Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur lagrar ni alla kamerabilder?

Permalänk
Medlem

Hur lagrar ni alla kamerabilder?

Det blir ju en del bilder när man har digitalkamera. Efter ett tag flera GB. Man vill ju inte att de ska försvinna. Vad är bästa sättet att lagra dom. Ska man bränna ut bilder lite då o då eller bara ha dom på hårddisken? Hur gör ni ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk

För några dagar sedan hade jag alla på en hårddisk. Efter ett smärre missöde (som visserligen gick att göra ogjort) ligger dom numera på tre olika diskar och på två DVD-skivor.

Permalänk

jag har dom på hårddisken men jag bränner dom med några månaders mellanrum så att jag har kopior hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag har så många bilder att det böjar bli en riktig röra

Men jag sparar ibland hela min dokument mapp inkl. mina bilder till en annan intern hårdisk, och när det blivit en del så bränner jag en cd eller dvd med bilderna. Då är det ju ganska så säkert eftersom de finns på 2 olika diskar och senare även på en skiva. Dock så har jag funderat att bränna absolut alla mina bilder på några dvd:s och förvara t.ex. hos mor & far. En brand hemma skulle ju annars totalt utrota alla mina bilder.

Permalänk
Medlem

Jag sparar mina bilder på två olika datorer, DVD hemma och borta och på webblagring.

Permalänk
Medlem

Jag har dem på en central server i huset som styr bilder, musik, film och skrivare. Därifrån kan alla media stations och datorer nå allting vilket är bra.

Men jag bränner ut dem på dvd'er som jag har i bankfack och har dem också i en automatisk onlinebackup ( http://www.mamut.com/onlinebackup ) eftersom jag anser att bilder är kul minnen som man inte vill förlora. Mycket kan man få tillbaka men inte bilder.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Jag har dem på en central server i huset som styr bilder, musik, film och skrivare. Därifrån kan alla media stations och datorer nå allting vilket är bra.

Men jag bränner ut dem på dvd'er som jag har i bankfack och har dem också i en automatisk onlinebackup ( http://www.mamut.com/onlinebackup ) eftersom jag anser att bilder är kul minnen som man inte vill förlora. Mycket kan man få tillbaka men inte bilder.

Håller med dig ang. bankfack. Allt smått som man verkligen vill spara för framtiden och som är viktigt för en bör man stoppa i ett bankfack. En ganska billig försäkring för att slippa förlora viktig info, data, media.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Hedersmedlem

Bränner på DVD-skiva lite "då och då".
När jag hade datorn hemma hos föräldrarna tog jag bandbackup också (hehe köpte en bra server på auktion en gång) och förvarade banden i ett vapenskåp i källaren.

Håller med om att bilder är så jäkla viktiga. Skulle ett företag tappa massa med ekonomin och det kostar totalt kanske 1 miljon kr att återställa allt (arbete osv) så går det ändå att göra. Viktiga foton går inte att arbeta ihop senare.

Känns som jag måste bränna ut dem igen nu

Edit:
Någon som vet hur bra "hållbarhet" för datan som DDS-band har (DDS3 och DDS4)?

Edit 2:
A DDS cartridge needs to be retired after 2,000 passes or 100 full backups. Tape drives should be cleaned regularly to be kept in good working order. DDS tapes have an expected life of at least 10 years.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Data_Storage

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har dem just nu på en extern hårddisk. Ska köpa en till extern hårddisk så att jag har dem på två ställen.

Permalänk
Medlem

Har dem på på 2 olika datorer i hemmet i mappar sorterade efter "tömmnings"-datum.
Så fort jag tömmer minneskortet kopierar jag mappen även till den andra datorn.

När mapparna når DVD-storlek bränner jag dem, 2 kopior, en att ha hemma och en hos föräldrarna.

Varje år kör jag en ordentlig koll på alla skivorna med DVD-info pro, bara för att jag har hört att skivorna inte har så lång livslängd.
Efter 2 och ett halvt år är de första skivorna jag brände fortfarande lika bra som dagen jag brände dem.

Bankfack låter ju faktiskt inte helt fel.

