Dator som stänger av sig. För hög CPU temp?

Permalänk
Medlem

Dator som stänger av sig. För hög CPU temp?

En bekant har problem med sin dator som konstant stänger av sig och hänger sig. Jag trodde minnet var trasigt därför att efter att ha testat allt jag kunde komma på så satte jag in ett annat minne i datorn. Det var bara på 128 Mb eftersom det var allt jag hade men då höll jag datorn igång hela kvällen och utgick ifrån att minnet var trasigt. Det var en del bluescreens som tydde på det också. Så jag satte ägaren till datorn att skaffa nytt minne. Jag installerade och trodde att nu var allt bra. Så var dock inte fallet utan nu har jag gjort bort mig.

Vid något tillfälle under all felkontroll så gick jag in i BIOS precis efter att datorn hängt sig. Jag kollade CPU tempen som då var 65 grader. Efter att kollat här på lite trådar verkade det som att det var något högt men ändå inget farligt. Efter att jag installerade minnet och datorn hängde sig igen kollade jag återigen tempen. Nu var den 75 grader. Jag kom på att jag tidigare körde utan sidan på chassit. Dessutom med bara 128 Mb minne var det en hel del som inte funkade vilket gjorde att det enda jag kunde sätta datorn på att göra var att visa bilder i ett bildspel. Vid alla tidigare tester visade den film i fullskärm. Tydligen är luftcirkulationen i datorn helt kass. Datorn är en märkesdator där inget är ändrat så jag tycker man borde kunna ställa högre krav än så på temperaturen i chassit.

Jag skruvade loss CPU-fläkten och såg att den samlats ganska mycket damm där. Det är nu bortrensat och datorn körde film i kanske 25 minuter. Sedan en bluescreen. Temperaturen var efter omstart 72 grader. Så dammet var inte så stort problem.

Min fråga är väl egentligen om en CPU på 72-75 grader kan skapa dessa problem? Hur farligt är 72-75 grader? Processorn är en AMD Athlon XP 1700+.

Uppdatering:
Efter att ha blåst ut lite damm ur PSU:n så lade jag märke till att IDE-sladdarna till DVD-spelaren låg ganska nära utblåset från PSU:n. Så efter att ha flyttat om lite där så verkade den inte starta om av sig självt. Efter en halvtimmes filmvisning så var temperaturen 67 grader. Så lite bättre blev det ju. Men om man skulle dra igång spel på den så kanske det är kört ändå.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad den CPUn ska ligga på men det låter lite väl högt prova byt ut CPU kylaren och sätt in några chassifläktar. Sen ta och sätt in lite mer minne i den.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Minnet är uppgraderat på min begäran till 512 Mb. Dock så var ju inte det problemet så det känns inte helt bra att gå tillbaka till ägaren och be honom införskaffa ännu mer grejer. Men jag ska kolla upp det i alla fall.

För övrigt verkar det här chassit inte ha någon plats för fler fläktar. Inte vad jag kunde se i alla fall.

Permalänk
Medlem

Allt över 60 grader ska stängas av Köp ny cpu kylare säger jag bara, märkesdatorer har aldrig bra kylning, dom sparar in pengar på att ta sämsta kylningen som går för datorn håller minst ett år iaf innan nåt måste bytas. Om det finns plats köp även in en extra fläkt för nätagget kan inte skyffla ut all varmluft själv ur chassit. Min xp 2400+ går ju nu i ca 43 grader med vanlig luftkylning, idle temp ska aldrig gå över 50 om du har tillräcklig kylning

Edit: Såg inte att du skrev detta "För övrigt verkar det här chassit inte ha någon plats för fler fläktar. Inte vad jag kunde se i alla fall.
". Har ni satt i nån extra fläkt redan i chassit eller saknar den helt fläktplatser?

Permalänk
Medlem

Re: Dator som stänger av sig. För hög CPU temp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkan
En bekant har problem med sin dator som konstant stänger av sig och hänger sig. Jag trodde minnet var trasigt därför att efter att ha testat allt jag kunde komma på så satte jag in ett annat minne i datorn. Det var bara på 128 Mb eftersom det var allt jag hade men då höll jag datorn igång hela kvällen och utgick ifrån att minnet var trasigt. Det var en del bluescreens som tydde på det också. Så jag satte ägaren till datorn att skaffa nytt minne. Jag installerade och trodde att nu var allt bra. Så var dock inte fallet utan nu har jag gjort bort mig.

