Permalänk
Hedersmedlem

MiniRecension: Cowon Iaudio X5 [Mycket Text]

MiniRecension: Cowon Iaudio X5 [Mycket Text]

På begäran kommer här en recension av Iaudio X5, 20GB. (Detaljerade inställningar, osv står längre ner på sidan).
Detta är en Amatörrecension, förvänta dig inte något professionellt.

Iaudio X5, 20GB innehåll

Spelaren:
Jag köpte min spelare utomlands i slutet av Augusti då jag fick ett toppenerbjudande.
Skalet är gjort utav tunt metall. Ser rätt robust, tålig o fräsch ut. Designen är enligt min mening enkel men ändå stilrent. Jag gillar designen. Nog om det alla tycker olika. Så du får själv bestämma om du gillar den eller inte.
Denna hårddiskbaserade mp3 spelare erbjuder en hel del trevliga funktioner som: Radio, inspelning, Line-In, Textfiler, JPEG, USB OTG, Klocka, Alarm, mm

Färgskärmen är 3,5cm x 2,6cm med upplösningen 160x120pixlar o visar 260,000färger.
Till en början var jag skeptiskt till kvalitén på videofilerna men när jag fick kolla på filmer, musikvideos, serier inne i affären så ändrade jag mig genast. Skulle absolut rekommendera folk att kolla in spelarn i någon affär innan man drar förhastade slutsatser om videouppspelningen. Den visade sig vara över "min" förvänta iallafall.
Videouppspelningarna är bra i mitt tycke, ok jag erkänner den är inte lika knivskarp som en 42tums Pioneer plasma för 50k. *ironi*
Jag har kollat på 40-50min serier i sträck som längst utan o få ont i huvudet eller så. Notera att man först måste konvertera sina videofiler med det medföljande programmet JetAudio.

Bildkvalitén när man kollar på bilder är dock usel, zooma tar 1-2 sek och navigeringen när man zoomat in tar lika lång tid. Detta är absolut inte en spelare för dig som prioriterar o kolla på bilder.

Innan jag pratar om ljudet så måste jag tala om att jag inte är en sådan användare som testar spelarna med orginalsnäckorna och orginalsetting o klagar på dittans och dattans utan o ändra på något.
Jag måste även meddela att jag inte är någon som jobbar inom branschen, jag hör dock skillnad på mp3 filer kodade i 128 och 192kbps
Dom medföljande lurarna liknar i sin form Cresyn AXE600NE, har dock ingen aning om det stämmer. Passformen på medföljande lurar är precis som vanligt inte så bekväma i öronen så jag har tyvärr inte testat dom mer än i affären. Istället använde jag mig av ett par nyinköpta Sony MDR-EX51LP.
Iaudio X5 Erbjuder väldigt många ljudförbättringsfunktioner som: BBE, Mach3Bass, MP Enhance och 3D Surround. Jag vet själv inte vad allt står för exakt, det står mer på deras hemsida.
När jag "snabbläste" igenom allt uppfattade jag det som (snabbläste så jag reserverar mig för fel):
BBE någon form utav förbättringsfunktion som gjorde ljudet blev bättre i bitövergångarna.
Mach3Bass: Öka basen
Mp3 Enhance: göra så det låter som live spelningar
3D Surround: göra så ljudet blir 3D
Efter lite experimenterande så använder jag bara BBE och Mach3Bass på medelnivå.
Jag måste absolut ge Mach3Bass fina rekommendationer, den klarar av o ge såpass mycket bass att det nästan kändes som om man stod vid högtalarna inne i någon club.
För att ni skall förstår hur pass mycket jag gillar basen så kan jag tala om att jag kan stå vid högtalarna inne i någon club o bara njuta av de härliga slaget i kroppen när basen pumpar. Fast självklart låter för mycket bas i dom flesta låtar inte bra, så jag fick sänka till normal nivå. Men Iaudio X5 har helt klart kapaciteten för o avge mycket bass, om man vill.
Ljudet är i mitt tycke väldigt bra. Vid testet lyssnade jag på: Vocal Trance, Dance och Radiomusik

