är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Permalänk
Medlem

är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Tja

Är ute efter en mp3spelare med minst 4gb minne, som ska användas när jag springer etc. Har haft en gammal ipod med hårddisk, och det funkade inte riktigt så bra som jag hade hoppats, så en flash spelare vore underbart.

Problemet är att ipod nano verkar vara den enda spelaren som uppfyller mina 2 krav (flash och 4gb+), stämmer det?
Finns det några ej släppta mp3 spelare som jag bör ta en titt på?

Sen angående ipod nano, är den så ömtålig som den ser ut? Jag är tyvärr inte speciellt varsam om mina prylar, och jag bryr mig inte det minsta om den blir repig eller inte (jag vill ha en portabel/funktionell spelare, ingen innepryl att flasha med), men det vore ju roligt om den inte knäcktes på mitten om jag råkar tappa den eller sätta mig på den eller nått..

Permalänk
Medlem

Är inte helt 110% på dessa men Sandisk's kommande och iAudio 6.
Var väl också en från Toshiba och Microsoft?

[Flash]Sandisk Sansa: http://www.sandisk.com/Products/Catalog(1166)-SanDisk_Sansa_e...

[HDD]iAudio 6: http://www.engadget.com/2006/01/03/cowons-new-iaudio-6-goes-0...

[HDD]Toshiba Gigabeat S: http://www.microsoft.com/windowsmobile/media/gigabeat.mspx

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo

[Flash]Sandisk Sansa: http://www.sandisk.com/Products/Catalog(1166)-SanDisk_Sansa_e...

[HDD]Toshiba Gigabeat S: http://www.microsoft.com/windowsmobile/media/gigabeat.mspx

nice spelare....
Ingen som vet om de stödjer UMS? (asså så man INTE behöver något program över huvudet taget.)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj, sandisk sansan såg ju helt okej ut, och 6gb vore ju perfect. synd att den inte planeras släppas förrens slutet av mars dock.. så det lär ju dröja tills sommaren innan den faktiskt kan köpas efter alla förseningar etc.
Ingen annan som vet nått om dom eventuella spelarna från toshiba och microsoft?

Permalänk
Medlem
Citat:

iAudio 6 använder dock en hårddisk.

[EDIT]
Oj, missade totalt att du hade skrivit [HDD] och [Flash] framför länkarna. Mitt fel.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fruXo
Sen angående ipod nano, är den så ömtålig som den ser ut? Jag är tyvärr inte speciellt varsam om mina prylar, och jag bryr mig inte det minsta om den blir repig eller inte (jag vill ha en portabel/funktionell spelare, ingen innepryl att flasha med), men det vore ju roligt om den inte knäcktes på mitten om jag råkar tappa den eller sätta mig på den eller nått..

Vad jag förstår är den hållbar vad gäller just tappningar etc (det var några nötter som körde över den med bil etc, finns säkert en artikel om det här på Swec), däremot är den just lättrepad.

Permalänk
Medlem

Citat:

Tja

Är ute efter en mp3spelare med minst 4gb minne, som ska användas när jag springer etc. Har haft en gammal ipod med hårddisk, och det funkade inte riktigt så bra som jag hade hoppats, så en flash spelare vore underbart.

Problemet är att ipod nano verkar vara den enda spelaren som uppfyller mina 2 krav (flash och 4gb+), stämmer det?

Jag skulle definitivt rekommendera att du skaffar en iPod nano. Den är en mycket trevlig spelare, och det är ju så otroligt smidigt, bara koppla i den i datorn, iTunes startar, den synkar iPoden automatiskt, klart.

Hur ömtålig den är vet jag inte riktigt, jag skulle ju inte rekommendera att du sätter dig på den (men det brukar ju inte vara rekommenderat att man gör med särskilt mycket elektronik) men jag skulle tro att om du skulle råka sätta dig på den, och du jämnt fördelar trycket över den så klarar den nog det ganska bra. Skulle du däremot råka sätta dig, så att den hamnar precis på någon kant kan jag tänka mig att det slutar sämre. Men det problemet existerar ju med de flesta spelare. Skulle faktiskt tro att nanon klarar det bättre än andra, eftersom baksidan är gjord i stål.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag skulle definitivt rekommendera att du skaffar en iPod nano. Den är en mycket trevlig spelare, och det är ju så otroligt smidigt, bara koppla i den i datorn, iTunes startar, den synkar iPoden automatiskt, klart.

