentligen möjlighet att ha alla operatörer, notera att jag är bunden till telia 5~månader till.

Så vad kostar kalaset?
Är det möjligt?

Det är möjligt, men det kommer bli dyrt. Stokab erbjuder fiberanslutning för punkt till punkt inom tullarna för c:a 3000 kr/månad + moms. Om du vänder dig till en lite mindre ISP (som Port80, Bahnhof eller DCS) och säger att du vill ha en 100 Mbps "privatanslutning" (utan garanterad bandbredd) så kanske du kan komma undan med en tusenlapp eller två i månaden. Sammantaget skulle jag alltså gissa på att du minst behöver betala c:a 4-5000kr/månad samt installationskostnad på mellan 5-50000 kr för installation av ODF i din källare (beroende på om Stokab måste gräva eller ej). Sedan tillkommer givetvis aktiv utrustning i din ända för att tända upp fibern.

Permalänk
Medlem

100/100 från Telia erbjuds såvitt jag vet bara boende i HSB's fastigheter, står inget om det på telias hemsida men det finns.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är det möjligt att skaffa 100/100 som privatperson?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det är möjligt, men det kommer bli dyrt. Stokab erbjuder fiberanslutning för punkt till punkt inom tullarna för c:a 3000 kr/månad + moms. la la la
lalala
lalalal

jo, men förstår inte varför ni inte som mig även tipsar om att gå ihop med sitt hus/bostadsrättsförening, då hamnar man i en helt annan situation...

dock är det ju inte det enklaste att få med sig tillräckligt med folk, men har man turen och lyckas blir det ju ändå till ett överkomligt pris...

att själv bekosta en hel installation är ju så långsökt att det inte ens behöver nämnas

Permalänk
Medlem
Citat:

100/100 från Telia erbjuds såvitt jag vet bara boende i HSB's fastigheter, står inget om det på telias hemsida men det finns.

Yupp, har det just nu men får skitresultat i TPTEST på min Athlon 64 s939 3200+, NEO2 etc.
Har heller ingen router så jag vet inte vart problemet ligger, ska email:a Telia för andra gången (orkar inte ringa dit) och klaga!

IP-Perfomance V3 Stockholm och fick följande resultat:
TCP:
Sändning: 33,68 Mbit/s
Mottagning: 40,04 Mbit/s

UDP:
Sändning: 25,03 Mbit/s
Mottagning: x <-- Får samma error här, "last msg: 512 Max Packetsize allowed is 1500"
Resultaten är liknande i default.

Priset är 795:- /månaden.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

BBB ville ha 50000 fast kostnad + 1500kr/månad för att gräva och koppla in mig. Nu bor jag i en villa i ett av Lunds tätbefolkade områden. Detta var senaste jag frågade när jag fortfarande ville ha med BBB att göra (för en månad sen.)

Månadskostnaden är dyr eftersom BBB hyr fiberkabeln från Lunds Energi för 1000kr i månaden och det är den kostnaden man får betala själv.

Men om man som du bor i lägenhet så skulle jag komma överens med grannarna om att dela på priset. Det borde löna sig.

Permalänk

Kvinnan på telia krossade mina drömmar, hon lät inte ett dugg entusiastisk när jag frågade om det gick att expandera mina 24 mbit till 100 mbit. Jag citerar: "Jag säger inte att du alldrig kommer få det"

Tack så mycket telia :<
Skit att man är fast i 18 månader till ir vad det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kvinnan på telia krossade mina drömmar, hon lät inte ett dugg entusiastisk när jag frågade om det gick att expandera mina 24 mbit till 100 mbit. Jag citerar: "Jag säger inte att du alldrig kommer få det"

Tack så mycket telia :<
Skit att man är fast i 18 månader till ir vad det är

du får nog ta och läsa igenom tråden en gång till för du verkar fortfarande inte ha koll på vad som är skillnaden med adsl och lan/stadsnät.....

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Medlem

Lunds stadsnät är 100 mbit också. *har*