Vilken hårddisk ska jag satsa på för mina behov?

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk ska jag satsa på för mina behov?

Tjena,

Har en server som står och tuggar dygnet runt med likvärdiga förutsättningar som en NAS antar jag. Har idag tre olika diskar som snurrat runt 80 000 timmar vid det här laget och det är dags att ersätta dem innan de brakar ihop. Har sökt runt och läst en del förstås, men det finns så många alternativ idag och personliga erfarenheter och rekommendationer härifrån är alltid bra att ha med sig.

Tänker mig 12-16TB storlek med prioritet på livslängd och stabilitet, där jag hoppas att den kan hålla lika länge som mina nuvarande gjort. Hastighet och liknande är ganska irrelevant då den kommer vara ämnad för långtidslagring och backup med ganska låg arbetsintensitet.

Tittat lite på Seagate IronWolf Pro och WD Red. Vad kan ni rekommendera?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgisignatur från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena,

Har en server som står och tuggar dygnet runt med likvärdiga förutsättningar som en NAS antar jag. Har idag tre olika diskar som snurrat runt 80 000 timmar vid det här laget och det är dags att ersätta dem innan de brakar ihop. Har sökt runt och läst en del förstås, men det finns så många alternativ idag och personliga erfarenheter och rekommendationer härifrån är alltid bra att ha med sig.

Tänker mig 12-16TB storlek med prioritet på livslängd och stabilitet, där jag hoppas att den kan hålla lika länge som mina nuvarande gjort. Hastighet och liknande är ganska irrelevant då den kommer vara ämnad för långtidslagring och backup med ganska låg arbetsintensitet.

Tittat lite på Seagate IronWolf Pro och WD Red. Vad kan ni rekommendera?

Tack på förhand!

Rekommendera väll kanske inte just "Nas diskar".
Kolla på Serverdiskar som WD Gold och Seagate Exos som är klassade för/mot företag, somställer hårdare krav.
De brukar knappt kosta mer (ibland till och med mindre då de tillverkar säkert mer av de ) och kommer oftast med bättre specifikationer och garantier. 🙂

Nackdelen kan väll vara att de kanske kan låta lite mer. Och dra lite mer ström.
Men kollar man specifikationerna så är de inte mycket som skiljer sig där.

Fördelar är ju längre garantier och robustare grejer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.