Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Kallare med starkare pump?

Tjena,

Har läst en massa fram och tillbaka om det här med pumpar i vattensystem. Sitter idag med en reserator och den pumpen är ju väldigt svag (5W), många säger att starkare pump ger bättre kylning men jag kan för mitt liv inte komma på hur det kan fungera...

Jag menar, är vattnet varmt så är det ju varmt varför skulle det bli kallare av att forsa omkring snabbare? Borde ju om något bli ännu varmare av det?`

Behöver en fysiklektion!

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har helt rätt...... om vattnet är varmt så är det varmt........därför vill vi föra bort värmen ur vattenblocket och in i kylaren/radiatorn så fort som möjligt. Ju snabbare vi kan göra detta destu snabbare kommer nytt kallt vatten från radiatorn strömma in i blocket.

Samma sak med en radiator fast tvärtom, du vill få ut det nerkylda vattnet så fort som möjligt så att varmt vatten kan ta dess plats.

Så både vattenblock och radiator presterar bättre ju högre vattenflödet är.
Men man får inte glömma att ju starkare pumparna är destu mer värme för dom över till vattnet men generellt sett så är starkare = bättre.

Permalänk
Medlem

Ok, då är jag lite klokare. Men det känns lite som att Reseratorn (som jag kör med) inte kyler ned vattnet tillräckligt snabbt för att det ska löna sig att pumpa runt det snabbare...

Eller vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vill gärna se ett test med olika pumpar.
För det skiljer ju max en grad mellan vattnet innan det når blocket och efter. Antagligen mycket mindre.
Man kan se det som en enda vattenmassa som tar emot en viss mängd värme och avger en viss mängd värme. Då vattnet ändå flödar så fort att temperaturen mer eller mindre blir enhetlig.

Hade varit en annan sak om det skiljt 30 grader mellan blocket och radiatorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att man får bättre prestanda med en kraftigare pump är främst att turbulensen blir högre, vilket "ökar vattnets yta mot materialet" flummigt förklarat. Vatten har relativt hög specifik värmekapacitet så som sagt ökar vattnets temperatur inte speciellt mycket när det forsar genom vattenblocket.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Låter troligare, för flödet i sig borde in påverka mer än max någon tiondels grad från en dålig pump och en bra. Men turbulensen i vattenblocket blir ju helt typ större med en starkare pump, och det hjälper nog.

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan, med en svagre pump rör sig vattnet långsammare, dvs. det är längre tid i radioatorn..
Själv undrar jag om det blir någon skillnad på mer än max nån grad.
Finns det inte nåt bra test med olika sorters pumpar, som testat i samma system ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Fast å andra sidan, med en svagre pump rör sig vattnet långsammare, dvs. det är längre tid i radioatorn..
Själv undrar jag om det blir någon skillnad på mer än max nån grad.
Finns det inte nåt bra test med olika sorters pumpar, som testat i samma system ?

Ja, men hur mycket effekt radiatorn kan kyla bort beror på hur varm omginingen är och
varmt vattnet är. Om vattnet i slutet av radiatorn är kallt för att flödet är lågt gör den delen av radiatorn ingen nytta.
Dessutom är inte alla samband i denna värld linjära. Jag har inte räknat tillräckligt på korsströmsvärmeväxlare och sådant mög för att orka sätta mig in i det och skriva om det här. Sist jag skrev en sida eller så om kylflänsar orkade folk inte läsa för det blev för långt och tekniskt.

edit:stavfel

Permalänk

fast om vattnet är längre tid i radiatorn är det också längre tid i blocket/blocken och blir då också mer uppvärmt, och det är nog mer kritiskt!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, det vore katastrofalt ifall vattnets temperatur ökade med 0,2C istället för 0,1C på väg genom blocket.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått är det väll bara för att få pumpen att orka dra igenom vattnet genom alla komponenter.. ?

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Japp, det vore katastrofalt ifall vattnets temperatur ökade med 0,2C istället för 0,1C på väg genom blocket.

Men lik förbannat så har han helt rätt.

Permalänk
Avstängd

Alltså köper man en radiator med plats för 2 eller 3 fläktar i rad och en starkare pump. Då har du högre vattenflöde plus att vattnet stannar i längre tid och kyls längre i radiatorn samt att vattnet passerar fortare genom blocket/blocken. De är dyrare men en lösning!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

jag tycker någon måste testa. skulle gärna kunna göra det men tyvär så kan jag inte koppla en pump till min typhone:D. Så nån annan får göra det

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Jag kör med zalman reserator 1 och den har en 5 watts pump. Det ska gå att byta men har hört att det ska vara väldigt svårt att få loss botten på den. Finns ett test här på sweclocker där dom misslyckades med det. Någon som har lyckats?
Vilken pump ska man ha om man då mot förmodan skulle lyckas. Jag vill ha en så tyst dator som möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det borde inte spela någon roll alls.
det enda en starkare pump medför är mer överflödig värme från motorn som driver den.
Så länge pumpen orkar få vattnet att cirkulera i en fin konstant fart så är det inga problem. Turbulens är nog det enda som kan göra en skillnad... men jag skulle bli förvånad om det handlade om mer än någon grad.