Hur ömtålig den är vet jag inte riktigt, jag skulle ju inte rekommendera att du sätter dig på den (men det brukar ju inte vara rekommenderat att man gör med särskilt mycket elektronik) men jag skulle tro att om du skulle råka sätta dig på den, och du jämnt fördelar trycket över den så klarar den nog det ganska bra. Skulle du däremot råka sätta dig, så att den hamnar precis på någon kant kan jag tänka mig att det slutar sämre. Men det problemet existerar ju med de flesta spelare. Skulle faktiskt tro att nanon klarar det bättre än andra, eftersom baksidan är gjord i stål.

No Offence DrRotmos, men alla gillar inte tanken med att använda iTunes till MP3n, utan föredrar UMS. Det finns nackdelar med iPod på det sättet, vad jag vet så kan du inte tanka musik från en iPod till en PC (iaf inte enligt min Macpolare med iPod) och det e krångligt fall du ska till en polare.

(det här har inget med mina personliga tankar av iTunes, jag är själv en nöjd iTunes användare utan iPod)

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
No Offence DrRotmos, men alla gillar inte tanken med att använda iTunes till MP3n, utan föredrar UMS. Det finns nackdelar med iPod på det sättet, vad jag vet så kan du inte tanka musik från en iPod till en PC (iaf inte enligt min Macpolare med iPod) och det e krångligt fall du ska till en polare.

(det här har inget med mina personliga tankar av iTunes, jag är själv en nöjd iTunes användare utan iPod)

Jag gllar det iaf. Jag personligen har inget behov av att flytta musik från spelaren till en dator, men det är på inget sätt omöjligt iaf. Musiken ligger i en dold mapp på iPoden. Finns även en hel del program som fixar massa såna saker åt dig. Det hittills häftigaste som jag sett är nog iPodDisk, som finns på http://ipoddisk.ourbiti.com/

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag gllar det iaf. Jag personligen har inget behov av att flytta musik från spelaren till en dator, men det är på inget sätt omöjligt iaf. Musiken ligger i en dold mapp på iPoden. Finns även en hel del program som fixar massa såna saker åt dig. Det hittills häftigaste som jag sett är nog iPodDisk, som finns på http://ipoddisk.ourbiti.com/

Okej. Vad jag har läst och förstått så ligger musiken dold på iPoden och man kan inte föra över musik från spelarn till datorn via iTunes.

Och jo, jag vet att det finns massa småprogram som fungerar istället för iTunes. Fast det är endå inte samma sak som en UMS spelare.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Okej. Vad jag har läst och förstått så ligger musiken dold på iPoden och man kan inte föra över musik från spelarn till datorn via iTunes.

Och jo, jag vet att det finns massa småprogram som fungerar istället för iTunes. Fast det är endå inte samma sak som en UMS spelare.

Du missförstod antagligen programmet jag länkade till. Det är till enbart för att föra över låtar från iPoden till en dator. Inte tvärt om.

Sedan har jag även för mig att det finns plugins till iTunes som för över låtar från iPoden till iTunes.

Att det inte är en UMS-spelare ser jag som något positivt, man slipper krångla med att manuellt flytta massa filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du verkar vara ganska inbiten applekund i mina ögon iaf. det låter på dig som att det inte finns några fördelar med UMS... man kan ju faktiskt använda både program och slippa om man har det stödet. Har du använt någon bra UMS spelare?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Du verkar vara ganska inbiten applekund i mina ögon iaf. det låter på dig som att det inte finns några fördelar med UMS... man kan ju faktiskt använda både program och slippa om man har det stödet. Har du använt någon bra UMS spelare?

