Permalänk
Medlem

Linksys Firmwire?

Jag försöker hitta en ny firmwire till en Linksys WRT54G v3.1. Jag hittar en nyare firmwire till US versionen men hittar ingen till EU versionen. nån som vet om det finns nån ny?? isåfall vart?

Permalänk
Medlem

Antar att du tittat på linksys hemsida?

I annat fall har du länken här: http://www.linksys.com

Kan inte se något om att det enbart skulle vara för US-versionen eller vice versa.

[EDIT] Gick visst inte att direktlänka till sidan för produkten.

Permalänk
Medlem

Annars skulle jag tipsa om DD-WRT.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Om du vill kunna göra lite andra saker med din linksys så finns det flera "homebrew" firmwares att dra ner. Men pga att de flesta av dem bryter mot sweclockers regler så tänker jag inte skriva dem här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
Antar att du tittat på linksys hemsida?

I annat fall har du länken här: http://www.linksys.com

Kan inte se något om att det enbart skulle vara för US-versionen eller vice versa.

[EDIT] Gick visst inte att direktlänka till sidan för produkten.

När jag har laddat ner firmwiren från den sidan så står det US i slutet av filnamnet. när jag sedan försöker uppdatera med den så står det "Bad code" :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Annars skulle jag tipsa om DD-WRT.

Har du möjigtvis testat den själv? vet du om den funkar??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC
Om du vill kunna göra lite andra saker med din linksys så finns det flera "homebrew" firmwares att dra ner. Men pga att de flesta av dem bryter mot sweclockers regler så tänker jag inte skriva dem här.

du får gärna maila mig på cimknutsen@hotmail.com om du vill och berätta mer... skulle uppskatta det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
Här finns EU firmware:
http://www1.linksys.com/international/product.asp?coid=32&ipid=452

Fel version...

Permalänk
Medlem

"Fel version" både ja och nej

Firmware Version : 4.20.8 är det du skall ha först på sidan, den skall gå till alla v2.x 3.x 4.x
Firmware Version Number: 1.00.4 (Vilket är den man ser "tydligast" är som sagt fel, då den bara är till v5.x)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
"Fel version" både ja och nej

Firmware Version : 4.20.8 är det du skall ha först på sidan, den skall gå till alla v2.x 3.x 4.x
Firmware Version Number: 1.00.4 (Vilket är den man ser "tydligast" är som sagt fel, då den bara är till v5.x)

ok jag testar :D... får se om det funkar när jag kommer hem...

Permalänk
Medlem

Kör DD_WRT 2.3 final. spinner klockrent. Massa extrafunktioner som är mysiga gå in och läs på www.dd-wrt.com

Permalänk

Har ni fått era att funka fint under belastning?

Min jäkel hänger sig efter några dygns belastning av antingen interna filöveringar eller av torrents. Testat orginal, nyare linksysfirmware, hyper-WRT och DD-WRT.

Edit: Har GS

Permalänk
Medlem

asså har testat alla era förslag men får fortfarande samma meddelande... Upgrade Failed :S...

Permalänk

Du kör via nätverkskabel när du försöker uppgradera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har ni fått era att funka fint under belastning?

Min jäkel hänger sig efter några dygns belastning av antingen interna filöveringar eller av torrents. Testat orginal, nyare linksysfirmware, hyper-WRT och DD-WRT.

Edit: Har GS

Linksys släppte en firmware som skulle fixa stabilitetsproblem vid höga belastningar genom att höjja CPU-klockfrekensen. Denna "fix" finns inte med i t.ex. DD-WRT av vissa skäl (av någon anledningen så verkade den bricka enheterna ibland, inget jag upplevt själv). För att manuellt lägga till denna fix vilken firmware man än kör (förutsättningarna är ju att sshd eller telnetd körs på enheten) ska man göra på följande sätt:
>>>>>>OBS: FÖLJANDE METOD _KAN_ DÖDA DIN ENHET, INGA GARANTIER LÄMNAS!<<<<<<
1) SSH-a eller telnet-a till din enhet och logga in som root.
2) Skriv "nvram show | grep clkfreq" och tryck retur, nu borde du se att clkfreq har värdet 200, om värdet är 125 istället så ska man _INTE_ gå vidare, då är din enhet för gammal och har en äldre revision av hårdvaran.
3) Skriv "nvram set clkfreq=216" och tryck retur (OBS: 216 tillsammans med ett par andra högre värden är det som godtas, alla andra värden kommer få din enhet att gå i koma).
4) Skriv "nvram commit" och tryck retur.
5) Skriv "reboot" och tryck retur för att reboota enheten.
>>>>>>OBS: FÖLJANDE METOD _KAN_ DÖDA DIN ENHET, INGA GARANTIER LÄMNAS!<<<<<<

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QrueL
Har du möjigtvis testat den själv? vet du om den funkar??

För närvarande kör jag DD-WRT v.23 på 3st WRT54GS-enheter och inte haft ett enda problem än, mycket smidig och trevlig mjukvara, till skillnad från ett par andra jag testat.

Ang. flashing, läs här:
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN...

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Kör DD-WRT v.23 på 1 GS jag också, Funkar kanon, lätt att använda å stabilt... Ang. Flashningen kan de ha att göra me nvramen, vissa versioner av DD-WRT kräver att du tömmer nvramen, de gör du genom att hålla in resetknappen på baksidan tills powerlampan börjar blinka....

Klistrar detta om någon annan är intresserad

Supported Devices

* Linksys WRT54G v1.0, v1.1, v2.0, v2.2, v3.0, v3.1, v4.0
o NOT v5.0
* Linksys WRT54GL v1.0 (since the 2005-11-24 release of v23beta2)
* Linksys WRT54GS v1.0, v1.1, v2.0, v2.1, v3.0, v4.0
* Asus WL-500G deluxe (since the 2005-11-01 release of v23beta2)
* Siemens SE505
* Motorola WR850G (since the 2005-11-07 release of v23beta2)

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

>>>>>>OBS: FÖLJANDE METOD _KAN_ DÖDA DIN ENHET, INGA GARANTIER LÄMNAS!<<<<<<
[/B]

Tack så mycket :D. Sen lever man bara 1 gång, so what the hell (firman får köpa ny).

Ska testa sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har ni fått era att funka fint under belastning?

Min jäkel hänger sig efter några dygns belastning av antingen interna filöveringar eller av torrents. Testat orginal, nyare linksysfirmware, hyper-WRT och DD-WRT.

Edit: Har GS

Det är "normalt" för den här routern. Den förra jag hade körde bara en halvtmme i taget.

Linksys har haft enorma problem med den. Dessutom är deras support så dålig så de borde skämmas.

Reklamera den hos Linksys så får du en ny efter några månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är "normalt" för den här routern. Den förra jag hade körde bara en halvtmme i taget.

Linksys har haft enorma problem med den. Dessutom är deras support så dålig så de borde skämmas.

Reklamera den hos Linksys så får du en ny efter några månader.

Får man en som inte hänger sig då?

Permalänk
Medlem

jag kör med kabel... har testat det där med flashing men får fortfarande samma meddelande... vet inte vad det är för fel på den :S... gå inte att uppgradera nånting... DD-WRT funkar inte heller... det hinner gå 2 pinnar sen så kommer "Upgrade Failed" upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QrueL
jag kör med kabel... har testat det där med flashing men får fortfarande samma meddelande... vet inte vad det är för fel på den :S... gå inte att uppgradera nånting... DD-WRT funkar inte heller... det hinner gå 2 pinnar sen så kommer "Upgrade Failed" upp...

Och du har följt guiden som jag gav dig punkt till pricka? Jag misstänker att du har en V4 av din enhet.

WRT54Gv4
Only DD-WRT versions 23 or higher will support the WRT54Gv4 and it does not support flashing the std or voip version of DD-WRT from the original Linksys firmware, because they limited the maximum firmware size to 3 MByte (as noted below). Thus, only the mini version of DD-WRT can be flashed initially. Once DD-WRT mini is installed, you can upgrade to std or voip versions. Use the *_generic.bin and the web interface when upgrading, unless the web interface is unavailable. Use tftp if the web interface is not available. The special (mini/std/voip)_wrt54g.bin file is only needed if you need to use tftp to upgrade the firmware. Remember to reset to factory defaults before and after every flashing.

WRT54GSv4
The WRT54GSv4 does not support flashing the std or voip version of DD-WRT from the original Linksys firmware, because they limited the maximum firmware size to 3 MByte (as noted below). Thus, only the mini version of DD-WRT can be flashed. Remember that you have to use the special firmware file for the WRT54GSv4, else the upgrade will abort. Afterwards you can upgrade to std or voip using the web-interface of DD-WRT. Interestingly after flashing 4 WRTGSv4 routers with the "v4mini" flash rom, I had to use the file for WRT54GS without v4 for upgrading to std / voip, else the update would abort with "Upgrade are failed". Remember to reset to factory defaults before and after every flashing. *NOTE* At least this true of the most current (27.10.05-dd-wrt.v23.beta2) rom.

Igen hänvisar jag vill http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN...

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

hehe jag löste det :D!!! inte konstigt att version 3.1 firmwire och DD-WRT inte funka... jag hade visst v5.0 ^^!! tack för alla tipsen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Linksys släppte en firmware som skulle fixa stabilitetsproblem vid höga belastningar genom att höjja CPU-klockfrekensen. Denna "fix" finns inte med i t.ex. DD-WRT av vissa skäl (av någon anledningen så verkade den bricka enheterna ibland, inget jag upplevt själv). För att manuellt lägga till denna fix vilken firmware man än kör (förutsättningarna är ju att sshd eller telnetd körs på enheten) ska man göra på följande sätt:
>>>>>>OBS: FÖLJANDE METOD _KAN_ DÖDA DIN ENHET, INGA GARANTIER LÄMNAS!<<<<<<
1) SSH-a eller telnet-a till din enhet och logga in som root.
2) Skriv "nvram show | grep clkfreq" och tryck retur, nu borde du se att clkfreq har värdet 200, om värdet är 125 istället så ska man _INTE_ gå vidare, då är din enhet för gammal och har en äldre revision av hårdvaran.
3) Skriv "nvram set clkfreq=216" och tryck retur (OBS: 216 tillsammans med ett par andra högre värden är det som godtas, alla andra värden kommer få din enhet att gå i koma).
4) Skriv "nvram commit" och tryck retur.
5) Skriv "reboot" och tryck retur för att reboota enheten.
>>>>>>OBS: FÖLJANDE METOD _KAN_ DÖDA DIN ENHET, INGA GARANTIER LÄMNAS!<<<<<<

För närvarande kör jag DD-WRT v.23 på 3st WRT54GS-enheter och inte haft ett enda problem än, mycket smidig och trevlig mjukvara, till skillnad från ett par andra jag testat.

Ang. flashing, läs här:
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN...

Det där har jag redan fått in ur nån annan firmware tydligen o den hänger sig endå :(.
Jaja.. Blir o skicka tillbaks den så får vi se