Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

2 frågor, powwa om socket och overklockingsgrejs

Permalänk
Avstängd

2 frågor, powwa om socket och overklockingsgrejs

okay, 2 frågor...

fråga 1: Är ett moderkort & cpu av typen amd 754 snabbare än vad en socket A är, när båda är klockade på exempelvis 2.0 ghz

fråga 2: Har AMD kraftfullare GHZ än vad Intel? Eftersom jag har sett Intelcpu på 3.0ghz å över, medans amd ligger på max 2.5 ghz.

fråga 3: Jag har ett moderkort av typen ASUS a7n8x-x och en cpu som igentligen är på 1.8ghz men som är överklockad på 2.2ghz, jag har inte lyckats klocka den mer, nån som vet hur jag kan nå nya höjder? kylningen verkar palla gott å väl än så länge..

Puss på er mina små godingar

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk
Medlem

1. Ja den är nyare och snabbare.. framförallt därför att processorerna som använder den sockeln har integrerad minneskontroller, har jag för mig:D Men ska man ha något vettigt så är det ju socket 939.

2. Ja, man kan kalla det kraftfullare GHz. som du säkert förstått så motsvarar t.ex. 3400+ en 3.4GHz Intel, ungefär. Anledningen är att AMD's cpuer skickar mer information per klockcykel än vad Intels gör. (Rätta mig om jag har fel ) Så man kan säga att AMD skickar färre men större paket och Intel skickar fler men mindre.

3. Om du vill ha hjälp med att klocka mer bör du skriva vilka inställningar du kör med just nu, så som FSB, Multipel, ram-inställningar och lite volt-tal. Ja allt som beror överklockning så är det mycket lättare att ge tips på vad som kan göras.

Dessutom var det 3 frågor ;);)

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Inte vad du frågade men jag svarar ändå:

Om du tänkte byta från din socket A till socket 754 så gör inte det, du kommer att bli besviken. Skillnaden från din 2.2 Ghz till en A64 3200+ socket 754 är inte så stor. Gå hellre vidare till socket 939 och klocka ordentligt, så du märker tydlig skillnad med din uppgradering.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Avstängd

tack för inläggen Henry och B0bzor..
Angående Henrys där, jag kollade faktiskt lite på 754, men jag har tänkt köra min socket A i botten först, typ byta ut den när det är kris, klocka sönder den i värsta fall. Men då blire nog en 939 för mig nästa gång.

1 fråga till. Om uppgradering. jag har datorn mest som speldator, och vad bör min nästa uppgradering bli?
min dator är en: socket A 2.2ghz, 1gb ddr, 512mb geforce inno3d fx5600-xt, 20gb + 120 gb hårddiskar ATA, givetvis dvd å dvdbrännare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag skulle säga klocka upp cpun och ett nytt grafikkort.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

asså, är mitt graffe verkligen så dåligt? jag köpte det för en tusenlapp för ett halvår sen, strax efter köpet försvann den ur sortumentet.
sedan skrev jag fett fel, det e en 256mb graffe, inte på 512 jag råka skriva.

sedan så undrar jag hur mycke det går att klocka ett 2500+ (1.8ghz) amd socket A. just nu e den klockad på 2.2ghz, vad e max den pallar?
Jag har bara typ ändrat bushastigheten (tror jag), inte pillat med voltcore å sånt.. nån som kan ge lite tips. utan att jag bränner cpu rakt av.

Visa signatur