Permalänk

Windows suger!

jag måste bara uttrycka min vrede över microsofts helruttna OS.

Det började med att jag installerade en helt laglig version av Windows XP professional. det gick fint, tog en mindre evighet att installera allt då man var tvungen att starta om varenda j***a gång man installerat en drivrutin. Sen installerade jag halflife2 m.m. (för det är det enda jag har windows för). no more no less. Efter den lilla evigheten stängde jag av windows, satte in min linuxhårddisk igen, startade gentoo och allt var frid och fröjd.

Sen när jag en vecka senare skulle starta windows står det att NTLDR saknas. Jaha tänkte jag, googlade lite och insåg att enklaste var att installera om då jag ändå inte hade hunnit skaffa nåt viktigt.
Sagt och gjort, jag installerade windows igen och upprepade proceduren. Nu var jag lite dum som inte tog bort den tidigare installationen utan nu har jag 2 som jag får välja mellan (precis som i grub).

problemet är att när jag startar windows via grub så kör den direkt på den första installationen där windows saknar NTLDR och jag kan alltså inte starta. Funkar dock att koppla ur min primära hårddisk eller ändra boot-order, men det är lite väl omständigt.

helst vill jag bara öndra i grub på nåt sätt men om det inte går undrar jag hur man tar bort den överflödiga installationen av windows. (då kanske den passar bättre i windows-delen)

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk

På vilket sätt får din uppenbara ovana vid både ntloader och grub dig att hata windows?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkyChicken
På vilket sätt får din uppenbara ovana vid både ntloader och grub dig att hata windows?

min och windows relation går tillbaks långt i tiden ;D

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows XP idag på min fars dator. Fan vad konstigt det kändes måste jag säga
Och jag stör mig också på att den hela tiden frågar om jag vill starta om datorn. Även om jag säger NEJ!!!! så frågar den hela tiden om jag vill starta om.
Eller när man ska uppdatera windows, så står det ju där nere att det finns uppdateringar. Då trycker man där och gör några val.
Sen minimerar den fantamig fönstret igen av sig själv. Tänk om jag var intresserad av att se vad som hände under tiden.
Iofs kan man ju bara trycka upp den igen, men det stör mig ändå att det inte är jag som gör valen

EDIT: Sorry om jag inte tillförde tråden något, men jag var också tvungen att avreagera mig lite

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Windows är ett halvpuckat operativsystem. Enda anledningen till att använda det är för att spela spel. Hade jag inte spelat spel hade jag bytt.

Visa signatur

-\n-

Permalänk

Windows är ett utmärkt os, inom sitt användarområde. Precis som Linux

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows suger. Jag menar inte att det inte är användbart utan att det är ett dåligt operativsystem rent allmänt. Konceptet suger. Stabiliteten och säkerheten suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Windows är ett utmärkt os, inom sitt användarområde. Precis som Linux

instämmer.

Och var den här tråden egentligen nödvändig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Stabiliteten och säkerheten suger.

Windows XP är faktiskt sjukt stabilt, jag har aldrig haft problem med bluescreens eller liknande. Tror personligen att det är SBS för dom som klagar där ;D;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Windows suger!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Windows suger!

Word.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Windows suger för att du sumpade bootloadern? Nåväl, mixtra i boot.ini för att ta bort den trasiga windows-installationen.

Permalänk
Medlem

Windows är det lättaste operativsystem.. då bör det väl inte suga?
Suga det gör min flickvän så bra..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Starta om datorn är ju verkligen något av det mest smärtsammaste man kan göra idag med. Speciellt då det säkert tar en 3-4 h på en nyare burk. Alla virus är Bill Gats fel desutom

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Re: Re: Windows suger!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Word.

Du kommer alltid med så starka argument och med så bra råd.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

carbonara. jag håller helt klart med dig microsoft är nog det sämsta j**** företaget som finns allt som dom har gjort har dom kopiertat från nåt annat företag!!

död åt du vet vem....

Visa signatur

nzxt nemesis,athlon 64 3200+,powercolor x800gto 256mb,epox,2*512 ram.

Permalänk
Medlem

Jag hatar också M$ !!!11!