Radio mottagningen är aningen sämre än min JOS får inte in en kanal (NRJ) till 100%, men annars fungerar den riktigt bra i storstad som Göteborg.
Finns 24sloter för o ställa in förprogrammerade radiofrekvenser

Batteriet
Genom att ladda batterier 3timmar skall man få ut 14timmar batteritid.
Under mina tester fick jag ut ca 12h musikuppspelning, vilket är rätt okey. Jag hade förväntat mig runt 15-16h då jag valt att stänga av displayen efter 3s inaktivitet och körde rätt snålt med ljudförbättringar. Enda jag hade på var BBE och Mach3Bass och min egna EQ inställningar då. Vissa andra recensenter har fått upp till 15-16h, fast då kör dom nog flat EQ och inga ljudförbättringar.
Det som är helt otroligt är att jag lyckades få en batteritid på hela 8h och 55min när jag spelade upp video. Nej du läste inte fel, nästan 9timmars videouppspelning. Det duger gott o väl på en lång bussresa.
Efter o ha läst en del forum och gjort småtester så verkar det som om batteriet laddas extremt långsamt då den är ansluten till datorn, hårddiskspinnandet verkar suga åt sig all ström.
För att ladda batteriet via USB skall man först använda säker utmatning, sedan så skall hålla inne powerswitchen tills det står: Charging på displayen.
Obekräftade uppgifter säger att det tar 4gånger längre tid o ladda batteriet via USB.
AC adaptern ger 5v o 2A, medans USB bara ger 5V o 0,5A. Vilket skulle betyda att det skulle ta 12h för o nå samma energimängd.

Spelaren använder sig av gränssnittet USB 2.0, tyvärr så stödjer USB OTG porten endast USB 1.0 (eller var det 1.1? minns ej)
Spelaren är en UMSD enhet alltså en USB Mass Storage Device vilket betyder att man inte behöver använda sig utav massa knasiga program för att föra över filer.
Vanlig plug n play, såvida man inte har win98; då får man installera USB drivrutiner. Spelaren skall även stödja Linux och MacOS vilket låter kanon, har dock inte testat detta själv. Mina förhoppningar är ju att det inte skall vara några problem.
Överföringshastigheten är också riktigt snabb, bättre än någon annan USB pryl jag testat. Att föra över100Mb videofil tog ca 5sek vilket betyder skulle betyda en överföringshastighet av 20MB/s = 160Mbit/s.

USB On The Go
På vänster sida av spelarn sitter det förutom hörlursingången även USB OTG jacket. Iaudion har dock inte USB port på sidan utan en sån mini USB. Därför blir man tvungen och använda den lilla medföljande sladden. Så att man får en vanlig USB port, där man sedan kan ansluta sina USMD prylar via usb.
Med denna funktion kan man koppla samma spelaren med valfri USMD enhet med USB anslutning.
Man kan T.ex. föra över bilder från ens digitalkamera. Hade lite problem med o hitta kameran innan jag läste manualen, va inte riktigt plug n play som jag trodde.
En eloge till företaget som genom deras senaste firmware (firmwaren 2.10beta4) gjort så att dom flesta Canon kameror nu stöds, trots att Canons kameror har en lite mer udda uppbyggnad.
Att Firmware uppgradera är väldigt simpelt, man bör dock läsa manualen först.

Anslutningar
För att ansluta AC adapter, USB sladd eller Line in sladd så måste man ansluta en liten subpack. Iaudion har bara en liten port på undersidan där man ansluter subpacken. På själva subpacken kan man sedan ansluta AC adaptern, USB sladden eller Line in.
Varför denna extraadapter frågar man sig? fick inte plats med alla portarna, såg fult ut, förhindra damm. Det är bara irriterande att behöva en subpack, tur man själv fick med en bordställ gratis.

Spelarn har en hel del andra funktioner som jag skall kommentera lite kort om:
Klarar av o visa textfiler samtidigt som man lyssnar på musik, väldigt trevlig funktion.
Stödjer M3U spellistor, jag har tyvärr inte testat denna funktion.
Skapa playlist direkt i spelarn, annan trevlig funktion
Klocka, väldigt bekvämt med en klocka.
Alarm för uppspelning och även inspelning, har själv ingen nytta av detta men kanske du.
Inspelning av extern källa via line in
Inbyggd mic
Visa sångtexter samtidigt som man spelar upp musiken, lite onödig funktion men det va lite skoj o testa (leka karaoke).
LDB Manager som man laddar ner låttexter o sync:ar med musikfilerna skall tydligen inte innehålla så jättemånga låttexter, vad jag läst från olika forum.
Programmet ingick inte i min skiva men kunde laddas ner via Iaudios hemsida, fast det kan ha berott på min spelare är köpt utomlands.

Menynavigering (Både hatad o gillad)
Filerna visas i spelarn precis där du la dom. La du en låt i 5 undermappar ja då finns den under 5 mappar. Filerna visas alltså inte efter artist/genre eller låttitel. Du behöver dock inte navigerar genom 5 mappar för o spela låten i den 5e undermappen utan man kan klicka på en mapp och sedan välja att spela upp alla låtar i den mappen och undermapparna.
Musiken sorteras efter filnamn. Jag har själv inga problem när dom ligger så eftersom jag har rätt bra koll på min musik (det mesta ligger redan sorterade under olika album mappar).
Det som är lite irriterande/synd är om filnamnet är för långt, så ser man inte hela filnamnet. Utan helan filnamnet scrollas långsamt som i winamp (fast mycket segare). O andra sidan vill jag ju inte ha en 20cm bred skärm eller minitext.

Navigering med knapparna:
Det finns 2 knappar på sidan av spelaren och en joystick på mitten av spelaren.
Knapparna som finns på sidan ger 2 olika funktioner beroende på om man klickar snabbt eller håller inne knappen någon sekund.
Knapparnas funktion kan man ändra inne i inställningarna, mycket smidigt.
Jag har T.ex. ändrat funktionen för knappen "Rec" från att "spela in" till "lägger till nuvarande musikfil till spellista"
Man upptäcker funktioner efterhand om man inte läser manualen från början.

Tyvärr fick jag inte någon ordning på digitalkamerans fokus därför uteblir bilder på skärmens kvalité och bilder på menysystem.
Men ladda gärna ner User Guide från antingen Iaudio.com eller cowon.com för o kolla på menysystemet

Tester
Musikuppspelning (Mp3): ca 12h, volym 8, (ca 85% 192kps och 15% 128kbps låtar) mycke bra resultat trots allt.
Videouppspelning: 8h 55min, volym: 10, Otroligt imponerande
JetAudio Konvertering av en 85,5Mb stor videofil (21:18min) till X5 formatet tog ca 2,5minuter. Efter konverteringarna så minskar storleken till hälften. Notera dock att konverteringarna tar olika lång tid beroende på hur kraftfull ens dator är.
Iriverter Konvertering av en DVD (1:44:39h) tog ca 45min. Har dock inte få mina filer konverterade med Iriverter att fungera
Överföringshastigheten: 100Mb tog ca 5sek = (20MB/S = 160Mbit/s), [Cnet.com fick dock 12.4MB/s = 99,2Mbit/s (deras test är säkerligen mer korrekt)]. Snabbt som attans går överföringarna kan jag lova.
Uppladdning med AC adaptern: 3timmar(verifierad)

Positiva egenskaper och funktioner
+Extremt imponerande batteritid för videouppspelning 8h 55min
+upp till 14timmar musikuppspelning
+Ger mycket bas om man vill
+Har stöd för dom flesta Canon kameror med den senaste firmwaren V2.10beta4
+FM radio (aningen sämre än min JOS-mp100 men duger helt klart i storstad som Göteborg)
+Massa snabbgenvägar via 2 inställningsbara knappar
+Klarar av o visa textfiler
+Videouppspelning
+Klarar o visa svenska tecken åäö
+UMSD (USB Mass Storage Device) behöver ej installera program för o fungera, plug n play, fungerar med andra ord som en flyttbar enhet. En extra hårddisk helt enkelt.
+Inbyggd laddningsbart batteri
+12min Anti shock
+Klocka
+Inbyggd mic
+20mW x 20mW vid 16ohm lurar/öronsnäckor
+Stödjer M3U playlist

Negativa egenskaper och funktioner
-Man ser inte hela namnet på filer med längre namn, scrollas långsamt
-man kan inte lyssna på musik och kolla på bilder samtidigt, möjligt att de fixas i senare firmware
-Bilderna ser faktiskt inte så bra ut måste jag erkänna. Fast mycket bättre kolla på sin egen kamera
-Zooma i bilder går otroligt långsamt
-Endast USB 1.0 För USB OTG porten
-USB OTG ingången är en mini USB variant så man måste använda sig av en liten förlängningssladd, En riktig USB port hade varit smidigare
-Måste använda subpacken när man skall ansluta AC/USB/line in sladd
-Långsam laddning via USB (obekräftat), iof USB gränssnitts designers fel, men men [USB port: 500mA, 5 volt AC laddaren: 2 A, 5volt] Så det borde ta 4 gånger längre tid för batteriet o nå samma energimängd i teorin.
-Min AC adapter ger ifrån sig ett högfrekvent ljud, inte så jättehögt men man hör det om man är inom 0.5m radie ifrån den. (OBS! Min är köpt utomlands, kvalitén kan variera. Någon som köpt spelarn i Sverige som kan bekräfta eller dementera?) Tur man kan ladda via USB

Funktioner som "jag" saknar:
*Snabbknapp för att hoppa tillbaka till rootmenyn (lite jobbigt att det inte finns, om man skulle ha massa undermappar).
*Kalender.
*Kunna lyssna på musik samtidigt som man kollar på bilder.
*Snabbare zoom och navigering när man kollar på bilder.
*Lock file knapp när man snabbspolar en film. Om man snabbspolar "mycket" så kan man klanta sig ibland och trycka för snabbt på joysticken, så nästa fil spelas upp.

Medföljande saker (OBS! notera dock att jag köpte min spelare utomlands, medföljande grejer kan variera):
Garantilapp, Quick install bok, Manual, AC adapter, Subpack, USB sladd (lång), Line In sladd, USB OTG sladd (11,5cm) liten USB ände till USB storlek, öronsnäckor märkta Iaudio ("liknar" Cresyn AXE600NE), 2st plastskydd för skärmen
Program: Jetaudio, Jetshell, windows 98 USB driver. Jag fick inte med LDB manager som behövs för o ladda ner Låttexter till mina musikfiler, den finns dock o ladda ner på Iaudios hemsida.

Tillbehör som man kan köpa till:
Skyddsfodral (rekommenderas)
Skrivbordsställ (cradle) (rekommenderas)
LCD fjärrkontroll
Billaddare + FM-sändare(finns endast i USA och andra länder där dom tillåter dessa sändare)

Slutsats:
Ca pris i Sverige ligger strax över 3000kr. Behöver man mer utrymme än vad flashbaserade spelare klarar av o erbjuda så kan jag absolut rekommendera Iaudio X5
Även om jag gett den en hel del negativa egenskaper, så är det mindre viktiga saker som jag noterat. Dom positiva egenskaperna vinner starkt gentemot dom negativa.
Behöver man riktig lång batteridrift och där en bärbar dator är alldeles klumpig, kan Iaudio X5L versionen vara ett trevligt mellanting för video.
Iaudio X5 erbjuder väldigt många trevliga funktioner som USB OTG (föra över kamerabilder till spelarn), FM radio, Videouppspelning, aningen slimmare än gamlingen Iriver H300serien som för mig innebar det självklara valet.
Men det beror ju helt o hållet på om man behöver dom funktionerna som Iaudio X5 erbjuder, behöver man inte alla funktionerna kan man ju kolla in konkurrenternas Hårddiskbaserade spelare för att tjäna in en slant (T.ex. Iriver H10, Iriver H300serien, Ipod mini, Ipod).

--------------------------------------------------------------------------------
Specifikationer:
--------------------------------------------------------------------------------
Stödjer: MP3, OGG, WMA, ASF, FLAC, WAV, MPEG4 video playback (OBS! Måste konverteras först).
Funktioner: FM Radio, inspelning, Line-In, Textfiler, JPEG (OBS! Progressive JPEG stöds inte), USB OTG, Klocka, Alarm.
USB gränssnitt: 2.0 Interface, USB OTG porten stödjer dock endast 1.0
Färgskärm: 260,000 färger TFT-LCD, Upplösning: 160x128
Batteri: Inbyggd Li-Ion batteri 3timmar laddning ger14timmar uppspelning, För X5L versionen gäller: 6timmar laddning ger 35timmars uppspelning.
Stödjer flera språk: Ja, även svenska
Knappar: Hold/Power switch + 2knappar + navigationsjoysticken
Volymjustering: Digitalt 40 steg
EQ: 5Förinställda (Normal, Rock, Pop, Jazz, Classic, Vocal) + Egen (5Band o ändra på 60, 250, 1k, 4k, 12kHz banden)
Ljudförbättringsfunktioner: BBE, Mach3Bass, MP Enhance och 3D Surround.
Enkla firmware uppgraderingar: Ja
Stöd för ID taggar: ID3V2, ID3V1 och Filnamn
SNR 95 dB ("SNR: Signal-to-noise ratio. Anger förhållandet mellan signal- och brusnivå. Tillverkare strävar alltid efter att uppnå så hög SNR som möjligt, eftersom det innebär mindre brus och störningar. SNR kan lite förenklat ses som signalvolymen i förhållande till störningar och bakgrundsljud.")
Max uteffekt med 16 Ohm hörlurar: 20mW + 20mW
Frekvensområde: 20Hz~20KHz
Storlek: iAUDIO X5 : (103.7 X 60.8 X 14.3 mm), iAUDIO X5L: (103.7 X 60.8 X 18.3 mm)
Vikt: iAUDIO X5 : (145g), iAUDIO X5L: (180g) inklusive batteriet
Systemkrav:
Pentium 200MHz
32MB Ram minne
40MB Hårddisk
256fägers skärm
- Microsoft Windows 98/98se/ME/2000/XP
- MAC OS 9.X, 10.X (Endast dataöverföringar)
- Linux kernel v2.2 eller högre (Endast dataöverföringar)
USB Port
CD-ROM Drive
Under testet använde jag mig utav Sony MDR-EX 51 (16Ohm)
och följande Inställningar på X5:
Contrast (M): 4
Contrast (R): 4
Brightness: 3
Backlight time(M): 3
Backlight time(R): 3
User EQ:
9 10 8 9 11
60 250 1k 4k 12k
BBE: 4
Mach3bass: 4
Mp enhance: Off
3D surround: 0
Pan: 0
Volym vid musikuppspelning: 8
Volym vid videouppspelning: 10
Videokonverteringen:
85,5Mb Videofil, 21:18min Video Source: DivX 3, 320x250, 29.966fps, 433Kbp, Audio Source: MPEG Layer-3, Stereo, 44.1KHz, 127Kbps
Till 37,3Mb X5 Format Video target: 160x120, 256Kbps, Audio target: MP3, 128Kbps
Datorn som användes vid testet: P4 3Ghz, 1GB ram
Vi testet lyssnade jag på: Vocal Trance, Dance, Radiomusik som jag gör i vanliga fall
Josen jag syftar på är JOS-MP100