Nu är ju förvisso iPod den enda spelaren som har integrationen med iTunes. iPod + iTunes är ett vinnande koncept, marknaden har visat detta.

Det handlar ju inte om att man ska kunna använda *något* program, det handlar ju om att man ska kunna använda iTunes, som är den överlägset bästa musikspelaren för datorer som jag har provat.

Visst, jag kan inte påstå att det skulle göra iPod till en sämre spelare ifall den skulle få stöd för UMS vid sidan om stödet för iTunes, men det skulle inte heller göra den bättre. Ärligt talat ser jag inte poängen med att använda det. Det gör ju bara hela förfarandet med att lägga över låtar krångligare? Dumt så det förslår, om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att använda iTunes för mig är ingen "automatisk smidig syncning" direkt utan det innebär snarare dubbelt jobb med att organisera musiken. Jag använder Winamp 2.91 för att spela MP3-låtar, jag behöver inte något program med ett bloatigt interface och fina, rundade kanter som drar ram för att ngt så trivialt som att spela musik.

Jag organsierar istället direkt på HD i Windows utefter hur jag delar ut min musik med P2P / torrents. När jag sedan ska ha in musiken i min iPod måste jag göra en separat "organisation" via iTunes just för MP3-spelaren, vilket gör det hela väldigt omständigt. Extra stor huvudvärk blir det iaf du använder flera datorer eller skulle förlora ditt library.

Men iTunes blir säkert väldigt trevligt tillsammans med iPod iaf man använder den som organiserare / mediaspelare även annars.

iAudio6 och nya SanDisken känns som spelare helt klart värda att vänta på och jag skulle nog dra mig för att handla ngt nytt innan dem kommer. Framförallt iAudio6, den är jag personligen mycket spänd på. Jag tror inte du behöver vara orolig för att Nanon skulle vara direkt ömtålig, apple har bra kundservice hursom.

Vad var det du inte tyckte om med din nuvarande iPod? Tålighetet verkar ju vara viktigt för dig och spelare med HD i innehåller ju mycket rörliga delar, vilket generellt gör dem mer ömtåliga. Hur ömtåliga kan ju dock spekuleras i...

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Den spelaren har väldigt många äss i ärmen gentemot nanon tycker jag iaf, pris / gig är bra... Den är i ett tåligt stål / aluminium skal, men fortfarande en HD spelare. Det finns en recension av spelaren på Nordichardware.se.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Själv gick jag från UMS till Itunes och det har varit lite segt ibland när jag helt enkelt vill slänga i en låt och dra ut till gymmet eller skolan. Även om det är segt med en icke-UMS spelar så finns det fördelar med mp3spelare som använder sig av mjukvara för överföring. Vilket är att mjukvaran organiserar alla låtar med hjälp av id3 taggar och det underlättar en hel del när det kommer till att söka efter en speciel låt. Jag har i alla fall inte stött på en enda UMS-kompatibel där låtar organiseras efter id3-taggar.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

det finns ett plug-in program som arbetar med itunes så man kan hämta låtarna från ipoden genom itunes. iSyncTunes 1.2 ska vad jag fattar i alla fall vara så o återfinns som freeware på http://www.download.com/iSyncTunes/3000-2141_4-10480226.html?...

Hauk: du är medveten om att det finns ipod plug-in till winamp?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Citat:

Tja

Jag har en Ipod Nano och är VÄLDIGT nöjd med den, den är tålig men tyvärr lättrepad, det där tjafset om Itunes skulle vara så dåligt fattar jag inte riktigt, men det finns även andra alternativ att använda och det är bra pris för 4 gigabyte. Batteritiden är väl ca 7-10 timmar, beroende på volym, lampa och EQ, men generellt så duger det. Nackdelen är väl att man inte får med en laddare som man kan trycka in i väggen t.ex om man är på resa, tror man får det till vanliga IPOD.

Det är vad jag tycker om Nanon, kan ha glömt nått, men bara att fråga.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Re: Re: är ipod nano enda flashspelaren med 4gb minne? är andra spelare på G?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Nackdelen är väl att man inte får med en laddare som man kan trycka in i väggen t.ex om man är på resa, tror man får det till vanliga IPOD.