Nej seriöst, Microsoft har gjort det bra att fixa sitt stora företag och det ska de inte få skit för. Sen att de har lite fuffens för sig kanske inte är lika bra. Som någon skrev tidigare så är de bra på olika saker. Man behöver inte hata MS för man kör linux...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Windows är ett utmärkt os, inom sitt användarområde. Precis som Linux

Håller med. De olika formerna av OS är bra på sina egna sätt.

Linux är verkligen bedrövligt tråkigt inom vissa saker. Windows med.

Permalänk
Medlem

Re: Windows suger!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
jag måste bara uttrycka min vrede över microsofts helruttna OS.

Det började med att jag installerade en helt laglig version av Windows XP professional. det gick fint, tog en mindre evighet att installera allt då man var tvungen att starta om varenda j***a gång man installerat en drivrutin. Sen installerade jag halflife2 m.m. (för det är det enda jag har windows för). no more no less. Efter den lilla evigheten stängde jag av windows, satte in min linuxhårddisk igen, startade gentoo och allt var frid och fröjd.

Sen när jag en vecka senare skulle starta windows står det att NTLDR saknas. Jaha tänkte jag, googlade lite och insåg att enklaste var att installera om då jag ändå inte hade hunnit skaffa nåt viktigt.
Sagt och gjort, jag installerade windows igen och upprepade proceduren. Nu var jag lite dum som inte tog bort den tidigare installationen utan nu har jag 2 som jag får välja mellan (precis som i grub).

problemet är att när jag startar windows via grub så kör den direkt på den första installationen där windows saknar NTLDR och jag kan alltså inte starta. Funkar dock att koppla ur min primära hårddisk eller ändra boot-order, men det är lite väl omständigt.

helst vill jag bara öndra i grub på nåt sätt men om det inte går undrar jag hur man tar bort den överflödiga installationen av windows. (då kanske den passar bättre i windows-delen)

misstänker skit bakom spakarna jag..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Suck.

- Windows 2000, XP, 2003 kan nästan vem som helst använda.
- Det är enkelt, otroligt stabilt, logiskt.
- Mycket svårt att förstöra systemet, försöker man ta bort filer som är nödvändiga säger OS:et till och det går inte ta bort filen.
- Hela strukturen än mycket logisk och enkel.
- Det är mycket bra support från MS i dom flesta fallen.
- Drivers Rollback är smart funktion som gör att man lätt kan gå tillbaka till den gamla drivrutinen.
- Dom flesta klarar av att hantera OS:et bra, t.o.m. installera och ställa in program och OS:komponenter utan allt för stor kunskap.
- Finns många och bra guider för dom som inte kan så mycket om OS och datorer, vill man inte ha guiden klickar man bara bort den.
- Har samma standard i strukturen sedan 1995, hela 11 år. Ett koncept som fungerar mycket bra.
- Finns nästan över hela världen, mycket bra då vem som helst kan sätta sig i vilket jobb som helst och jobba.

Dom erfarenheter jag har från Linux är:
- Startar upp mycket långsamt.
- Svårt att installera drivrutiner, man måste konffa massa konstiga saker.
- Ologiskt i många sammanhang.
- Ej stabilt, gör du minsta fel så kan hela systemet vara omöjligt att starta om.
- Går att ta bort filer som kan förstöra hela systemet.
- Finns inte mycket mjukvara som jag vill ha.
- Svårt att få snabb support.
- Svårt att få garantier då systemet är gratis.
- Svårt att hitta i systemet då vissa funktioner och inställningar inte ligger i en gemensam punkt som Windows "Kontrollpanelen".
- Man bör ha lite högre kunskaper om OS:et.
- Är lite som DOS och Windows 3.11, Linux är helt textbaserat där man lägger på ett grafisk skal, ska man greja lite djupare måste man skriva i ett "dosfönster".
- Svårt att känna igen sig då det finns olika fönsterhanterare som har inställningar på olika sätt, alltså ingen standard som i Windows som har haft en standard sedan Windows 95/NT (11 år).

Linux är ett bra OS om man vill meka lite eller ha ett bra server OS.
Men som klient-OS är det fortfarande inte bra.
Det krävs mer standard och mindre inställningsmöjligheter, det ska vara omöjligt att ta bort eller ändra saker som förstör systemet.
Det måste bli standard vart man hittar olika funktioner i OS:et på olika fönsterhanterare, grunden bör se likadan ut.

