Permalänk

Min morfar ska ha ny dator :) Tips?

Hej!

Tänkte se vad ni har att rekommendera.

Han har förnuvarande en PI 233 MHz, 96 MB RAM och tillbehör från den datortiden.

Jag skall bygga ihop den, så där är väl inga direkta problem me det. Utan det är vad han ska ha för komponenter som jag börjat fundera över.

Han använder inte några speciella program, det är väl Word, Excel och internet i princip och lite fotoredigering ibland.

Ett pris runt 5000-7000 kr inkl. skärm är väl ett pris i hans klass ungefär. Här får gärna lämnas plats åt en laserskrivare och en hyfsad scanner, även här får någon gärna rekommendera något

Så vad har ni att rekommendera?

mvh

johan

Permalänk
Medlem

Kanske nått av detta är intressant:

Dustin datorpaket Hyffat snabb och prisvärd.
Samsung 17" CRT Kanske värt att lägga på en tusenlapp till och få en platt?
Samsung laserskrivare Verkar vara en hyffsat bra skrivare, startar upp ganska snabbt och ger bra utskrifter.
Skrivarkabel
Canon scanner Vet inte hur bra scannern är, tog den billigaste.

Allt detta för bara 5 877,75 kr.

Kanske är 256Mb minne lite lite om han håller på med stora bilder och så men 256Mb mera kostar bara ~320kr.

Permalänk
Medlem

Gollums paket med 256 Mb till så han får 512 Mb RAM.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

allvarligt talat så tror jag 5000-7000 är lite overkill för Word och Excel. Fixa en schyst 1.X ghz dator med 256 ram så morfar kan editera lite snabbare. Det får du för "ingenting" och kan punga ut med en bra skanner.
Att morfars xp inte laggar är väll huvudsaken.
Dessutom tror jag att en fet skärm kanske är något han uppskattar. Det är blir ju en väldigt konkrek skillnad i känsla om man får en stor fin skärm + laggfritt xp.

Visa signatur

Ryckiga John hade spasmer i hela kroppen och rörde sig därför ytterst egendomligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fik0n
allvarligt talat så tror jag 5000-7000 är lite overkill för Word och Excel. Fixa en schyst 1.X ghz dator med 256 ram så morfar kan editera lite snabbare. Det får du för "ingenting" och kan punga ut med en bra skanner.
Att morfars xp inte laggar är väll huvudsaken.
Dessutom tror jag att en fet skärm kanske är något han uppskattar. Det är blir ju en väldigt konkrek skillnad i känsla om man får en stor fin skärm + laggfritt xp.

tycker du att den här datorn är overkill? http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082062
själv så tycker jag att den ä precis lagom, svårt att hitta en billigare dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5