Man får inte nån reseladdare med de nyare modellerna av iPods tydligen..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

de försvann i och med prissänkningen av ipod mini, alltså när ipod mini generation 2 kom så sänktes minins pris 400 kr. en stor del av den sänkningen var ju tydligen adaptern

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Har testat det Winamp pluginet, men gillade det inte särskilt mycket. Enkelt sätt att skicka över ngn enstaka låt, men att sedan joxxa med winamp libraryt etc... njaeee...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

själv har jag allt sorterat på datorn så med UMS-spelare är det ju bara att plugga i, markera alla mappar man vill ha över och "drag and drop"

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

själv har jag allt sorterat på datorn så med UMS-spelare är det ju bara att plugga i, markera alla mappar man vill ha över och "drag and drop"
hade Nano haft UMS så hade jag antagligen haft en nano just nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv använder jag realplayer. ganska osmidigt men klarar av itunes STÖRSTA fel, stödet för endast en dator.

Permalänk
Medlem

Själv kombinerar jag det bästa av 2 världar. Jag organiserar mitt musik-bibliotek med iTunes och drar sedan över allt i fina mappar med Total Commander till min iAudio X5L

Permalänk
Medlem

jag köpte just (dvs beställde just) en ipod nano, orkar inte vänta ett halvår på några andra spelare som kanske är bra och kanske floppar.
jag har som sagt en ipod redan, så jag vet allt om itunes etc, och det följde med en nätadapter med den så jag antar att den borde funka till nanon också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Vad var det du inte tyckte om med din nuvarande iPod? Tålighetet verkar ju vara viktigt för dig och spelare med HD i innehåller ju mycket rörliga delar, vilket generellt gör dem mer ömtåliga. Hur ömtåliga kan ju dock spekuleras i...

med tålighet så menar jag att jag normalt har ipoden i byxfickorna, oavsett om jag har pösiga täckbyxor eller tajta jeans, och jag är inget fan av alla skal/fodral (varför köpa en liten smidig spelare för att sedan göra den dubbelt så stor??). ofta har jag annat i fickan också, och det är inte helt ovanligt att jag har den i bakfickan (vilket jag ofta glömmer bort och sätter mig på den).
den är dock så pass robust att det aldrig har varit något problem, medans jag är rädd för att ipod nano displayen går sönder om jag stoppar den i samma jeansficka som några nycklar, och antagligen knäcks på mitten om jag sätter mig på den. kanske inte första eller andra gången, men tyvärr så har jag satt mig på ipoden mer gånger är jag kan räkna.

men min gamla ipod har på sistone börjat strula, hårddisken blev lite skadad tror jag, för det kom väldigt plötsligt. är mycket strul, men kort sagt så stör jag mig mest på att ett fulladdat batteri håller ca 20min om jag tex springer (dvs så länge ipoden inte är helt stilla så tar batteriet slut efter 10-30min).
tror tyvärr inte det är så enkelt som att batteriet blivit kasst, men det är en helt annan diskussion, och ganska oväsentligt nu när jag köpt en nano. fast även innan den blev kass så funkade den inte helt tillfredsställande om jag tex sprang och även om jag bara tog en rask promenad, vilket är varför jag vill ha en flash spelare.

jag tror jag helt enkelt får vara lite försiktigare, samt köpa ett klumpigt fodral för att inte behöva vara så orolig hela tiden. såg ett schysst "flip on" läderfodral, så antagligen blir det ett sånt eller nått liknande. stör mig som fan på ockerpriserna när det gäller minsta lilla ipod tillbehör, men det är ju inget att göra åt, är ju inte så att jag tänker försöka göra ett fodral själv

edit: typ ett sånt här fodral (fast det jag sett är mycket snyggare), eller kanske den som har en karbinhake, såg faktiskt mycket bättre ut när man såg den på riktigt fast dom vita versionerna är mycket snyggare.