Permalänk
Medlem

lägger över på stationära och kör backup på bilder o annat till servern..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Själv har jag mina bilder på 2 olika datorer. Har även tänkt bränna ut dom på dvd skivor.

En liten fundering jag har är hur pass lång lagringstid har en normal dvd-skiva??
Bilder är juh något man vill ha kvar om 15-20 år oxå.

Har även funderat på att "framkalla" vissa bilder i dubbla kopior hos någon fotoaffär och lägga dom i bankfack, eller hos föräldrarna.

Jag har även lite film DV-film som jag inte riktigt har någonbra lösning på hur man ska lagra för framtiden. Någon som har en bra lösning??

Visa signatur

It´s nice to be improtant,
but it´s more important to be nice.

Permalänk
Medlem

Ja frågan hur länge som dvd/cd skivor ska kunna fungera är ju en het fråga, men jag använder alltid Verbatim skivor för sånt som är viktigt för mig. Och billigare skivor för sånt som inte ska sparas eller bara "flyttas" på.

Men eftersom det kommer nya bättre format hela tiden så lär man ju inte behöva ha sina brända dvds alltför många år innan man kan kopiera alla till en och samma blue-ray skiva eller vad det nu blir för någon standard.

Permalänk

Har dom på 3 hårdiskar.. 1 hemma, och 2 hos mina föräldrar.. uppdaterar enkelt genom internet..

Dvd har ja aldrig förstått mej på?.. är ju bara krångligt.. smartare med hårdisk då tycker jag, kanske dyrare men

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bränner ut kontinuerligt på DVD+RW När skivan är full bränner jag ut två ex och lägger ett av dem på jobbet.

Permalänk
Medlem

Dvd brukar det väl bli här, men det bästa är ju ändå att skriva ut på fotopapper om man har en ganska bra skrivare. Hur är det med livslängden på DVD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Dvd brukar det väl bli här, men det bästa är ju ändå att skriva ut på fotopapper om man har en ganska bra skrivare. Hur är det med livslängden på DVD?

Fotopapper?.. enda positiva jag kan se med de är väl att man inte behöver någon elektronisk utrsustning för å titta på.. men för å lagra måste de väl ändå vara ganska dåligt?

Visa signatur
Permalänk

Har man en super-fotoskrivare som lägger på ett skyddande lager över färgen och man inte låter bilderna ligga framme så håller det nog. Lite jobbigt om man vill förstora/redigera dock.

Själv lägger jag bilderna på min stationära dator i en mapp som backas up till en filserver lite då och då. Vissa bilder hamnar även på webbservern.

Permalänk

Vad ska ni ha alla bilder till?

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

sparas och inte försvinna i diskkrasher kanske?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s

Varför ta bilder om du inte ska spara dem?

Permalänk
Medlem

Försöker lagra mina bilder på så många hårddiskar som möjligt. Har därför mitt arkiv både på min Seagate och Hitachi. Händer ibland att jag drar över bilderna till min morsas dator också. Känns iaf hyfsat säkert

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s

Du har aldrig sett ett fotoalbum menar du? Du vet alltså inte vad det är?

Permalänk
Medlem

Hårddisken i datorn och kopior på två separata externa hårddiskar.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är förvånande många här som bryr sig om att ta backup på skivorna.
Är det bättre nuförtiden eller de flesta som inte tar backup alls skriva här i tråden?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag tycker det är förvånande många här som bryr sig om att ta backup på skivorna.
Är det bättre nuförtiden eller de flesta som inte tar backup alls skriva här i tråden?

Vad mennar du?..dom flesta vet att det inte är särsilkt säkert å ha saker på bara en kopia

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tar inte backup på några bilder som jag inte har. Då vet ni

Permalänk
Medlem

även om dvd skivor inte håller så snackade vi ju backup..bägge delarna kan ju data inte försvinna samtidigt..

lr vi snackade inte backup..men det e ju bästa lösningen

dvd skivor tror jag dock håller bättre än hd då lättare för filsytsem att krascha

dagläget e det dock hd som krashar men men filsytsemen är rätt stabila hehe

verbatim rw håller längre än dvd -r
så.man brukar ju inte råka skriva över rw men men

Permalänk

Vad bubblar egentligen jonaktiv om?? ...

Permalänk
Medlem