Permalänk
Medlem

rockbox <3 iPod

http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/IpodPort

Det kan betyda små förändringar som t ex...

Egen EQ och inget iTunes, gör ditt eget GUI, gapless playback, mer codecs, open source mjukvara kan köras på den med mera med mera med mera...

Utan tvekan DEN STÖRSTA iPod-relaterade nyheten sen den släpptes.

EDIT;;
Så här kan egna WPS / GUI se ut (Detta är för iRiver men ni fattar);
http://www.misticriver.net/showthread.php?t=35852

Tänk er när alla skillade designers som äger en iPod börjar skapa teman... när det kommer upp en sektion på Deviantart för det etc... ooohh... fancy buttons... osv.

http://www.rockbox.org/download/
Early build finns för er modiga som vill testa.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

De får gärna behålla samma gamla hederliga UI, för det är smidigt. Men lite fler funktioner skulle ju vara trevligt. Gapless skulle vara underbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra för alla med iPod.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk

Roligt, men inte särskilt intressant. Det är ju iTunes och iPodens gränssnitt som är det bästa med iPod. EQ, flera codecs osv är imho helt onödigt. Och hemmagjorda skins blir aldrig särskilt bra, se bara på winamp. Funnits i 10 år och det finns fortfarande inte något som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Roligt, men inte särskilt intressant. Det är ju iTunes och iPodens gränssnitt som är det bästa med iPod. EQ, flera codecs osv är imho helt onödigt. Och hemmagjorda skins blir aldrig särskilt bra, se bara på winamp. Funnits i 10 år och det finns fortfarande inte något som fungerar bra.

Kan bara hålla med. En variabel EQ vore dock att önska!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

GUI't kan du ju ställa in som du själv önskar. Iaf du fortfarande vill använda iTunes ska inte det vara några problem heller.

Vill du att det ska se ut som det gör idag (Trebuchet MS och vit bakgrund, avancerat) är det ju bara köra med ett sådant tema.

Vad detta gör mer eller mindre är att ge dig TOTAL valfrihet. Det finns dessutom redan otroligt många utvecklare anslutna till RockBox så en hel del nya funktioner och mjukvara är utan tvekan att vänta.

Skins till Winamp finns det mångra bra... färgerna i originalet orsakar ju synfel... fungerar? Det är ju bara grafiken som förändras :S.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
GUI't kan du ju ställa in som du själv önskar. Iaf du fortfarande vill använda iTunes ska inte det vara några problem heller.

Vill du att det ska se ut som det gör idag (Trebuchet MS och vit bakgrund, avancerat) är det ju bara köra med ett sådant tema.

Vad detta gör mer eller mindre är att ge dig TOTAL valfrihet. Det finns dessutom redan otroligt många utvecklare anslutna till RockBox så en hel del nya funktioner och mjukvara är utan tvekan att vänta.

Skins till Winamp finns det mångra bra... färgerna i originalet orsakar ju synfel... fungerar? Det är ju bara grafiken som förändras :S.

Hur pass buggfritt är detta då? Känns som det är upplagt för trubbel.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

hur installerar man detta på podden då? och kan det användas på iPod G5 (video)

och det går väl att få tillbaka till de gamla om de skiter sig?

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Vad har Rockbox för fördelar mot IPL? Varför skulle man hellre vilja köra Rockbox än iPodLinux på iPoden?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter intressant, men jag väntar och ser innan fler har testat det

Visa signatur
Permalänk

Funkar ju bara om man kör windows.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Funkar ju bara om man kör windows.

Höll på att säga att det är ju kul att något funkar när man kör windows - men det kanske var en väl fånig kommentar

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

jag fattar inte hur mna ska göra för att de ska fungera på podden... jag får dessutom inte ipodlinux att fungera heller.. jag förstår inte riktigt hur dem menar att man ska göra...snälla nån hjälp mig... eller är det bara så enkelt att det bara inte funkar på iPod G5 (video)

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Rockbox är topp stabilt på alla andra spelare det finns på, för iPod är det ett nyligen utannonserat projekt och fortfarande i BETA stadiet.

Rockbox är en komplett och helt fristående ersättare från Apples firmware, ALLT är egen gjort och anpassat. iPodLinux är Linux som körs på iPod, med Podzilla som spelare. iPodLinux är linux kernel, Rockbox är en helt egen utvecklad kernel enbart för detta, mindre snabbare och har ett mycket bredare krets aktiva utvecklare för denna typ av mjukvara.

Dixipixi läs materialet på hemsidan. Fixar du inte det väntar du tills det finns en lite mer testad version. Denna ska dock funka på G5 redan nu.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Har Rockbox till min Iriver H120. Det är ganska coolt, har gjort det möjligt att skapa playlists-on-the-fly, gapless, och .ogg-stöd mm. Det har kort och gott tillfört en hel del. Man kan till och med se på bilder i gråskala på min H120 med Rockbox, eller varför inte spela lite gameboy.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ändra på den perfekta enheten?

Visst OGG-stöd kan vara smidigt, men svårt att koda om OGG till AAC?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför skulle man vilja ändra på den perfekta enheten?

För att alla inte delar din åsikt. Du inser väl själv att det är omöjligt att skapa någonting som är helt perfekt för precis alla?

Varför koda om när man kan slippa? Varför kan inte den perfekta enheten spela upp ljudböcker utan hack?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför skulle man vilja ändra på den perfekta enheten?

Ärligt talat, ge dig nu. Det börjar bli jävligt enformigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Tycker ipodens gränssnitt är perfekt, det enda jag saknar är stöd för fler videoformat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ohlala, fatta att kunna skinna nanons gränssnitt till något svart. Precis som det där montaget med ett svart iPod orginal gränssnitt. Mumma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
För att alla inte delar din åsikt. Du inser väl själv att det är omöjligt att skapa någonting som är helt perfekt för precis alla?

Varför koda om när man kan slippa? Varför kan inte den perfekta enheten spela upp ljudböcker utan hack?

Som sagt, att kunna spela upp OGG vore praktiskt, men det är absolut inte så att det inte går att kringgå.

Har du haft problem med hack när du spelar upp ljudböcker? Det var sannerligen skumt, vilken generation har du?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs