Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Använda PCn som WLAN-AccessPunkt

Verkar inte som att detta har diskuterats här, eller inte på det sättet som jag vill iaf.

Det är nämligen så att jag vill använda min PC som är direkt ansluten till Nätet för att dela anslutningen vidare via WLAN, jag har satt upp ett P2P-Wireless nät (Ad-Hoc) samt delat anslutningen, allt fungerar utmärkt nätverksmässigt på båda datorerna, förutom att laptopen som skall ta-emot Internet-anslutningen via WLAN inte kommer ut på nätet, Jag använder mig av Windows XP Pro och ZoneAlarm Security Suite och har ställt in allt så som jag förmodar att det skall fungera.

ILLUSTRATION: (Internet)---{SLADD}---[Stationär-DATOR med MA111 NIC] ~~~{WLAN}~~~[Bärbar -DATOR]

EDIT: Kanske skulle meddela att Internet delningen faktiskt hittas (ikonen dyker upp i nätverks-anslutningar på laptopen (bärbara))

Läs även denna tråd; http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6190584...

den killen har samma problem.

Länk till mitt NIC: http://www.netgear.com/products/details/MA111.php
http://kbserver.netgear.com/products/MA111v1.asp

Problemet löstes genom att ställa standard-gateway för WLAN kortet till det vanliga nätverkskortet (standard gateway på WLAN = IP för LAN)

Visa signatur

The Educated Fool
Smaken är som baken; hårig, finnig och full av skit.... eller var det delad?

Permalänk
Medlem

gör så här:

stationär: dela ut internet anslutningen.
bärbar: gateway adressen ska vara adressen till den stationära

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joney
gör så här:

stationär: dela ut internet anslutningen.
bärbar: gateway adressen ska vara adressen till den stationära

Jo, det där hade jag redan tagit hand om.... Har även testat med att bara brygga anslutningarna....

Visa signatur

The Educated Fool

Permalänk
Medlem

Inaktivera ZoneAlarm och testa om det funkar.. ZoneAlarm brukar tycka om att blocka sådan trafik ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Långt ifrån alla WLAN-kort kan bete sig som en accesspunkt, men du kan iallafall köra med ett ad-hoc-nät ("accesspunktlöst nät"), och det brukar funka bra.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Långt ifrån alla WLAN-kort kan bete sig som en accesspunkt, men du kan iallafall köra med ett ad-hoc-nät ("accesspunktlöst nät"), och det brukar funka bra.

Problemet var just det att jag lagt upp ett "ad-hoc" nät och att delningen sedan inte fungerade för övrigt hade det varit hjälpsamt om jag fått reda på hur man vet om kortet stödjer access-point emulering.

Visa signatur

The Educated Fool

Permalänk
Medlem

Har samma bekymmer/problem.
Satte i ett trådlöst kort i servern idag, ett Ralink RT 2500, och vill att jag ska kunna surfa via den på den bärbara datorn.
Har testat med både Ad-Hoc och Infrastructure men har bara fått kontakt vid Ad-Hoc. Kan dock se nätverket, men inte ansluta till det. Dessutom så tappar Ralink-kortet sändningen hela tiden, precis som at det är glapp i antennen, men det är konstant, oavsett vad man hittar på. Sen kan jag inte komma åt internet från den bärbara när de väl är sammanlänkade med Ad-Hoc. Iom att det tappar sändning, så kan jag inte hitta något nätverk ibland vare sig på den bärbara eller stationära.

Är det någon som har denna typ av uppkoppling, så får ni gärna komma med idéer och förslag på hur vi ska få upp våra nät.

Tack på förhand, Mvh Jimmy.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

har nu testat precis allt jag kan komma på själv, är det ingen som vet???? skulle vara trevligt nu när jag ska sätta upp en server också.

Visa signatur

The Educated Fool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne TheMighty
för övrigt hade det varit hjälpsamt om jag fått reda på hur man vet om kortet stödjer access-point emulering.

Ja, visst hade det?

Jag vet inget annat än Google.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Går det att göra såhär, fast ööh omvänt..

Alltså, jag sitter tillsammans med några andra, och vi pallar inte att dra en kabel mellan routern(ok, vi har inte en 50m kabel). Däremot har jag trådlös tillgång till routern.

Alltså, kan man göra såhär:

Router - (trådlöst) - > Min dator - (kabel) - > Switch - > alla andra

Och isåfall hur, har ingen aning om vad man skulle söka för att hitta detta via google.
Men aja hoppas någon här kan svaret (eller förstår mitt problem ghöö, är inte övertydlig direkt)

Visa signatur

"Magic is impressive, but now Minsc leads! Swords for everyone!"
Flopsy Productions - Udda filmer