Bra länkar:
www.iaudio.com
www.cowonamerica.com
www.iaudiophile.net Iaudio Fansida & forum (här finns bla DVD rip guider, Länkar till Iriverter, mm)
http://iriverter.sourceforge.net Direktlänk till Version V1.3r1 som funkar med WinXP
LDB manager (fixar sångtexter)
Flera reviews
Ännu fler reviews via Google
www.dapreview.net sida Bra sida som enbart behandlar mp3 spelare

Andra tips och noteringar:
Om du har möjlighet, åk gärna till en affär och testa spelarna.
Ipod mini och Iriver H10 är små.
Ipod Shuffle är riktigt riktigt mini liten.
Om du funderar på o köpa Iriver H10, testa touchpaden innan köp.
Mp3 spelarna är konstigt nog INTE billigare i företagets hemland/tillverkningsland, billigast är spelarna i USA om man inte åker på tull.
Läs gärna manualen där står en del vettigt.

Jag berättade inte om alla smådetaljer nu ang denna spelare, men jag hoppas ändå jag tog med allt väsentligt.
Om det är nått ni saknar i denna recension skriv gärna ner detta så skall jag försöka ordna det. (orkade självklart inte läsa igenom innan, ni får ha överseende med stavning, meningsuppbyggnad, osv.)

Permalänk
Medlem

Kanonrecension! Väldigt utförlig och välskriven! x5 känns helt klart som ett bra alternativ när jag ska köpa ny mp3spelare framöver.

Några saker som jag undrar över:

1. Som jag har uppfattat det så sitter hörlursuttaget på sidan av spelaren, hur funkar det i praktiken? Känns som det kan bli väldigt knöligt om man ska ha spelaren i fickan?

2. Funkar det att koppla in en annan mp3spelare med USB on the go och dra över låtar?

3. Går det att spela in direkt från radion och i såfall i mp3format?

MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svedis
Kanonrecension! Väldigt utförlig och välskriven! x5 känns helt klart som ett bra alternativ när jag ska köpa ny mp3spelare framöver.

Några saker som jag undrar över:

1. Som jag har uppfattat det så sitter hörlursuttaget på sidan av spelaren, hur funkar det i praktiken? Känns som det kan bli väldigt knöligt om man ska ha spelaren i fickan?

2. Funkar det att koppla in en annan mp3spelare med USB on the go och dra över låtar?

3. Går det att spela in direkt från radion och i såfall i mp3format?

MVH

1. Japp, hörlursuttaget sitter på sida. Personligen tycker jag den är för stor för ha i Jeans fickan. (nokia 3100 tex är saker som är FÖR stora redan). Isåfall får det vara på sidan av pilotbyxor, jackan eller hänga på bältet med väskan (som köps separat). Jag har själv inga problem med sladden.

2. Japp det fungerar alldeles utmärkt sålänge det är en MP3 spelare som är en USMD enhet (dvs alla mp3 spelare som inte kräver extra program för o föra över filer). Så dom allra flesta mp3 spelare.

3. Japp det går alldeles utmärkt o spela in från Radio, line in eller micen. Du kan öven ställa in alarm så den spelar in vid en viss tidpunkt. Den spelar in till mp3.

Bra någon uppskattade den så jag inte skrev i onödan

Permalänk
Medlem

uppskattade den med, har dock en Creative Zen Micro som jag väntar på att gå sönder.. vilket alla hävdade på forumet, har haft den sen april nu funkar finemang. Råbillig också för tillfället 1800kr på Jme..

Permalänk
Medlem

riktigt bra recension! tycker denna var mycket bättre än endel "proffs" recensioner!

tummen upp!

Permalänk
Medlem

Bra recenssion, enda jag reagerade över var biten angående filstorlek på konverterade filmer. De blir mindre än halva originalstorleken, en filmfil på 750 MB hamnade på drygt 220 MB, en oviktig detalj men ändå hehe

sen angående batteritiden, satte du igång spelaren och lät den gå eller bytte du låtar då och då? För har för mig att de satt 14h som "nonstop listening".

Men mycet bra recenssion, tummen upp!

