@ Pro audiofolks: HIFI-Förstärkare till mitt rum?

Permalänk
Medlem

För fan! Köp ett M-audio revolution ljudkort, En av de nya mindre dyra pioneer förstärnarna, och ett Canton 5.1 högtalar system. Koppa förstärkaren digitalt (koaxialt) till datorn via M-audiot. Bättre ljud får du itne för 7000kr!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Budgetering

Tänkte berätta en liten historia.

Många gånger när man spelar in musik tillsammans med lite mindre studiovana musiker uppstår situationen att någon är missnöjd med hur hans instrument låter. Detta tar sig uttryck i repliker som "kan du höja gitarren lite?" eller "tycker det låter lite luddigt...". Efter att ha ödslat oändliga timmar på att försöka tillmötesgå de mest svårdefinierade önskemål plockar man som van studiotekniker upp vissa små trick.

Det främsta av dem är det s.k. "decibeltricket", där man helt enkelt spenderar 20-30 sekunder på att med pannan i djupa veck noggrant justera ett antal rattar, koppla om några sladdar och spola tillbaks uppspelningen upprepade antal gånger för att slutligen lutar sig tillbaks med ett nöjt flin och frågar "hur låter det nu då?"

I 101 fall av 100 skiner gitarristen upp som en sol, visar tummen upp och försvinner sen tillbaks till TV-spelsrummet så att teknikern kan fortsätta göra sitt jobb. Vad gitarristen inte vet är att det inte är NÅGON skillnad mot innan - det enda teknikern gjorde var att höja totalvolymen med 6 dB.

Detta, mina vänner, är HiFi i ett nötskal. Vår hörsel är så fruktansvärt subjektiv och lättlurad, och jag skulle varit miljardär om jag fick en spänn varje gång jag såg decibeltricket i full aktion - vare sig det gäller gitarrförstärkare, hemmabiohögtalare eller bilstereo. Inte ens den mest luttrade tekniker är helt immun - det finns många "magiska lådor" även i proaudiobranschen. Exempelvis låter allting "bättre" genom ett analogt mixerbord, trots att det enda som tillförs är harmonisk distorsion, diverse fasfel och brus.

Bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Bara en tanke.....jo huvudsaken att man själv blir nöjd.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Hell no! Om vi snackar hifi är tumregeln är 10% av budgeten på kablar och om man då lägger 80% på högtalarna så får man inte mycket över till förstärkaren eller hjärtat i anläggningen som enligt mig och säkert många andra är den absolut viktigaste komponenten i en anläggning!
Jag hade hellre fördelat det såhär: högtalare 40% kablar 10% förstärkare/reciever 50%.
Fast om du menar dator-högtalare är det en helt annan femma och då stämmer säkert 80%

Så du menar att om man köper en anläggning för 20000 så ska man lägga 2000 kr på kablar?!? Inte fasen är skillnaden hörbar om man istället skulle köpa kablar för 700 kr! Skillnaden sitter i huvudet på den som lyssnar - viljan att det ska låta bättre med de dyrare kablarna.....

Men det är väl ingen mening med att ta upp en diskussion om detta. Jag har sett vad som händer om man gör det på ett hifi forum..... :S

Men jag kan absolut hålla med om att man ska satsa på förstärkaren! Det är ju som du säger, hjärtat i anläggningen. Fast däremot om man har en riktigt taskig budget så är det bättre att lägga ner mer på högtalarna, då de billigaste oftast är fruktansvärt dåliga. De billigaste förstärkanra är jämförelsevis oftast inte lika usla som de billigaste högtalarna, eller jag menar, det framträder inte lika mycket.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan också säga så här: Snålar du på högtalare märks det mycket tydligare än om du snålar på förstärkare.

Permalänk
Medlem

Gah, inser nu att jag måste höja budgeten till 8000:-.

Tips på förstärkare? jag är 90% säker på högtalarna redan (dom jag postade tidigare) men inte förstärkare.. behöver inte vara från webhallen men det bör vara från stockholm, tänker inte hålla på och skicka fram och tillbaks om jag inte är nöjd med den t.ex..

Kan lägga upp till 3500-3600 på förstärkare.

Den här verkar bra, http://www.hifiklubben.com/se/produ...ver.htm?id=6203

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i en hifi-anläggning måste ju vara cd-svarven

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem

I denna prisklass.......Hifikit ftw!!! (butik i stockholm)
Det kommer att slå allt från hifiklubben med hästlängder. Hifiklubben är ett skämt vad gäller service om man jämför med t.ex. ljudmakarn. LM sysslar dock endast med lite exklusivare pryttlar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Det viktigaste i en hifi-anläggning måste ju vara cd-svarven

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Du glömde den här: http://www.svalander.se/furutech/rd_2.htm

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

För 3000:- så är det en marantz sr4600 från ljudgaraget. Kostar 3085:- med dhl frakt. Räknas som den bästa och prisvärdaste instegsrecivern. Min svarta skickas idag. Kompletera sedan med ett 5.1 system. Kör själv med ett dynavoice F6 paket och ska skaffa/bygga en sub.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Till alla som promt måste ha surround, är mitt förslag detta: Köp först en A/V förstärkare (gärna beg), sedan ett par hyggliga frontar (även detta gärna beg). Komplettera senare med de övriga kanalerna.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

A/V förstärkare? saken är den att jag har redan en gammal pioneer vsa-303, men den saknar optisk utgång så jag kan inte använda den fullt ut till min dvdspelare (chippad xbox) sen har jag en blandning av gamla och slitna högtalare som tar en jävla massa plats och låter allmänt dåligt.

Därav uppgraderingen.. aja NAD förstärkaren en bit upp blir det + högtalare och jag är somsagt 90% säker på att det blir dom smala från pionner. Kul att alla rekommenderar sina egna märken osv men en del är ju verkligen inte intressant

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Precis som SWEjo antyder passar inte ditt högtalarsystem bra ihop med NAD-förstärkaren då Creative-systemet är aktivt och alltså har en egen förstärkare (inbyggd i subwoofern).

Skillnaden mellan reciever och en integrerad förstärkare är att det senare saknar inbyggd radio.

eeeh en reciver är för surround & thx ljud mm . en förstärkare är en förstärkare av angivet ljud, typ stereo . då en förstärkare skickar ut ljudet till 2 högtalare + max en bas . medans en reciver skickar ut till 5.1 6.1 7.1 8.1 tja du fattar va `?

så ska du köpa en nad ,, dvs onödigt , skaffa en yamaha istället för 2500kr . skicka ljudet via optisk kabel å skaffa ett 5.1 högtalarsystem för 4 tusen ,det räcker .

själv sitter jag på studiomonitorer för 10 lök i sovrummet. ( mixar lite ibland behöver bra ljud )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
eeeh en reciver är för surround & thx ljud mm . en förstärkare är en förstärkare av angivet ljud, typ stereo . då en förstärkare skickar ut ljudet till 2 högtalare + max en bas . medans en reciver skickar ut till 5.1 6.1 7.1 8.1 tja du fattar va `?

så ska du köpa en nad ,, dvs onödigt , skaffa en yamaha istället för 2500kr . skicka ljudet via optisk kabel å skaffa ett 5.1 högtalarsystem för 4 tusen ,det räcker .

själv sitter jag på studiomonitorer för 10 lök i sovrummet. ( mixar lite ibland behöver bra ljud )

Receiver = Förstärkare med inbyggd radiodel, du kan ha en hembioförstärkare utan tuner del.

http://susning.nu/Receiver

Visa signatur

Viva las vegas....