Oftast när det kommer upp sådana här trådar om att Windows är så dåligt och Linux är så bra så kan man räkna ut med lilltån att det är en kille under 20 år som inte har någon erfarenhet om IT, nätverk och servermiljö inom arbetslivet.
Majoriteten av användarna vill ha ett system där man känner igen sig. Man ska inte behöva lära sig massa nya platser och inställningar bara för man byter jobb.

Visst finns det dåliga saker, buggar och säkerhetshål i Windows, exakt som det finns dåliga saker, buggar och säkerhetshål i Linux.
Finns ingen OS som är till 100% säkert med 0% buggar. Den som tror detta gräver sin egen grav.
Att Windows OS:en är mer utsatta för virus mm beror ju i första hand att det är detta OS en total majoritet använder.
Nu har även MS tagit sig i kragen och fokuserar MYCKET mer på just säkerheten inom OS:en och ger ut gratis spyware, brandväggar mm.

Sedan att trådskaparen inte har tillräcklig hög kunskap att ta bort det gamla OS:et innan han installerar om eller att han inte orkar lägga ner den energi det behövs för att lösa felet från första början har inget om hur Windows och MS är dåliga eller inte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

säger bara att linux är o kommer alltid va bättre tills domedagen då endast MS funkar

men att trådskaparen har så stora problem måste bero på hårdvaufel

linux är inte alls lika känsligt

XP är jävler känslig mot kass hd..ominstallerade xp 1 gång i veckan i 3 månader, trodde d va mitt fel..för jag lekte mkt

men bytte hd..och då funkar det perfekt

egenligen är det bra att det är känsligt då man inte får fel med en bra hd..
kan ju bli fel med linux med, men inte lika lätt att upptäcka sen en dag så har man data loss

Permalänk
Medlem

Du kanske inte vet hur man hanterar kära Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Windows är ett utmärkt os, inom sitt användarområde. Precis som Linux

Vad är Windows användingsområde? Vad är Linux användningsområde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Face it! Windows är ett halvpuckat operativ. Enda anledningen till att använda det är för att spela spel. Hade jag inte spelat spel hade jag bytt.

Face it! Det suger att spela på pc (med få tal undantag).

Själv föredrar jag UNIX, det finns så många små kraftfulla kommandon som är riktigt användbara och gör vad de skall bra! Hela operativsystemet känns så välutformat sen går det att kostumisera riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Dom erfarenheter jag har från Linux är:
1- Startar upp mycket långsamt.
2- Ologiskt i många sammanhang.
3- Ej stabilt, gör du minsta fel så kan hela systemet vara omöjligt att starta om.
4- Går att ta bort filer som kan förstöra hela systemet.
5- Finns inte mycket mjukvara som jag vill ha.
6- Svårt att få snabb support.
7- Svårt att få garantier då systemet är gratis.
8- Svårt att hitta i systemet då vissa funktioner och inställningar inte ligger i en gemensam punkt som Windows "Kontrollpanelen".

1. Beror otroligt mycket på dist.
2. För du är van med windows "logik" så är det mycket nya saker, är du uppväxt med linux säger du samma sak om windows.
3. "gör du minsta fel", det har ABSOLUT ingenting med hur "stabilt" systemet är. Däremot så krashar det aldrig om du inte gör fel, till skillnad från windows som har en vana att krasha utan att jag ens är vid datorn?
4. Se punkten ovan, om du inte vet vad en fil gör så bör du väl inte ta bort den? Om det är en bra eller dålig funktion är nog upp till var och en att avgöra.
5. Finns SJUKT mycket mjukvara, skaffa en dist med apt-get och du har allt du kan tänka dig väldigt snabbt :).
6. #distens-namn.se@quakenet alternativt linux.se, brukar ta runt 20 sekunder att få svar på det man undrar.
7. Garanti på vad? Att skivorna som är gratis ska hålla i tre år?
8. I vissa fall lättare eftersom enskilda program har sina configfiler i deras respektive mappar, men för det mesta finns det en "kontrollpanel" även här.