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, konstigt att den har fått så lite beröm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension!
Kan du dock inte ha med lite mer bilder, närbilder på själva spelaren osv?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension och att du orkat testa btteri videos osv. 5 tummar upp!:)

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bra recension men jag saknar lite fler bilder för att visa vad du menar, så man kan få se menyerna i praktiken etc.

Bra rescension annars som sagt

Permalänk

Underbart, precis vad man ville se när man går i valet och kvalet om att köpa Large versionen
Var o klämde på spelaren idag på teknik magasinet ochden var betydligt mindre än vad jag trott, ser bra ut

Lite mer bilder på spelaren och menyn vore rätt trevligt att se

Förresten finns det någon hållare för halsband så man kan hänga den runt halsen?

Permalänk
Medlem

vadå "mini"-recension ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
Underbart, precis vad man ville se när man går i valet och kvalet om att köpa Large versionen
Var o klämde på spelaren idag på teknik magasinet ochden var betydligt mindre än vad jag trott, ser bra ut

Lite mer bilder på spelaren och menyn vore rätt trevligt att se

Förresten finns det någon hållare för halsband så man kan hänga den runt halsen?

Jag fick inte riktigt in fokusen på kameran, tyckte inte dom suddiga bilderna skulle ge en rättbis bild av spelaren.
Dessutom så finns det en hel drös med bilder på Iaudio och Cowons Hemsida som jag länkat till, längst ner på recensionen. Ytterligare bilder känndes överflödigt.

Nej, tyvärr finns det inget hål för att hänga dit ett halsband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag fick inte riktigt in fokusen på kameran, tyckte inte dom suddiga bilderna skulle ge en rättbis bild av spelaren.
Dessutom så finns det en hel drös med bilder på Iaudio och Cowons Hemsida som jag länkat till, längst ner på recensionen. Ytterligare bilder känndes överflödigt.

Nej, tyvärr finns det inget hål för att hänga dit ett halsband.

synd det på halsbandet, och jo produktbilder är alltid skoj att se men tycker oftast hemmabilder är mer ärliga, ungefär som att kolla på en Big Mac på macdonalds reklamblad och sen se en i verkligheten

än en gång, grym rescension får se när jag känner att jag kan undanvara 3,4k och beställa hem en, det rycker i fingrarna men vill inte behöva leva fattigt till nästa måndad

Permalänk

ID3-stöd, firmware upgrades och Rockbox

Har läst en del recensioner om X5:an, men denna kom nog med en del ny info. Bilderna var också mycket givande, som någon sade har ammatörbilder sina fördelar.

Jag skulle dock vilja tillägga lite kommentarer...
En sak som folk länge velat ha är stöd för ID3-tags för att kunna få fram info som låtnummer, titel, artist osv. ifall filnamnet skulle råka vara kryptiskt. Ungefär ända sen i somras har tillverkaren lovat ut en firmware update som skulle fixa detta... Nu säger dom att dom e "working on it", men tillika inte kan garantera att en sådan firmware update någonsin kommer ut. Däremot lär de vara en ny modell iAudio 6 snart komma ut, vilken har ID3-stöd. Skulle jag redan tidigare ha köpt en X5:a så vore jag nog mycket besviken med det svaret. Men de e klart, dom vill väl sälja nya apparater istället för att förbättra gamla, redan sålda.

Pga. denna slappa attityd till firmware uppgraderingar valde jag att inte köpa denna apparat utan något helt annat. Skulle inte egentligen ha velat understöda Apples osunda dominans på marknaden och gillar inte iPoddarnas funktionalitet, men... opensource firmwaren Rockbox har nyligen kommit ut även för iPoddar, den torde ge mig allt ja varit ute efter... bl.a. Ogg, FLAC och tom. gapless (vilket inte ens X5:an erbjuder). http://www.rockbox.org

Har inte fått min iPod nano 4GB ännu, men jag varnar er snart om den inte skulle visa sig funka OK me Rockbox. Å skulle så vara fallet så e de kanske bara en tidsfråga förrän det är kirrat. En annan ljusglimt e att ett projekt för att porta Rockbox till X5:an nyligen börjat. Vi får se, en vacker dag kanske den presterar bättre än original firmwaren.

