Permalänk
Medlem

Peltier

Hej jag undrar lite om peltier's hur dom funkar, hur mkt el dom drar och vart man kan köpa dom.
Alla kör ju peltiers med vatten kylning, men skulle det kunna gå att köra en peltier med luft kylning?

Visa signatur

_grojnet_

Permalänk
Medlem

Finns ett par trådar om detta... Sök

Men nej det bör man inte göra, utan det är vatten som gäller...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Ja, men det måste vell vara möjligt att andvända luft kylning, jag tänkte andvända mig av Tuniq tower som kyler like bra som vissa vatten kylnings paket (budget paket). Det måste vell gå att sänka graderna el del iaf?
För jag kollade nyss på e-bay och där så stog det på en peltier att det behövdes en kylfläns för att den skulle kunna andvändas, men då så måste man väll tuniq tower duga?

Visa signatur

_grojnet_

Permalänk
Medlem

Du bör ha en 226w peltier om du ska kyla processorn, och då räcker ingen budget vattenkylning ens...
Så svaret på din fråga är nej...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk

Peltiers blir varma, snuskigt varma. Behöver en bra vattenkylning till det, tex en som jag har. 3x120mm radiator. Många watt att ta vara på.
Så lika bra du lägger ner dina planer me peltier.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Håller med, peltier i systeme funkar inte så bra på lång sikt. Det blir varm i rummet, man måste lägga ner en slant på radiator, det blir mycket o ljud rån fläktarna för att föra bort värmen. 80w på grafikkort funkar, men 228w funka är inte.

Såna starka peltier är bra om man ska bencha.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Så en 78 wattare eller en 110 wattare klarar altså inte av att kyla processorn?

Visa signatur

_grojnet_

Permalänk

nej.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."