Tilläggas ska att jag sitter på ett nedstrippat windows xp och tycker det fungerar ganska bra.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus A8ne, Amd 3700+ @ 2550, 2048 ddr 400 Mhz, Gf 7800gtx, 160Gb Hd

Permalänk
Medlem

Märkligt att så många tycks använda det där helruttna sugiga operativsystemet om det nu är helt kass.
En del kör Volvo själv är jag nöjd med min Toyota.
En del människor kanske gillar BMW , vad vet jag ??
Jag har hållit på en del med linux och tycker det är bra för vissa saker men på min gaming-rig så får det allt vara Microsoft som står för operativsystemet.
Alla har vi olika kunskap och krav på hur saker ska fungera , men att bara döpa tråden till "windows suger" tycker jag är lite väl magstarkt.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
1. Windows 2000, XP, 2003 kan nästan vem som helst använda.
2. Det är enkelt, otroligt stabilt, logiskt.
3. Mycket svårt att förstöra systemet, försöker man ta bort filer som är nödvändiga säger OS:et till och det går inte ta bort filen.
4. Hela strukturen än mycket logisk och enkel.
5. Det är mycket bra support från MS i dom flesta fallen.
6. Drivers Rollback är smart funktion som gör att man lätt kan gå tillbaka till den gamla drivrutinen.
7. Dom flesta klarar av att hantera OS:et bra, t.o.m. installera och ställa in program och OS:komponenter utan allt för stor kunskap.
8. Finns många och bra guider för dom som inte kan så mycket om OS och datorer, vill man inte ha guiden klickar man bara bort den.
9. Har samma standard i strukturen sedan 1995, hela 11 år. Ett koncept som fungerar mycket bra.
10. Finns nästan över hela världen, mycket bra då vem som helst kan sätta sig i vilket jobb som helst och jobba.

Dom erfarenheter jag har från Linux är:
1. Startar upp mycket långsamt.
2. Svårt att installera drivrutiner, man måste konffa massa konstiga saker.
3. Ologiskt i många sammanhang.
4. Ej stabilt, gör du minsta fel så kan hela systemet vara omöjligt att starta om.
5. Går att ta bort filer som kan förstöra hela systemet.
6. Finns inte mycket mjukvara som jag vill ha.
7. Svårt att få snabb support.
8. Svårt att få garantier då systemet är gratis.
9. Svårt att hitta i systemet då vissa funktioner och inställningar inte ligger i en gemensam punkt som Windows "Kontrollpanelen".
10. Man bör ha lite högre kunskaper om OS:et.
11. Är lite som DOS och Windows 3.11, Linux är helt textbaserat där man lägger på ett grafisk skal, ska man greja lite djupare måste man skriva i ett "dosfönster".
12. Svårt att känna igen sig då det finns olika fönsterhanterare som har inställningar på olika sätt, alltså ingen standard som i Windows som har haft en standard sedan Windows 95/NT (11 år).

Windows:
1. Fel fel fel, det är oerhört svårt att hitta saker om installerad hårdvara, satt nyss med en splitterny bärbar som hade DVD/CD-RW och skulle kolla hur windows tolkade enheten, det tog j-vligt lång tid innan vi hittade att den kan läsa DVD och bränna CD/CD-RW men inte bränna DVD. Kan tillägga att jag har oerhört mycket vana av windows.

2. Windows är enkelt, det följer någon form av ideologi som kan skrivas: "Design it so that fools can use it and only a fool will be able to use it". Stabilt? Nej, definitivt inte, kraschar ett program på windows så är det över 50% chans att det tar med sig hela windows ner och man får den ack så kända blue screen of death. För att inte nämna Microsoft Internet Exploder som är så integrerat med windows så att om det blir minsta fel i det så kraschar Explorer (skrivbordsmiljön) och Internet Exploder på samma gång vilket gör att många program som ligger i task-bar försvinner därifrån eftersom Explorer startas om.

3. Definitivt inte, det är väldigt väldigt väldigt lätt att plocka bort systemfiler i windows, det är skitlätt att plocka bort hela windows-katalogen utan minsta lilla varning (man gör det i en kommandotolk).