Permalänk
Medlem

Bra recension, beställde just en iAudio X5V idag och ja ska se till och ta bra bilder på menyerna och bild kvaliten

Permalänk
Medlem

Re: ID3-stöd, firmware upgrades och Rockbox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subudhinath
men... opensource firmwaren Rockbox har nyligen kommit ut även för iPoddar, den torde ge mig allt ja varit ute efter... bl.a. Ogg, FLAC och tom. gapless (vilket inte ens X5:an erbjuder). http://www.rockbox.org
Har inte fått min iPod nano 4GB ännu, men jag varnar er snart om den inte skulle visa sig funka OK me Rockbox.

Har iofs inte i tråden att göra men:
_____________Power handling_____________________20% Deep sleep mode implemented
_____________CPU frequency changing_______10% CPU runs at constant 75MHz
Stämmer det så lär det ju inte bli bra…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: ID3-stöd, firmware upgrades och Rockbox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subudhinath
Däremot lär de vara en ny modell iAudio 6 snart komma ut, vilken har ID3-stöd. Skulle jag redan tidigare ha köpt en X5:a så vore jag nog mycket besviken med det svaret. Men de e klart, dom vill väl sälja nya apparater istället för att förbättra gamla, redan sålda.

Nåt datum, info om den?

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem

iaudio x5

Hej
Tack för en utförlig recension. Eftersom jag nyss har köpt en x5 30GB måste jag passa på att fråga dig ett par saker jag inte har fått kläm på: Hur gör jag när jag skall konvertera filmer till spelaren? Jag får inte till att spela in med hjälp av subpackens line-in kontakt, kan ej heller lyssna genom line-out utgången. Vad gör jag för fel, skall det till någon inställning för detta? Kan visserligen använda hörlursuttaget för att spela till stereon, men bör väl använda rätt utgång. Har du några svar är jag tacksam.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: iaudio x5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AÖ
Hej
Tack för en utförlig recension. Eftersom jag nyss har köpt en x5 30GB måste jag passa på att fråga dig ett par saker jag inte har fått kläm på: Hur gör jag när jag skall konvertera filmer till spelaren? Jag får inte till att spela in med hjälp av subpackens line-in kontakt, kan ej heller lyssna genom line-out utgången. Vad gör jag för fel, skall det till någon inställning för detta? Kan visserligen använda hörlursuttaget för att spela till stereon, men bör väl använda rätt utgång. Har du några svar är jag tacksam.

Mvh

Hallohallo!

Även jag har en x5 30gbare och när du ska konvertera filmer till spelaren så kan du använda programmet som följde med spelaren vid namn Jetaudio. Tryck på "convert video" och lägg sedan in de videofilmerna du vill konvertera, sen trycker du bara på start. Vid slutet av konverteringen får du upp en ruta där du kan välja tre alternativ; autocopy - kopiera över den konverterade filmen direkt till spelaren, automove - kopiera över filen och sen ta bort den konverterade filen som ligger kvar på hårddisken och alternativet att inte göra ett dugg
Det där med line-in har jag inte provat ännu.

Mvh Ecke

Permalänk
Medlem

x5

Hej
Har varit borta ett tag men har nu läst ditt svar, tackar! Skall prova att göra som du föreslog med Jetaudio. Har förresten fått fixat line in och line out, de bytte helt enkelt ut min spelare och jag fick en sprillans ny. Snacka om bra service!

Hej o tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Snabbknapp för att hoppa tillbaka till rootmenyn (lite jobbigt att det inte finns, om man skulle ha massa undermappar).

För mig räcker det att trycka på rec/a-b-knappen så hoppar den tillbaka "skrivbordet".

Permalänk

Det går att ändra scrollhastigheten

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.