Vid något tillfälle under all felkontroll så gick jag in i BIOS precis efter att datorn hängt sig. Jag kollade CPU tempen som då var 65 grader. Efter att kollat här på lite trådar verkade det som att det var något högt men ändå inget farligt. Efter att jag installerade minnet och datorn hängde sig igen kollade jag återigen tempen. Nu var den 75 grader. Jag kom på att jag tidigare körde utan sidan på chassit. Dessutom med bara 128 Mb minne var det en hel del som inte funkade vilket gjorde att det enda jag kunde sätta datorn på att göra var att visa bilder i ett bildspel. Vid alla tidigare tester visade den film i fullskärm. Tydligen är luftcirkulationen i datorn helt kass. Datorn är en märkesdator där inget är ändrat så jag tycker man borde kunna ställa högre krav än så på temperaturen i chassit.

Jag skruvade loss CPU-fläkten och såg att den samlats ganska mycket damm där. Det är nu bortrensat och datorn körde film i kanske 25 minuter. Sedan en bluescreen. Temperaturen var efter omstart 72 grader. Så dammet var inte så stort problem.

Min fråga är väl egentligen om en CPU på 72-75 grader kan skapa dessa problem? Hur farligt är 72-75 grader? Processorn är en AMD Athlon XP 1700+.

Uppdatering:
Efter att ha blåst ut lite damm ur PSU:n så lade jag märke till att IDE-sladdarna till DVD-spelaren låg ganska nära utblåset från PSU:n. Så efter att ha flyttat om lite där så verkade den inte starta om av sig självt. Efter en halvtimmes filmvisning så var temperaturen 67 grader. Så lite bättre blev det ju. Men om man skulle dra igång spel på den så kanske det är kört ändå.

Fråga bara, kör du windows 95/98?

prova att blåsa om datorn med en ny installation av valfritt operativsystem, skaffa ny kylare för en cpu mår inte bra över 50 grader.

Permalänk
Medlem

Min CPU ligger på otroliga 80 grader! den brukar ligga på runt 70, men stiger den över det så laggar den sönder, och till slut så startas den om. Jag funderar på att skaffa en ny cpu-kylare (för 4;e gången) CPU;n är en s754 AMD 3000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpoilt
Min CPU ligger på otroliga 80 grader! den brukar ligga på runt 70, men stiger den över det så laggar den sönder, och till slut så startas den om. Jag funderar på att skaffa en ny cpu-kylare (för 4;e gången) CPU;n är en s754 AMD 3000+

Den är troligen felmonterad om du har sådana extrema problem.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Den är troligen felmonterad om du har sådana extrema problem.

jag vet inte om den kan vara det...den kan sättas på 2 sätt och suger då in sin luft från samma håll och så...har dock inte testat att sätta den på andra hållet

Det är en Zalman CNPs 7000b-AlCu

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-AL...

Permalänk
Avstängd

sitter fläkten rätt?
köp bättre kylpasta också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpoilt
jag vet inte om den kan vara det...den kan sättas på 2 sätt och suger då in sin luft från samma håll och så...har dock inte testat att sätta den på andra hållet

Det är en Zalman CNPs 7000b-AlCu

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-AL...

Spelar ingen roll hur du sätter den, den är ändå felmonterad för du MÅSTE HA BRA KONTAKT MED CPU HS:n! Du kan sätta den hur du vill som sagt men om den inte har bra kontakt med cpu:n så förs inte värmen över och datorn blir överhettad. Om du bytt kylare 4 gånger och har samma problem med alla så kanske du bör testa att montera om kylaren. Om du inte vet hur du gör så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpoilt
jag vet inte om den kan vara det...den kan sättas på 2 sätt och suger då in sin luft från samma håll och så...har dock inte testat att sätta den på andra hållet

Det är en Zalman CNPs 7000b-AlCu

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-AL...

Det är meningen med zalman att man skall ta bort den stora plastgrejjen runt CPU, och fästa den med en medföljande platta på baksidan.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

till trådskaparen : du kan ju köra utan chassi sida och ställa en bordsfläkt bredvid och se om den hänger sig då också. men jag tror inte det är tempen. 75grader ska den inte stänga av sig på. vet faktiskt inte vad som är fel :S.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Det är meningen med zalman att man skall ta bort den stora plastgrejjen runt CPU, och fästa den med en medföljande platta på baksidan.

Jag har gjort det. den sitter som den skall

Permalänk
Medlem

Inte inställt i BIOS att den ska starta om sig/shutdown vid 75 grader? Finns sådan inställning på de flesta nyare datorer, värt att kolla.