4. Windows är inte logiskt, det tar år och dar att hitta det man letar efter.

5. Support från MS är svindyrt, det kostar flera kronor per minut för att få reda på att det man vill göra inte stöds i den version av programmet som man har, dom kanske säger att det stödet inte finns i någon version för det är inget kunderna vill ha.

6. Tänker inte ens kommentera det här.

7. Har en kompis som läser datavetenskap och samtidigt jobbar som webutvecklare, tror du han kan installera alla program på windows? Han kör bara windows men kan ändå inte installera en del program för dom strular på sätt som han inte förstår (det beror inte på programmet utan på windows).

8. Dom må ha guider för folk som inte kan hantera datorer bra, men dom är totala idioter när det gäller att skapa guiderna, dom går inte att använda ens för en nybörjare.

9. Fel fel fel, det har ändrats oerhört mycket på senare tid, strukturen från windows 9x finns inte kvar ett dugg, det är strukturen från NT4 som används idag och den är nyare än 1995. Bara så du vet: Windows 95 är ett grafiskt skal till DOS precis som fönsterhanterarna i Linux, det var först med Windows 98 som man började ta några steg mot att det var windows som var ett OS och inte bara ett skal.

10. Och? Du måste fortfarande gå till affären och KÖPA det för att kunna använda det.

Linux:
1. Startar snabbt, mycket snabbare än windows. Det visar också exakt vad som händer vid uppstart om man inte väljer att lägga till någon snygg logga eller så ovanpå (som windows gör som standard).

2. apt-get install ... hur svårt kan det bli? Den konfigurerar allt åt dig och så.

3. Det är oerhört logiskt i sin struktur, alla konfigurationsfiler ligger i /etc eller i programmets katalog.

4. Linux är stabilt, det är en av hörnstenarna, om du lyckas krascha linux så har du gjort ett jävligt allvarligt fel. Att ett program kraschar i linux händer lite då och då men det påverkar inte linux eftersom programmen inte är lika integrerade som i windows.

5. Ta aldrig bort filer som du inte vet vad dom gör.

6. apt-get install ... Så får du all mjukvara du kan tänkas behöva, finns mer för linux än du vet. Bara för att det inte heter Microsoft Word eller något annat betyder inte att det inte finns.

7. Finns många bra chatrum och mailinglistor för linux som ger snabbare och bättre svar än vad Microsofts outsourcade support kan ge om windows.

8. Vad ska du ha garantier på? Att det funkar på din dator? Att skivan inte går sönder?

9. Finns kontrollpaneler i dom stora skrivbordsmiljöerna. Sen behöver man inte sådana saker, dom strular ofta till det genom att dölja vissa saker som man vill åt, konfigurationsfilerna i linux är enklare att ändra i än att använda ett "hjälpande" program i windows.

10. Inte alls, säger du det om linux så måste du säga det om windows också.

11. Man behöver inte använda någon kommandoprompt för att ändra några saker i linux, det går lika bra att öppna en valfri texteditor eller liknande och öppna konfigurationsfilerna i den.

12. Windows är ETT skal, Linux har många olika skal (man kan räkna även window managers som skal) som har sina olika fördelar och nackdelar, självklart ser inställningarna olika ut för dom olika fönstersystemen ser olika ut, det skulle inte gå att ha samma inställningar i KDE och Fluxbox. Sen kör man ju bara med en fönsterhanterare hela tiden eftersom man har sin favorit, om man jobbat mycket med windows förut brukar det ofta bli KDE eller Gnome som har många likheter med windows i sin grafiska uppbyggnad (dock är KDE och Gnome mycket mer stabila än windows).

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
till skillnad från windows som har en vana att krasha utan att jag ens är vid datorn?

Detta är en sak som jag tycker är väldigt märklig. Alla Linuxpropagerare hävdar fast att WindowsXP ständigt krashar och är ostabilt.

Jag måste vara något av världens mest tursamma människa, då jag har använt XP sedan RC1, på 4 olika datorer, utan att operativet en enda gång har hängt sig. Jag använder dessutom datorer till betydligt mer än att bara surfa på, testar oerhört mycket program av alla dess slag (mest för inspirationens skull, så jag själv programmerar en hel del), experimenterar en hel del med drivrutiner... Vad behöver jag egentligen göra för att få detta ständigt kraschande OS att krascha?

