Permalänk
Medlem

Ska OC min nya 144, guidning uppskattas

Hej
Jag fick just min opteron 144 från overclockers.co.uk i england och behöver guidning med att klocka den.

Jag blir lite smått galen över alla termer i bios, jag har ett DFI lanparty UT (och där finns det ju ett antal grejjer att ställa in).

Ni som har klockat en opteron/A64 med ett sånt mobo får jättegärna skriva vad ni ändrat i bios (och vad det heter i bios, inte vad det kallas i verkligheten)

(jag kör med riggen i sign)

Jag är mycket tacksam för tips...

Permalänk

skriv gärna ner stepping på din prolle och update med info ang hur högt den går på original vcore och därefter. Lite sugen själv på en 144 istället för 146:an. Grattis föresten !!! Verkar vara en kul prolle att sitta o leka med.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
skriv gärna ner stepping på din prolle och update med info ang hur högt den går på original vcore och därefter. Lite sugen själv på en 144 istället för 146:an.

Ok, ska göra så
Bara nån hjälper mig klocka...

Permalänk

har du läst alla guider på swec? jag har läst igen dem flesta och har lyckats hjälpa andra med att klocka på A64 plattformen, fast ja inte äger någon själv..

så det finns att läsa

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spectre86
har du läst alla guider på swec? jag har läst igen dem flesta och har lyckats hjälpa andra med att klocka på A64 plattformen, fast ja inte äger någon själv..

så det finns att läsa

Sitter och läser för fullt men det är inte att överklocka som är det stora problemet utan att DFIs bios är så krångligt, det finns massor att välja på.
T.ex. är det ganska uppenbart att man bör höjja vcore men vilket alternativ i bioset reglerar vcore?

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt testa dig fram. Både för din egen skull och för dina delar.
Inte säkert att just din processor med just den och den steppningen presterar likadant som en på pappret identisk cpu.

Grejjerna mår bättre av små ökningar av volt istället för ett jättehopp.
Ett tips är att testa att köra med hög divider i början för att se vad din cpu klarar för hastighet och sedan göra tvärtom för att se vad dina minnen pallar med. Sedan sätta ihop en bra kombination. Lycka till!

Edit : Om du har problem med att hitta vart inställningar och allt är och gör så rekomenderar jag dig att sitta och titta runt på forum.

http://www.dfi-street.com/forum/index.php

Leta skärmdumpar och dyligt på folk som har samma bios som dig och jämnför. Rekomenderat är att köra med 12/7 bioset till att börja med. Verkar vara stabilast för de flesta

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

vad kosta den totalt för frakt och allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Du får helt enkelt testa dig fram. Både för din egen skull och för dina delar.
Inte säkert att just din processor med just den och den steppningen presterar likadant som en på pappret identisk cpu.

Grejjerna mår bättre av små ökningar av volt istället för ett jättehopp.
Ett tips är att testa att köra med hög divider i början för att se vad din cpu klarar för hastighet och sedan göra tvärtom för att se vad dina minnen pallar med. Sedan sätta ihop en bra kombination. Lycka till!

Tack för tipset, även om som jag sa innan: huvudproblemet är ju att DFIs bios är krångligt.

Appropå Dividers. Jag har nyss lyckats lista ut vilken som reglerar dividers men jag trodde det var bäst att ha dem på auto så man kommer nära 1000, eller...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le0
vad kosta den totalt för frakt och allt?

Jag betalade 1800 inklusive frakt och VAT men de har höjt priset nu med 35£

Permalänk
Medlem

Den divider du menar är LDT/FSB Frequency Ratio, sätt den på *3 om du ska överklocka, annars kan du ha den på auto

Det låter som du inte är så jättevan vid klockning och det är kanske inte så lätt att sätta sig vid ett dfi kort direkt då om man säger så

Vad du kan göra är att testa dig fram vad de olika sakerna gör i din bios.
Förutom de som reglerar volten!! Sålänge du inte bränner något så är det ingen fara

Men som sagt tidigare så rekomenderar jag dig till att börja med uppgradera till 7/12 bioset. Det finns på dfis hemsida och är officiellt. Därefter söka på olika forum efter folk med liknande setup som du har för att se vad som kan vara rimligt för just dig..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Tycker det känns som du verkligen ska läsa på. Alla trådar på den här delen av swec handlar om samma saker. Jag menar inget illa nu. men läs annars runt på DFI-street. Har odm inte svaret så har vi här det ännu mindre.

Jag sökte själv hjälp där med min DFI bräda

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Den divider du menar är LDT/FSB Frequency Ratio, sätt den på *3 om du ska överklocka, annars kan du ha den på auto

Det låter som du inte är så jättevan vid klockning och det är kanske inte så lätt att sätta sig vid ett dfi kort direkt då om man säger så

Vad du kan göra är att testa dig fram vad de olika sakerna gör i din bios.
Förutom de som reglerar volten!! Sålänge du inte bränner något så är det ingen fara

Men som sagt tidigare så rekomenderar jag dig till att börja med uppgradera till 7/12 bioset. Det finns på dfis hemsida och är officiellt. Därefter söka på olika forum efter folk med liknande setup som du har för att se vad som kan vara rimligt för just dig..

Ok, tack för tipsen

Nu kommer jag inte över 260 i HTT, då måste nått väll ändå va fel, eller?

Permalänk
Medlem

Ställ minnesdevider på 100 mhz, dvs det lägsta. Du vill inte att dina minnen ska hindra dig, sedan efterhand kan du höja. Sitter själv på i princip samma cpu som du (köpte från engelska oc för 1500 kr inkl allt) och ligger just nu på 2.7 ghz med 1.63v primestabilt.

Lycka till!

Permalänk

direct när du kmr in till bios så bara tryck till höger "genie" eller fan de heter.

där man ändrar minnes iställningar ,fsb m.m.

nere har du nåt som heter hmm "CPU Vid" nåt. 2 stycken olika texter med CPU och nånting efter.

den översta där det står cpu nåt, till höger där ändrar du vcore, och den CPu nåt under ddär ändrar du %(procent) på din vcore.

så låt säga att du ställt in din vcore på 1.45 och ändrar den under till 104%

så är det lika med 1.5vore.

denär till bara för att om du behöver mer än 1.55 vilket är maxinställning i bios om du inte flyttar på jumpers som sitter längst upp till höge på moderkortet, så därför har man en procent inställning och kan öka pådet viset.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen
Men hur ställer man minnesdevidern till 100mhz på DFibrädan?
Det är väll LDT/FSB Frequency som reglerar minnesdevidern? där kan man ju välja x3, x4, x5, osv

Permalänk
Avstängd

Läs på dfi street... läs faq lås alla andras trådar om minnes inställningar...

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag har msi k8n neo2, men eftersom bägge är baserade på nf3-chipset så ska det inte vara större problem. Kolla iaf under "dimm inställningar" och sedan nåt i stil med "maximal dimm-hastighet" eller nåt sånt.