Dvd-skivor fungerar att läsa, men inte att kopiera.

Permalänk
Medlem

Dvd-skivor fungerar att läsa, men inte att kopiera.

Jag har ett problem,
jag har en bunt dvd-filmer som jag bränt för ungefär ett år sedan på Traxdata skivor. Skivorna har börjat krångla rejält och jag vill göra nya kopior med andra skivor. Skivorna går att se på, men när jag ska kopiera över till datorn får jag bara ett felmeddelande.
Har någon något tips på vad jag kan göra åt detta?

(Det rör sig för övrigt INTE om något olagligt material. Läs HÄR för att se vad det rör sig om)

Permalänk
Medlem

En intressant detalj i det hela är: hur lyder felmeddelandet?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Att den går att se på kan man ju förstå, eftersom filmer på dvd-spelaren inte är lika känslig för smuts och repor. När du ska kopiera över filmerna på datorn måste den läsa av hela ytan på skivan och då blir det fel.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
En intressant detalj i det hela är: hur lyder felmeddelandet?

Nu minns jag inte exakt, men det står att "blablabla.vob går inte att läsa", eller liknande. Jag har iofs inte kollat igenom hela meterialet, utan bara sett så att alla olika kaptitel går att välja och att de fungerar, dock utan att se alla kapitel till slut.

Hogan:
Går det att ta sig runt detta på något sätt? Att typ "Spela av" filmen genom något program eller liknande?

Permalänk
Medlem

Testa att läsa med en annan brännare/DVD-ROM som klarar kassa skivor bättre.

Permalänk
Medlem

Har testat med 4 olika dvd-spelare/brännare. Samma problem på alla.

Permalänk
Medlem

En möjlighet vore ju att du kopierar skivorna ifrån en vanlig dvdspelare som är kopplad till en dvdrecorder men om det är kopieringsskydd på skivorna så går det inte heller och kvaliten kan bli sämre då dom skalar ner bilden 2x ifrån vanliga 720x576 på 4:3 formatet vad jag vet på konsumentmaskinerna.

Men prova IsoBuster http://www.smart-projects.net/isobuster/ som kanske fixar det åt dig?

Edit: Kan ju även vara så att det är kopieringsskydd som ställer till det för dig så ladda ner DVDDecrypter och se om du kan kopiera mha det programet istället.