Vad är det frågan om här? Hänger krasch-argumentet kvar sedan Windows95-tiden, och man ser det som en självklarhet att kasta in så fort man känner sig tvingad att spy galla över Windows, eftersom man själv har valt att köra Linux, och känner att ens eget val bara måste vara det rätta?

Försöker man här på ett desperat sätt rättfärdiga sitt val av OS? Och i så fall, till villken anledning?

Dessa frågor skulle jag verkligen villja se svar på, då de ständigt återkommer, så fort någon skriver "linux" i Windowsdelen av forumet. Dessutom verkar det ju uppenbart finnas människor här som någon gång i veckan gör en sökning på ordet linux i denna del av forumet, och ger sig fan på att skriva "win£ow$ suger!!!1" i varje träff de får. Även detta ser jag gärna en förklaring till.

Jag besöker själv inte Linuxdelen av forumet, och undrar dörför hur ofta man där ser anti-Linux-trådar?

Fan vad jag undrar idag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Detta är en sak som jag tycker är väldigt märklig. Alla Linuxpropagerare hävdar fast att WindowsXP ständigt krashar och är ostabilt.

Jag måste vara något av världens mest tursamma människa, så jag har använt XP sedan RC1, på 4 olika datorer, utan att operativet en enda gång har hängt sig. Jag använder dessutom datorer till betydligt mer än att bara surfa på, testar oerhört mycket program av alla dess slag (mest för inspirationens skull, så jag själv programmerar en hel del), experimenterar en hel del med drivrutiner... Vad behöver jag egentligen göra för att få detta ständigt kraschande OS att krascha?

Vad är det frågan om här? Hänger krasch-argumentet kvar sedan Windows95-tiden, och man ser det som en självklarhet att kasta in så fort man känner sig tvingad att spy galla över Windows, eftersom man själv har valt att köra Linux, och känner att ens eget val bara måste vara det rätta?

Försöker man här på ett desperat sätt rättfärdiga sitt val av OS? Och i så fall, till villken anledning?

Dessa frågor skulle jag verkligen villja se svar på, då de ständigt återkommer, så fort någon skriver "linux" i Windowsdelen av forumet. Dessutom verkar det ju uppenbart finnas människor här som någon gång i veckan gör en sökning på ordet linux i denna del av forumet, och ger sig fan på att skriva "win£ow$ suger!!!1" i varje träff de får. Även detta ser jag gärna en förklaring till.

Jag besöker själv inte Linuxdelen av forumet, och undrar dörför hur ofta man där ser anti-Linux-trådar?

Fan vad jag undrar idag...

Som jag sa innan, jag använder en tokstrippad verision av windows som jag lagt ner MÅNGA timmar på att konfigurera. Jag använder själv windows och i många fall så står jag på windowsanvändarnas sida. Så alla vanliga argument såsom "ni linuxare gör bla bla" fungear inge vidare på mig.

Som någon skrev innan så krashar inte ett os (inte ens windows ) utan att man gör något, men krashar ett program som KÖRS I WINDOWS så kommer windows oftast med i svängarna.
Detta beskriver det jag vill få fram ganska bra:
"Att ett program kraschar i linux händer lite då och då men det påverkar inte linux eftersom programmen inte är lika integrerade som i windows."

Att det finns program som krashar i både windows och linux säger ingen emot, men däremot så har windows en tendens att sympati-krasha tillsammans med programmet.

För övrigt så var dedär den längsta texten med mest skitsnack för att ställa en sån enkel fråga :P.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
1. Beror otroligt mycket på dist.
2. För du är van med windows "logik" så är det mycket nya saker, är du uppväxt med linux säger du samma sak om windows.
3. "gör du minsta fel", det har ABSOLUT ingenting med hur "stabilt" systemet är. Däremot så krashar det aldrig om du inte gör fel, till skillnad från windows som har en vana att krasha utan att jag ens är vid datorn?
4. Se punkten ovan, om du inte vet vad en fil gör så bör du väl inte ta bort den? Om det är en bra eller dålig funktion är nog upp till var och en att avgöra.
5. Finns SJUKT mycket mjukvara, skaffa en dist med apt-get och du har allt du kan tänka dig väldigt snabbt :).
6. #distens-namn.se@quakenet alternativt linux.se, brukar ta runt 20 sekunder att få svar på det man undrar.
7. Garanti på vad? Att skivorna som är gratis ska hålla i tre år?
8. I vissa fall lättare eftersom enskilda program har sina configfiler i deras respektive mappar, men för det mesta finns det en "kontrollpanel" även här.