Belägg för det är lite minnen från fysiklektionerna ^^ och det här resonemanget:

Om man tar tid på hur länge en vattendroppe befinner sig (sammanlagt) i radiatorn, respektive blocket, under en hel minut (eller en timme), så spelar det ingen roll hur snabbt den cirkulerar. Cirkulerar den mkt snabbt så har den mindre tid i radiatorn per omgång, men kommer tillbaka mycket oftare, precis för att kompensera för den förlorade tiden.

Permalänk
Medlem

Turbulens är ingen fristående faktor utan är direkt kopplat till flödet. Noll flöde = Noll turbulens

Som nedanstående graf visar kan ökat vattenflöde ge uppmot 80-90% effektivare värmeavgivning beroende på luftflödet igenom radiatorn.

Som tidigare sagt så kan mer värme transporteras bort snabbare från basplattan och ut ur blocket vid ökat flöde och Vicotnik förklarade kort och enkelt varför, samma sak gäller för radiatorn fast tvärtom då vi vill värma den.

Permalänk
Medlem

Tack för diagrammet, fattar inte mycket av det men ändå

Man skulle ju kunna tänka så här också även om det är supervarmt i rummet, så kommer en fläkt att "fläta" och det kommer att bli svalare där "luftturbulensen" är större.

Är detta ett korrekt sätt att tänka?

Visa signatur
Permalänk

Liten sammanfattning om värmeöverföring ....

1. All värmeöverföring mellan två medier (koppar/vatten, alu/luft) är proportionerlig mot flödeshastigheten. Kraftigare pump->högre flöde->bättre kylning.

2. Ett högre flöde (hastighet, inte liter/min eller nåt sånt) och bättre utformning av kylkroppen ger ökad turbulens intill ytan, vilket ger bättre värmeöverföring. Det finns en konstant man kan räkna ut för det här .. Minns inte vad den heter dock.

3. Värmeöverföringen är också direkt proportionerlig mot temperaturskillnaden på de båda medierna. Ju större desto bättre. Samma temp ger naturligtvis ingen överföring alls.

4. Värmeöverföringen är direkt proportionerlig mot "anliggningsytan" mellan de båda medierna. Ju mer desto bättre. Ta en vanlig kylfläns som exempel.

5. I fallet vattenkylning: Tiden vattnet uppehåller sig i blocket eller radiatorn är helt ointressant. Det är hastigheten med vilken vattnet färdas genom dem som styr. Ju högre desto bättre.

6. En notis: Flödeshastighet styr inte allt. En effektivt utformad kanal kan mycket väl uppväga ett lågt flöde och ändå ge bra resultat.

Permalänk
Medlem

Det va så när jag körde med min reserator så kopplade jag in en black ice pro och jag såg en ganska go tempskillnad. Jag tyckte dels det va jobbigt med reseratorn klena pump och även att den va så stor den där reseratorn. Jag köpte en alphacool station med en eheim pump i och kopplade då bort reseratorn och jag märkte i princip ingen skillnad. Så med andra ord den kylningsförmågan jag förlorade genom reseratorn, fick jag igen med en snabbare o kraftigare pump. eller hur?

Visa signatur

:)

Permalänk

Inte alls omöjligt.

Permalänk
Medlem

Eftersom vattnet går fortare genom blocket är temperaturskillnaden lägre mellan blocket och vattnet. Om vattnet går saktare hinner vattnet bli lite varmare i blocket och därför blir också temperaturskillnaden mellan vattnet och blocket lägre vilket ger en sämre kylning. eller vad tror ni?

men vattnet borde ha samma temperatur även med ett större vattenflöde.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Böt pump till min reserator, en hydor seltz L30 1200l/min + att jag monterade en extra mindre radiator. Blev ingen skillnad i temp, så nu kör jag med reserator original (eihem 300l/min) ingen och det funkar fint.

Om vattnet flödar för fort genom radiatorn så hinner väl inte vattnet avge värme tillräckligt...?

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z@mbie
Böt pump till min reserator, en hydor seltz L30 1200l/min + att jag monterade en extra mindre radiator. Blev ingen skillnad i temp, så nu kör jag med reserator original (eihem 300l/min) ingen och det funkar fint.

Mycket intressant... Vad har du för block i vattenkretsen?

Permalänk
Medlem

z@mbies erfarenhet går ju tvärt emot vad vissa i tråden säger. Mycket intressant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder blocket som ingår i reserator paketet. När jag körde med hydor pumpen så var resultatet en besvikelse (kommer inte ihåg tempen exakt, ca 2C).

Tips: Sätt en bit slang, ca 20cm, vid inflödet i reseratorn. Sänker tempen ca 3-5C.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Det där tipset fattar jag inte riktigt, kan du utveckla det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slangen ska sitta inne i radiatorn. Vattnet flödar då högre upp i behållaren. Då hamnar in- och utflödet på olika nivåer och resulterar i bättre genomströming (kanske, vad vet jag. Det funkar iallafall.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha! Nu är jag med, och ja, det låte rju logiskt... Ska lätt testa!

Visa signatur