Permalänk
Medlem

Nätadaptern surrar

Jag vet inte om det är rätt forumsdel, men nätadaptern till min bärbara dator surrar otroligt högt, och det blir olika "surr-nivåer" beroende på vad man gör på datorn. Nån som vet vad man kan göra för att få bort det förrutom att skaffa ny adapter? Kan det vara nån komponent som sitter löst eller nåt?

Tack på förhand...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Det är gissningsvis en drossel någonstans i nätdelen som vibrerar i takt med switchfrekvensen.
Det kan hjälpa att fixera den med smältlim, men då måste man öppna adaptern (adjöss med garanti om man har sådan kvar) plus att det kan vara farligt om man inte är försiktig och vet var man gör, eftersom man måste ha allt igång när man "felsöker".

Väl öppet så petar man på komponent för komponent och ser om det blir någon skillnad, troligen blir det det på iaf någon av komponenterna och då fixerar man denna mot kretskortet och/eller en närliggande komponent (man bör dock undvika komponenter som är varma).

Edit:
Och man ska såklart peta med ett föremål som inte är strömförande. Både för att inte riskera att förstöra apparaten genom kortslutning och för att inte riskera sitt liv, om man slinter.

Permalänk
Medlem

tack för tipset! jag ska testa det där

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
tack för tipset! jag ska testa det där

Ta inte död på dig själv bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
Ta inte död på dig själv bara.

Om jag dör så kan jag skriva här i tråden att jag misslyckades
Nja men den har slutat av sig själv nu... Men om det kommer tillbaka så kanske jag öppnar den och pillar lite

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?