Tilläggas ska att jag sitter på ett nedstrippat windows xp och tycker det fungerar ganska bra.

1. Jo det är klart, men hitils har alla jag testat långsamma i starten. Men det är ju inte hela världen så sett.

2. Kollar man så är det faktiskt mycket mer tankegångar i Windows upplägg.
Det har varit som mål att okunniga ska klara av att använda Windows.
Högerknappen är en standard som följer med överallt i OS:et och nästan alla program, genom högerknappen kan man ställa in allting just där man är.
Dom har lagt in en samlad mapp för alla viktiga inställningar för Windows.
Fil-strukturen är enkel, dom har i grund tre viktiga mappar, C:\Windows, C:\Program, C:\Mina Dokument. I Linux är det en hel del mappar mm som inte direkt säger något vad dom är till för.
Allt som inte behövs synas gör dom "osynliga" så att kunden inte ska behöva se dom i onödan.

3. Jo, när man pratar om ett stabilt system ska det tåla att användaren gör fel.
Det är detta som är så typiskt för Linuxfanatiker, dom tror att användaren är en expert inom datorer.
Användaren GÖR fel, därför ska man göra systemet så att man inte kan göra fel genom att av lek/test radera viktiga filer.

Att Windows kraschar ofta är något som jag inte riktigt förstått mig på Sedan Windows 2000.
När jag körde XP i många år så krascha datorn kanske 1-2 ggr om året, då var det oftast p.g.a. mig själv som testar mjukvara/drivrutin som var i beta statdiet.
Nu sitter jag med Server 2003 och haft det i snart 2 år, datorn är på varje dag och jag spelar, lyssnar på musik, ser på film mm. Fått blåskärm två ggr på 2 år, detta var p.g.a. mig själv då jag testade betadrivrutiner.

4. Åter igen, användaren är inte proffs. Dom förstår kanske inte att filen är viktig och vill ta bort den, fråga mig inte varför. Men kan man det och hela systemet kraschar så är detta inte ett stabilt system som klarar av vanlig "Svenssons" användare.
Man ska inte behöva vara ett geni för att använda ett OS.
Tex har MS gjort ett mycket smart val att sätta upp en stor blå ruta med "VARNING" så fort man går in i C:\program eller C:\windows där det står tydligt att du INTE ska gå in här om du inte vet vad du gör.
Med en enkel knaptryckning så kan man få bort den rutan som döljer alla filer.

Ett mycket smart drag från MS.

5. Finns Palette till Linux? Det som många kommuner använder?

6. Så när Agda 55 år får problem med datorn måste hon logga in i ett chatt-program och få hjälp för att fixa felet?

Eller när inte nätverket fungerar på en kommun med 15 000 datorer ihopkopplade i samma nät och dom inte hittar felet så ska dom fråga några finniga tonåringar om hjälp på ett chatt?
Blir dom garanterade hjälp och får dom kompensation för den tid som det inte fungerar för det som Linux skulle klara av enligt spesarna men ändå inte gjorde det?
Och om dom märker att det faktiskt inte kommer fungera med den Linuxdisten som dom har installerat på 15 000 datorer även om det stod det, vad ska dom göra då? Kan dom kräva något överhuvudtaget? När är dom garanterade en fix för det?

7. Garanti på OS:et ska klara av det som utlovas, garanti på att få snabba uppdateringar och lösningar på den produkt dom har köpt.

8. Att ha olika inställningar på olika ställen för ett samlat OS är inte enkelt, det rör till det.
Det är i alla fall min mening. Jag vill komma åt inställningarna på en samlad punkt.
I Windows så finns högerknappen som man alltid kan komma åt direkt från det man håller på med.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |