Permalänk
Medlem

ubuntu tillsammans med xp?

Hejsan, har en partition på 30Gb som jag har xp installerat på.
Vill gärna testa linux, och då ubuntu, men vill ha xp kvar tills jag ser att allt flyter.

Hur gör jag på enklast sätt för att installera linux tillsammans med xp?

Är det bara att installera på min partition som är 30Gb bredvid xp?

Visa signatur

Jag har aldrig brytt mig om publiken. Jag gillar det jag gör - jag gillar att göra illa människor. Det är vad jag gillar att hålla på med. Jag är i göra-illa-branschen. - Mike Tyson

Permalänk

skaffa en tom partition, stoppa i Ubuntuskivan, boota om datorn och vips så är du på väg. Hur enkelt som helst!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens göra en partition i Windows, du kan göra det direkt i installationen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden...

Skulle partionerna vara på separata hårddiskar eller kunde man ha xp och ubuntu på samma hårddisk?

Permalänk
Medlem

man kan ha partitionerna på samma disk.
En liten instruktions video som visar hur man kan göra.
http://video.google.com/videoplay?docid=-6104490811311898236

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Om man sedan installerar ubuntu via partition magic å borde den hamna direkt på den tomma partionen man valt och det skapas sedan boot meny för xp och ubuntu?

Måste partionen vara primary?

Permalänk

jag kör ubuntu bredvid Xp no probs...

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

Se filmen som TSSJ länkade till. Den hjälpe mig riktigt mycket!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha, det gick ju bra. Not.
Alltså gjorde en partition bredvid windows på 11 Gb och installerade ubuntu där, funkar kalas.
Men.... Jag kan inte välja os vid boot, ubuntu startar direkt. Vad har gått snett?
Ska man inte få upp att man kan välja os vid boot?

Ytterligare engrej jag undrar över.
Hela mitt skrivbord är förskjutet ca 1 cm till vänster, kan inte ändra det, kör i 1280x1024, men allt är som sagt förskjutet.

Sedan kommer jag inte åt min andra disk, står att jag inte har dom nödvändiga rättigheterna att se innehållet.
Vad göra?

Visa signatur

Jag har aldrig brytt mig om publiken. Jag gillar det jag gör - jag gillar att göra illa människor. Det är vad jag gillar att hålla på med. Jag är i göra-illa-branschen. - Mike Tyson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlazk
Jaha, det gick ju bra. Not.
Alltså gjorde en partition bredvid windows på 11 Gb och installerade ubuntu där, funkar kalas.
Men.... Jag kan inte välja os vid boot, ubuntu startar direkt. Vad har gått snett?
Ska man inte få upp att man kan välja os vid boot?

Ytterligare engrej jag undrar över.
Hela mitt skrivbord är förskjutet ca 1 cm till vänster, kan inte ändra det, kör i 1280x1024, men allt är som sagt förskjutet.

Sedan kommer jag inte åt min andra disk, står att jag inte har dom nödvändiga rättigheterna att se innehållet.
Vad göra?

Editera /boot/grub/menu.lst och lägg till nått i stil med

title Windows XP root (hd0,0) chainloader +1

Vill du ha längre tid på dig ändra siffran efter timeout

Flytta ritytan med skärminställningarna.

Vad är det för filsystem? Lägg till en umask i fstab.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hur editerar man? Kan inte ändra ngt i cfg filerna.

Bilskärmen är fixad,tack.
Dock så har ett nytt problem uppstått märkte jag i morrse. Upplösningen hade ändrats när jag startade datorn till 600x nånting, vill köra 1280x1024 som jag lyggades fixa efter att ha rekonfigurerat xserver-xorg, men orka göra det varje morgon.

Så här ser det ut när jag skriver mount i terminal:
/dev/sda2 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
tmpfs on /lib/modules/2.6.12-10-386/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
/dev/sda5 on /media/sda5 type ntfs (rw)
/dev/sdb1 on /media/sdb1 type ntfs (rw)
tmpfs on /dev type tmpfs (rw,size=10M,mode=0755)

Visa signatur