Permalänk
Medlem

prog för att se temp?

Undrar om det finns något enkelt program för att kunna se temps på cpu, hdd o.s.v till linux?
Är så att man bygger sig en liten server och det skulle va bra om man kunde testa hur varma grejerna blir..

Tänkte även passa på att fråga om man kan konvertera från ntfs till ext3, tror inte det iaf....blir jobbigt annars

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Om du använder Gentoo så har du alltid färdiga paket här - http://packages.gentoo.org/
Bara söka på "temp" el dylikt.

Sen till din andra fråga, nej vad jag vet så finns det väldigt få stabila sätt göra sådana operationer. Däremot kan du mounta ntfs partitionerna och använda dem som storage.

Visa signatur

AMD Opteron 1800 | 2 x 1024 G-SKILL|7800 GT | . ASUS A8N-SLI NF4 S939 | OCZ Modstream 450W | Antec Sonata | 3Dmark 05 - 7912.

Permalänk
Medlem

Nope, kör inte gentoo, utan debian...
Kollade lite bland deras paket och hittade bara hddtemp som jag ska testa lite..
Skulle vara kul om någon själv visste nåt bra prog.

Anledningen till att jag ska göra om till ext3 är för att jag i nuläget har 2-3 diskar som kör ntfs och som ska in i den kommande filservern. Då vill jag ju såklart att den då köra ext3 när den sitter i en linuxburk
Men har en tom 200GB-disk, så får väl ta o använda den för att temporärt lägga över grejer på medans man formaterar om den andra..

EDIT: hddtemp funkade, men kanske inte det enklaste precis..körde man "hddtemp -D /dev/hda" så fick man fram vad disken heter och S.M.A.R.T-värden, men inte direkt tempen. Sedan om man körde -n istället så fick man värdet, men inte vad det är för disk.
Skulle va skönt om man bara kunde få upp en lista med varje disks namn och temp..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Installera lm_sensors, finns massa olika frontends till det för att visa temps, fläkt varv etc.

Jag tror att partition magic kan konvertera NTFS till ext3, annars kan du nog köra NTFS -> FAT32 -> ext3 men det är ju lite omständigt och tidskrävande om det är stora diskar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

testade just lm-sensors, men sedan står det bara att inga sensorer hittades

EDIT: partition magic kan bara konvertera till ntfs/fat

EDIT2: har pillat med lm-sensors ett tag nu....med nåt skript så fick jag fram vilket chip jag har och det säger att jag behöver modulen i2c-viapro som jag sedan har laddat ner, men vad fasen ska man göra med den sen? Har fått fram katalogen "/lib/modules/2.4.27-2-386/kernel/drivers/i2c/" där det ligger liknande filer så jag testade att lägga in den där...testade köra skriptet igen, men den hittar inget sånt ändå

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Permalänk

Annars skulle du kunna skaffa en temporär disk som är likastor som den största disken.

Sen kopierar du över filerna från första disken till den. formaterar och partionerar första disken och sen kopierar över filerna dit igen.

Sen håller du på sådär.

Permalänk

hur får man sen in informationen i conky?

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man måste kompilera in i2c stöd i kärnan för att kunna se någon av den infon.
Varning detta ska inte göras på en IBM Thinkpad, det "ska" vara vanligt förkommande att thinkpad maskiner krashar efter att man har kompilerat in i2c stödet, fast detta läste jag för ungefär 6 månader sen så det kanske är bättre nu.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

alexandersson: jo det är exakt så jag kör nu, hade som tur vad en tom 200gb-disk att använda

TSSJ: problemet är just att modulen i2u-viapro som jag behöver för sensorerna bara saknas, så jag kan itne göra så mycket :S

carbonara: vad snackar du om??

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

kolla om du hittar den med find /lib/modules/ -name "*viapro*"
annars får du helt enkelt kompilera om dina kärna.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

kan väl inte ha att göra med kärnan bara för att en modul inte finns som den ska göra? Ska testa någon dag att installera om i2u iaf då jag ska till en kompis med bredband (56k-offer som inte funkar i linux)...

Fanns inga såna filer förutom ett par som jag försökt lägga till själv...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
alexandersson: jo det är exakt så jag kör nu, hade som tur vad en tom 200gb-disk att använda

TSSJ: problemet är just att modulen i2u-viapro som jag behöver för sensorerna bara saknas, så jag kan itne göra så mycket :S

carbonara: vad snackar du om??

hehe...

Är det någon som vet hur man använder sensorerna i Conky, allståå så att man ser processortemperatur, GPU-temp, fläktvarv m.m.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
hehe...

Är det någon som vet hur man använder sensorerna i Conky, allståå så att man ser processortemperatur, GPU-temp, fläktvarv m.m.

Det gör man med i2c variabeln http://conky.sourceforge.net/variables.html

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
kan väl inte ha att göra med kärnan bara för att en modul inte finns som den ska göra? Ska testa någon dag att installera om i2u iaf då jag ska till en kompis med bredband (56k-offer som inte funkar i linux)...

Fanns inga såna filer förutom ett par som jag försökt lägga till själv...

Heter väl i2c-viapro? (inte i2u)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

EDIT: hddtemp funkade, men kanske inte det enklaste precis..körde man "hddtemp -D /dev/hda" så fick man fram vad disken heter och S.M.A.R.T-värden, men inte direkt tempen. Sedan om man körde -n istället så fick man värdet, men inte vad det är för disk.
Skulle va skönt om man bara kunde få upp en lista med varje disks namn och temp..

Va?
Så här är det i shell:

hddtemp /dev/hda /dev/hda: ST380011A: 28°C

Både temp och 'namn' på disken.
hddtemp -D = debug
hddtemp -n = bara temperaturen

Permalänk
Medlem

ahh, tack denil
Bara till att fixa sig ett litet sh-skript som visar tempen på alla diskar då

NemroD: jo, jag menade i2c-viapro

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

(x)mbmon tycker jag är mycket smidigare

Permalänk
Medlem

men xmbmon är altså bara för X?
Är så att eftersom jag använder burken som server så kör jag bara prompten (stavning?)...

EDIT: dags att slå sig lite i huvudet....såklart så fanns det ju även ett paket med namnet mbmon, trodde först det stod inbmon

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower