Permalänk
Medlem

Kommentera min idé innan beställning.

Jag skall beställa från DB. Tänkte välja detta....

ASUS A8N-E
Amd 3700+
Point of view 7800GT
Antec Sonata II
Corsair VS 2*512MB

Jag är en normal-spelare, tänker bara överklocka processorn. Tycker ni detta ser ok ut? Det jag mest velar med är moderkortet.......

Tacksam för all feedback.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD64 3700+ SanDiego KAB2E @2860MHz| Asus A8N-SLI Premium | 2x 1024 Kingmax PC3200 | Club3D 7800GT 256mb GDDR3 480/1200 | Antec Sonata II
3Dmark05 8163

Permalänk
Medlem

Köp ett Dfi Mobo....
Ta 2 st 1024 MB istället...
Kika runt på de olika Webaffärerna, DB är inte alltid billigast och med dom summorna du får ge för detta, kan det löna sig även om du åker på flera olika frakter...Fördelen med att beställa från ett håll kan vara att det kan vara lättare att få support.
Men det tog DB 2-3 veckor och 3 st mail i nov innan dom svarade mig.....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

JA!
Varför köper du ett moderkort med stöd för AGP när du borde beställa både Grafikkort och Moderkort med stöd för PCIe (PCI Express)?

Förslagsvis köper du istället ett Moderkort med stöd för PCIe samt med inbyggt nätverkskort med stöd för 2 RJ-45 kontakter! Tänk gärna framåt också och köp gärna ett kort med stöd för antingen SLI (Scalable Link Interface) eller MVP. se länken:

http://www.tomshardware.com/2005/11/29/ati_and_nvidia/

MVP står för Multi Video Processing och har alltså stöd för mer än 1 ATI-grafikkort. SLI är stöd för mer än 1 nVidia-grafikkort.

Visa signatur

AMD 3200+ venice || ASUS A8N-E nForce4 Ultra || ATI X800RX 256MB || 1024MB DDR-400 || 600GB hdd

Permalänk
Medlem

Jaa jag tycker verkligen att du ska satsa på ett DFI lanparty om du ska klocka oxå, du får dom för ca 1500 kr och så har du därmed stöd för pci-e.

Permalänk
Medlem

Men nu är det väl ändå så att ASUS A8N-E är ett basic PCI-E kort..... sist jag kollade ialla fall......

Men jag funderar ändå på att kanske byta det mot ett ABIT K8N Sli....... Då får jag SLi + firewire portar också.....

DFI? hmm är inte det en massa beta bios osv..... jag tänker inte gå in och ändra volt, mm... så då känns DFI lite overkill.....

Mvh Johan

Visa signatur

AMD64 3700+ SanDiego KAB2E @2860MHz| Asus A8N-SLI Premium | 2x 1024 Kingmax PC3200 | Club3D 7800GT 256mb GDDR3 480/1200 | Antec Sonata II
3Dmark05 8163

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas många här som inte läser på men gärna ger felaktiga svar, kanske inte med mening men ska ni ge ett svar så dubbelkolla på tillverkarens hemsida osv innan ni svarar, ni gör ju honom förrvirrad bara.

ONT:

Asus A8N-E är ett bra moderkort och klarar av klockning, DFI har mer inställningar men är svårare att trixxa med, du kommer klara dig bra på A8N-E och BlazingWiz, A8N-E är ett PCI-E moderkort med nforce4 chipset, inget SLI moderkort men PCI-E.

SLI är en överskattad och onödig teknik enligt mig, du kommer säkerligen hellre upgradera till ett nyare kort vid nästa upgradering än att köpa ett "föråldrat" likadant kort om 2 år eller så.

Din konf. ser riktigt bra ut, finns inte så mycket att ändra på där.

Bogey: Om han hade velat ha 2GB ram tror du inte han skulle skrivit det från början? Lite dumt att säga att han ska ha 2GB ram när han inte lagt det i sitt exempel, som man ser så är hans budget 1GB ram och det räcker för nu. Att skriva "ta ett dfi mobo..." det är inte ett bra svar, kan du inte backa upp det med lite fakta? Vad jag vet så är DFI ett MK för lite mer avancerade klockare eftersom det är så mycket inställningar osv som man måste kunna.

Over n Out Etnie.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Etnie
Det verkar finnas många här som inte läser på men gärna ger felaktiga svar, kanske inte med mening men ska ni ge ett svar så dubbelkolla på tillverkarens hemsida osv innan ni svarar, ni gör ju honom förrvirrad bara.

ONT:

Asus A8N-E är ett bra moderkort och klarar av klockning, DFI har mer inställningar men är svårare att trixxa med, du kommer klara dig bra på A8N-E och BlazingWiz, A8N-E är ett PCI-E moderkort med nforce4 chipset, inget SLI moderkort men PCI-E.

SLI är en överskattad och onödig teknik enligt mig, du kommer säkerligen hellre upgradera till ett nyare kort vid nästa upgradering än att köpa ett "föråldrat" likadant kort om 2 år eller så.

Din konf. ser riktigt bra ut, finns inte så mycket att ändra på där.

Bogey: Om han hade velat ha 2GB ram tror du inte han skulle skrivit det från början? Lite dumt att säga att han ska ha 2GB ram när han inte lagt det i sitt exempel, som man ser så är hans budget 1GB ram och det räcker för nu. Att skriva "ta ett dfi mobo..." det är inte ett bra svar, kan du inte backa upp det med lite fakta? Vad jag vet så är DFI ett MK för lite mer avancerade klockare eftersom det är så mycket inställningar osv som man måste kunna.

Over n Out Etnie.

Jesses Är du dundermuppen Nr 1 här eller ?

Han frågar efter kommentarer till sin beställning !
Jag tror nog att jag varken bett om ditt råd eller har något behov av dom heller !

Att ha 2 Gb ram gör nytta för de flesta, det finns redan gott om program som mer eller mindre behöver det och vad gör dig till tolkare av vad han behöver ?
eller inbillar du dig att du bättre kan avgöra vad han behöver ? eller vilka råd han frågar efter ?
Var ser du hans budget ? Nämner han det någonstans ? Var ?

Det var INTE jag som yrade om AGP ! Ta du och läs på !

Att ta ett DFI moderbord är knappast något konstigt, han nämner överklockning !
Och DFI räknas av dom flesta som bästa märket inom det gebitet !

Är det fakta så det räcker för dig ?
Men du ditt Ufo har kanske annan och bättre info ?

Tvi vad sur jag blev på dig nu..................................

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu skall vi ta det lugnt...

För att klargöra lite.... Jag är ingen Entusiast-klockare, därav är mitt intresse för DFI lågt....

Om ni tittar på mitt förslag så kostar det ca 8500kr.... om ni hade 1000kr till att spendera vad hade ni då bytat ut?

SLI tror jag inte blir aktuellt, förutom då att de moderkort med SLI brukar vara lite mer utrustade då föstås Firewire osv.....

Nå har ni något förslag?

Mvh Johan

Visa signatur

3Dmark05 8163

Permalänk
Medlem

jag köpte nästan samma delar som dig bara att jag valde ett Gigabyte moderkort och en 3800+ CPU

den burken presterar väldigt bra ! och är tyst

OT: är det så att Sonata ll´s bakre fläkt på nätagget inte snurrar nåt ?? läste nåt om att den ska börja snurra vid högre tempratur ..den har aldrig startat för mig fast jag plågat datorn i fler timmar med Battlefield2 osv.... iofs håller bara cpu´n strax över 30grader då så det är väl kanske rätt kyligt där inne

Permalänk

Tagga ned lite Bogey, jag kan förstå hans kritik, det är alltför vanligt att folk bara slänger ur sig saker i stil med ATI is tah shit!, 1GB suger!, Asus är kasst om man klockar! osv. Javisst det är en åsikt, men det hjälper ofta inte den som skapat tråden särskilt mycket om man inte motiverar varför man tycker så och vilket alternativ man föreslår istället.
Detta sagt så var inte ditt inlägg av den typen, dock lite sparsamt med motivation kanske. Trevligt att du tipsar om att han skall kolla runt lite.

Jag fick också intrycket att teambp kanske inte är hardcoreklockare utan bara vill ha ett stabilt moderkort som går att klocka lite med till ett rimligt pris.

Personligen tycker jag att moderkortet är helt OK som ett stabilt moderkort som går alldeles utmärkt för lättare klockning. Jag skulle dock bytt ut nordbryggekylningen mot en passiv variant, då den fläkten har en tendens att väsnas och gå sönder.

Angående minnet så funkar 1GB helt OK för det mesta, men skall man köra mycket BF2 eller WoW så kan man med fördel ta 2GB istället.

Processorn är prisvärd, då den levererar bra prestanda till ett hyfsat pris. Dessutom är det ju lätt att med en mild klockning höja den 200MHz och få en 4000+.

7800GT är ett bra kort och POV är prisvärt.

Antec Sonata II är ett mycket trevligt chassi.

Edit:
För 1000kr mer skulle jag köpt 1GB minne till och kört med 2st 1GB stickor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det du har plockat ihop ser mycket bra ut. Asus kortet duger bra om du ska klocka lite grann, men ska du klocka så mycket det bara går så är ett DFI mobo och lite bättre minnen att föredra.

Jag hade köpt det du har valt, men jag hade köpt 1 st 1024 Value Select sticka och sen köpt en till så fort jag hade kunnat och kört dem i dual channel.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@ Wrong target: Jovisst blev jag lite ilsk, men jag tycker fortfarande att det var motiverat.
Han kom ju in med pekpinnen i högsta hugget. Man mästrar inte folk på det sätttet, åtminstonde inte mig och defenetivt inte IRL.
Sant är att jag kunde motiverat lite bättre, men det var i början av en tråd och jag antog att om intresse funnits skulle det komma följdfrågor..tycker oxå att råden var logiska med minnet som du oxå rekomenderar, mobot är ju knappast dåligt och köpråd aldrig fel, eller hur ?
Sen var det faktiskt inte jag som sa något om Agp, jag såg ju vilket mobo han var intresserad av.

De senare mobo jag rekomenderade hade oxå båda den passiva heatpipen, som du kanske ser ?
Jag är heller ingen anhängare till dom små nb fläktarna som väsnas,
alternativet är ju tex en Zalman passiv som man monterar vid första installation.
Nackdelen är ju att NF4 chipset kan bli riktigt varmt, därav heatpipen, men jag skulle kanske skrivit det, hursomhelst är de båda korten utmärkta med massor (firewire osv) av anslutningar.

Ett kanske bättre alternativ till Sonatan, även om lådan är bra, är Antec 3000b, som är både billig och av lika hög kvalite och möjlig att göra både kallare och tystare.
Det behövs oxå ett lämpligt nätagg till det.
Db har ett billigt just nu http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTTB480
Tyvärr verkade det som Db inte hade det chassit inne, men det är i princip detta utan nätagg http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSLK3700-3...
Dock har jag sett att en del av våra rikstäckande "elektronikkedjor" har fört det för ca 400 :- vilket är ett klipp för den kvaliten.

Edit: för att klarifiera, Det blåa ljuset är bara att strunta i eller koppla ur. Nätagget är bra.
Skälet till att man inte tar det chassit jag visade på DB, är att jag anser att det agget som sitter i, är med sina 350w (iofs bra kvalite där med) för svagt.

Visa signatur

Permalänk

Bogey<= När det gäller moderkort, gillar jag de du lade upp i en senare post (har ett premium själv)
När det gäller den kritik som Etnie kom med så behöver du ju inte ta åt dig av all kritik i posten, utan enbart den som var riktad till dig, den övriga kritiken verkar var riktad mot övriga inlägg. Jag förstår att du kan bli lite sne om du känner dig orättvist kritiserad, men jag tyckte att du överreagerade lite och det är onödigt om tråden skall urarta i smutskastning.

Kul med alternativ, jag har faktiskt inte provat Antec 3000b chassit. På vilket sätt skiljer sig den åt invändigt jämfört med Sonata II? (jag antar att det inte har air duct, men i övrigt?) Förutom att den är några centimeter högre så verkar inte så mycket skilja sig åt på utsidan.

400spänn, wow , var säljer de det för ett så bra pris någonstans? Jag letar just efter ett bra billigt chassi utan nätaggregat till en polare, så det skulle passa utmärkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jesses Är du dundermuppen Nr 1 här eller ?

Han frågar efter kommentarer till sin beställning !
Jag tror nog att jag varken bett om ditt råd eller har något behov av dom heller !

Att ha 2 Gb ram gör nytta för de flesta, det finns redan gott om program som mer eller mindre behöver det och vad gör dig till tolkare av vad han behöver ?
eller inbillar du dig att du bättre kan avgöra vad han behöver ? eller vilka råd han frågar efter ?
Var ser du hans budget ? Nämner han det någonstans ? Var ?

Det var INTE jag som yrade om AGP ! Ta du och läs på !

Att ta ett DFI moderbord är knappast något konstigt, han nämner överklockning !
Och DFI räknas av dom flesta som bästa märket inom det gebitet !

Är det fakta så det räcker för dig ?
Men du ditt Ufo har kanske annan och bättre info ?

Tvi vad sur jag blev på dig nu..................................

Ojoj, läs igenom tycker jag. Du gav han råd om att köpa 2GB ram när det verkar som han bestämt sig för 1GB och skulle jag lagt upp en 1GB ram så hade jag nog räknat med att köpa en 1GB ram och inte mer och få förslag på kanske bättre ramminnen i samma prisklass och om du verkligen ser efter har han tagit bland de billigaste 1GB stickorna, ger inte det dig en hint om att han inte har pengar nog för att skutta upp till 2GB? Jag läste igenom noga vad han lagt upp och dömde därefter hans budget EFTERSOM jag gick in och la allt i kassan på datorbutiken.

OM du läser min post NOGA så märker du att jag skrev det om AGP till BlazingWiz och det med oläst folk som postar tunna svar som "Ta DFI, den kan du klocka jättemycket" "2GB är bättre...." Om du hade lagt lite mer tid på första posten och hade du svarat mer speficifikt och utförligt så hade det inte behövt komma in andra människor och svara grundligt och rätt?

Over n Out Etnie.

Permalänk
Medlem

Bogey, det där "ett av de bästa asus moderkorten" skojjar du eller? det du länkar till är redan "oldschool" då det finns Asus A8N32 SLI som har dubbla PCI-E portar (16x / 16x) det du länkar till har "har jag för mig" (16x / 8x)
bara så du vet.

Och jag säger bara ASUS A8N-E är bland de bästa billiga non-sli moderkort som finns. jag vågar tillochmed säga att det är det bästa

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?