Enklaste sättet att överföra 3gb på internet. Vilket program?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att överföra 3gb på internet. Vilket program?

Hur är det enklast att överfära en mapp på nästan 3gb från en dator till en annan över internet.
Msn är väll enklast med så sjukt slött.
Dc är väll också enkelt men funkar det om bägge kör passiv?
På datorn där filerna ligger från början finns det en smådryg brandvägg.

Kom med tips.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
ftp

Håller med

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
ftp

Håller med.
Kör FTP eller kanske Hamachi om du vill köra vanlig fildelning över nätet.
Filezilla server är en gratis FTP server, den kan du testa.

http://www.hamachi.cc/
http://filezilla.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem

mm, har funderat på de också men då måste jag börja pilla med routern hade ingen lust med de

Permalänk

Installera en SSH-server på en av burkarna och kör scp.

Krypterat och enklare att köra genom en brandvägg än FTP. Öppna bara port 22.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Installera en SSH-server på en av burkarna och kör scp.

Krypterat och enklare att köra genom en brandvägg än FTP. Öppna bara port 22.

Mvh/Nicklas

Berätta mer, har aldrig hört talas om varken ssh eller scp.

Permalänk
Medlem

http://www.sharing-file.com/

Easy File Sharing Web Server is a file sharing software that allows visitors to upload/download files easily through a Web Browser (IE, Mozilla, Netscape etc.). It can help you share files with your users, customers and partners. They can search for and download files from your computer or upload files from theirs. The files on your PC can be accessible from anywhere without special software. Easy File Sharing Web Server also provides a Bulletin Board System (Forum). It makes it easy for remote users to post messages and files to the forum. The Secure Edition adds support for SSL encryption that helps protect businesses against site spoofing and data corruption.

Bra enkelt app,,,,

Permalänk

Re: Enklaste sättet att överföra 3gb på internet. Vilket program?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Hur är det enklast att överfära en mapp på nästan 3gb från en dator till en annan över internet.
Msn är väll enklast med så sjukt slött.
Dc är väll också enkelt men funkar det om bägge kör passiv?
På datorn där filerna ligger från början finns det en smådryg brandvägg.

Kom med tips.

har du erfarenhet av dc så äre ju bara å ta det..Det finns inget program som funkar om båda är passive..om du inte kör via en proxy eller nått

Annars är ftp ett bra alternativ, Hamachi funkar bra också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu blev det till att bränna det på skiva istället, men tack för tipsen iaf.
Tråkigt att det inte finns något klokt sätt att skicka filer utan att börja bråka med brandväggar osv.
Det är msn men de är ju så jävla slött.

Permalänk
Medlem

lol? Om du fattar hur en riktig brandvägg funkar så kanske du fattar att man måste öppna portar för att program skall kunna konversera mot nätet....

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

DC borde väl annars fungera?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
lol? Om du fattar hur en riktig brandvägg funkar så kanske du fattar att man måste öppna portar för att program skall kunna konversera mot nätet....

Okey.. då kanske du har lust och skriva vad en brandvägg är och hur den fungerar. samt hur man använder den, öppnar portar med mera, inte? nähä.. varför skriver du ett helt jävla onödigt inlägg då? han har redan fixat över filerna om du läser lite. och jag är säker på att han vet bättre än du vad han har för kunskaper om brandväggar.

blir alltid irreterad på folk som klagar på folks kunskaper och själv inte vet vad han/hon snackar om

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur kan då msn funka utan att man måste låsa upp portar?
Hoppades på att det skulle finnas något enkelt program som funkade utan att man vara tvungen att låsa upp portar, därför jag startade tråden.

Permalänk
Citat:

Men hur kan då msn funka utan att man måste låsa upp portar?
Hoppades på att det skulle finnas något enkelt program som funkade utan att man vara tvungen att låsa upp portar, därför jag startade tråden.

via UPnP gissar jag på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

sen kan man vara snäll och trevlig och inte börja ett svar med "lol?" också.

jag tror att ftp borde funka bra... fast nu verkar ju problemet redan vara löst.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
via UPnP gissar jag på?

japp det är UPNP

Permalänk
Citat:

Berätta mer, har aldrig hört talas om varken ssh eller scp.

Google är bra att använda för att hitta info. på nätet...

http://www.google.se/search?q=ssh+windows&start=0&ie=utf-8&oe...

Kolla tex. här http://www.jfitz.com/tips/ssh_for_windows.html

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Google är bra att använda för att hitta info. på nätet...

http://www.google.se/search?q=ssh+windows&start=0&ie=utf-8&oe...

Kolla tex. här http://www.jfitz.com/tips/ssh_for_windows.html

Mvh/Nicklas

Jo men då måste man sitta i 10 min o läsa igenom vad det är, enklare att få det snabbt förklarat på 3 rader på ett svenskt forum ist.

Permalänk
Citat:

Jo men då måste man sitta i 10 min o läsa igenom vad det är, enklare att få det snabbt förklarat på 3 rader på ett svenskt forum ist.

* SSH är ett protokoll som använder kryptering för att överföra data säkert över osäkra nätverk.
* SCP är används för att kopiera filer mellan en klient och en server.
* SSH och SCP är motsvarigheter till Unix rsh (remote shell) och rcp (remote copy) med skillnaden att de använder SSH-protokollet för att kryptera datat som skickas mellan klienten och servern.

Visserligen 4 rader men jag tror ändå inte det är tillräckligt med information för att komma igång med SCP. Jag rekommenderar att du lär dig att söka och införskaffa kunskaper själv. Om det är något du inte förstår eller inte hittar så är det läge att fråga på ett forum.

Edit: Här finns en sida på svenska som beskriver användandet av bla. WinSCP. http://www.acc.umu.se/help/newbie/index.html.sv

Mvh/Nicklas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
via UPnP gissar jag på?

msn kan skicka filer via microsofts server, men då går det förbannat slött också.

Det enklaste sättet att skicka filer borde vara netcat.
ftp är nog bland det knöligaste som finns, med tanke på brandväggar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
msn kan skicka filer via microsofts server, men då går det förbannat slött också.

Det enklaste sättet att skicka filer borde vara netcat.
ftp är nog bland det knöligaste som finns, med tanke på brandväggar.

Jag annade nästan det då vi hade ett problem på förra nätverket att det gick ungefär <10kb/s på msn överföringar:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skype går snabbt.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Skype går snabbt.

Är de så?