Permalänk

Tysta ner datorn.

Hej

Jag skulle vilja ha lite rekommendationer när det gäller tyst kylning , vad ska jag köpa? aktiv eller passiv?

Det är framförallt min socket A cpu fläkt som ska bort och 6600GT grafikfläkten. Först hade jag tänkt att köpa passiv kylning till båda, men är det så bra egentligen?
Jag vill iallafall ha passivt till grafikkortet. Tips på märken och produkter skulle vara perfekt

Visa signatur

[Asus X-series A7N8X][Sempron 2800+]
[GeForce 6600GT 128mb][2x512mb]
[0.2TB hdd][Nec DVD/RW ND-3550A]

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga bra passiva kylare till SocketA, men det finns aktiva som kan paras med fläktar som du ändå inte kommer höra.

Till CPU rekomenderar jag Thermalright SI-97A, parad med en Nexus 92mm fläkt, som dessutom kan undervoltas en del, så den blir ännu tystare.

6600AGP kommer nog inte gå att kyla passivt, detta pga av att just AGP-versionen av detta kort är lite av ett "svart får". Kärnan är vriden 45 grader i förhållande till resten av kortet, vilket gör att i princip inga kylare passar på detta kort. Zalman VF700 är ett av de få undantagen, den är aktivt kyld, men på 5V kommer den både vara väldigt tyst (dock ej ljudlös), och kyla ditt kort bra nog.

Utöver detta får du även se över ev. aktiv nordbryggekylning, ditt nätagg, dina chassifläktar och inte minst dina hårddiskar. Upphängning av hårddiskar kan göra väldigt mycket.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Okej, ska kolla lite närmare på dem. Vad gör man när man hänger upp hårddiskarna ? : /

EDIT: SI-97A var lite för dyr då jag har en budget på max 700 med frakt, skulle inte en aktiv Zalman 7000B funka bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här funkar bra http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1739&session=b163e6...
Den är iaf billig, och ganska tyst

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

En 7000B är sämre än en SI-97 eller SI-97A då den inte utnyttjar heatpipes för att transportera bort värmen, men det är inte ett dåligt val. Om du vill få den helt ohörbar kanske du kommer behöva byta ut fläkten på den mot en tystare variant, till exempel Nexus eller ADDA.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

En fanmate kan vara på sin plats med den där, så man kan ställa ned den ytterligare, om inte moderkortet redan sköter det.

Ang. att hänga upp hårddiskarna så är det för att minska ljud som uppkommer då hårddiskar vibrerar och överför dessa vibrationer till chassit, vars paneler bilar en typ av resonanslåda.

Det man kan göra är att antingen köpa en färdig lösning, eller bygga något själv med hjälp av resorband.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1217

Där har du en produkt som är en "färdig" upphängning.
Du kan läsa mer på www.silentpcreview.com om andra typer av upphängningar.

Visa signatur

Permalänk

Nej jag kommer nog inte hänga upp några diskar. Det är endast cpu och grafikfläkt som ska bytas.

Måste man ha en fläkt till SI-97 eller kan man ha den helt passiv? Som sagt så vill jag helst ha något annant än en SI-97 då pengarna inte räcker till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som du såg så länkade jag till en annan kylare en bit upp....
SI-97an går knappast att köra passiv, du måste nog ha en fläkt till den.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Ett annat bra alternativ är att:
Start -> Turn off computer -> Turn off

Seriöst: det är jobbigt med oljud från datorn...

titta på denna för lite inspiration kaske?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=550808

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Jag kör med:
*Artic Cooling Silenser till mitt Radeon 9800 Pro, när den idlar så kan man köra fläkten på det lägsta utan problem.
*Silverstone nätagg helt passivt inga fläktar.
*Zalman CNPS7000B-AlCu till cpu. Till den kylaren så fick man en fin liten fläktkontroller på den kör jag en chassifläkt + cpufläkten, kör dem på lägsta.

Mina temperaturer finns på:
http://outlaw84.no-ip.info/sysinfo/
TEMP0: Sydbrygga
TEMP1: CPU
TEMP2: Nordbrygga

Anledningen till att sydbryggan är så varm är att den är passvitkyld från början och den sitter väldigt nära grafikkortsflänsen.
Denna konfiguration är skit tyst, kommer man in i rummet och det finns andra ljud i omgivningen så får man kolla efter en extra gång innan man kan vara säker på att den vekligen är igång

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallemartensson
Nej jag kommer nog inte hänga upp några diskar. Det är endast cpu och grafikfläkt som ska bytas.

Måste man ha en fläkt till SI-97 eller kan man ha den helt passiv? Som sagt så vill jag helst ha något annant än en SI-97 då pengarna inte räcker till...

Du måste ha en fläkt till den. Den kommer inte fungera passivt.

Har du inte råd med den, så satsa på Arctic Cooling Copper Silent 3/Lite. Köp gärna en fanmate då så du kan ställa in hastigheten på fläkten (om inte ditt moderkort har den funktionen).

Visa signatur