Extern hårddisk, vilken?

Permalänk

Extern hårddisk, vilken?

Hallå.

Jag har fått förtroendet att skaffa en bra, stabil exter hdd till en bekant. Runt 250gb. Hmm, har alldrig pysslat med externa innan, så jag har ingen ananing

Så iaf en test av 2 st, en med plast hölje och en med aluminium där den i platst nästan hade dubbla värmen... Det är så mkt jag vet just nu

Skulle verkligen uppskatta tips på rekommenderade externa hdd.

Många tack
/Kahuna

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

LaCie P3 250GB USB 2.0 har jag en och är mycket nöjd! fin design oxå

Visa signatur
Permalänk

ok, ska kolla upp den

sökte runt lite och fick syn på:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=44738

vad sägs? ngn som har den?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Sök på LaCie Porsche och kolla swecs test innan du köper.
Den blir väldigt varm.

Skulle nog satsat på Iomega istället i den prisklassen.
http://www.siba.se/Product/UppTec_hdd.aspx?Identifier=SE85544...

Permalänk

Håller med, jag har 2 st Lacie och den ena funka hur bra som helst men den andra har bara varit problem med. Hade jag vetat detta så hade jag inte köpt en till Lacie utan nog valt en Iomega.

Googla runt lite efter Lacie 250 gb så kommer du upptäcka att det råder en stor avsky till denna produkt.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag har en 250gb maxtor onetouch(extern), som jag har haft i 2,5 år, enda problemet som blivit är att usb anslutningen har slutat att fungera, enheten fungerar fint på firewire(har iof inte det på min lilla Shuttle), har även en 300gb maxor onetouch, den fungerar klockrent, den har även en on/off knapp jämfört med 250gb som inte har det Jag kan varmt rekommendera Maxtor som ditt externa val, då jag aldrig har haft problem med det märket(har även 1 eller 2 interna maxtor).

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

Jag går också i banorna och tänker på en extern. Vad jag förstår så är Maxtor onetouch ganska stabila och bra, så jag tänkte satsa på en sån.

Men jag har en annan fråga. Märks det mycket att den inte är intern? Märks det vid små filer eller stora? Kan man enkelt ta med den till polarn och koppla in den?

Visa signatur

Base: Life is like a box of chocolates, you never know you gonna get.

Loaded: Jo, man vet visst vad man får.. Dom där ÄCKLIGA jävla likörbitarna, VARJE GÅNG!

Permalänk
Medlem

Jag har precis själv köpt en Iomega 250GB, och är hur nöjd som hellst med det köpet.
Så jag kan då varmt rek. Iomega 250GB.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Som sagts tidigare... lacie är inte bra

Min har crashat för någon vecka sedan och på något sätt känns det som att jag inte är ensam om det...

Varför tror ni att lacie-diskarna håller så dåligt? Värmen? Det är ju inte lacie som gör sina diskar direkt, utan de stora tillverkarna som gör alla andra diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan H
Som sagts tidigare... lacie är inte bra

Min har crashat för någon vecka sedan och på något sätt känns det som att jag inte är ensam om det...

Varför tror ni att lacie-diskarna håller så dåligt? Värmen? Det är ju inte lacie som gör sina diskar direkt, utan de stora tillverkarna som gör alla andra diskar.

Jag tror definitvt att det kan vara värmen i kombination med att de använder Maxtor (har jag för mig att det var) i stället för Wd. Hade jag vetat att de skulle använda mindre bra diskar i Lacie´n så hade jag inte köpt nån mer utan bytt märke lr fortsatt köra på interna diskar.
Och nej, du är knappast ensam om det, Lacie´s nordiska support har fullt upp nu och anledningen tror jag att du själv kan gissa. Till er som funderar över att skaffa en Lacie så kan jag bara säga att det är som att köpa en lott, ibland vinner man men oftast förlorar man.

Visa signatur

Jack of all trades